سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / حالا فهمیدید دیپلمات واقعی کیه؟!

حالا فهمیدید دیپلمات واقعی کیه؟!

تنها چند روز پس از تحقیر ناوهای آمریکایی توسط دلاورمردان جمهوری اسلامی، وزیر خارجه باکو که تا پیش از این به همراه رئیسش برای ما شاخ و شانه میکشید صراحتا از برادری این سو و آن سوی ارس سخن به میان آورد؛

آن موقع در توییتی نوشتم قلدر محل را که میزنی، نوچه ها خود به خود موش میشوند! و حالا چند روز پس از آن اتفاق، وزیر خارجه ترکیه که کشورش در التهابات مرزهای شمال غربی مشوق آل اُف در رجزخوانی هایش بود و در راستای منافع اسراییل پیش میرفت، ضمن خوانش شعری از سهراب سپهری ایران را خانه دوست می نامد و میگوید تحریم های وضع شده علیه ایران ظالمانه است!

همچنین اخیرا با اشاره به سفر وزیر خارجه امارات به سوریه یادداشتی نوشتم و در آن به تسلیم شدن امارات متحده عربی در برابر جمهوری اسلامی علیرغم میل آمریکا اشاره کردم و گفتم مینی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر فهمیده اند قرابت با ایران میتواند برایشان به صرفه تر از حرف شنوی از آمریکا باشد، و آنها نیز به این نتیجه رسیده اند اگر قرار باشد روزی ضدیتی بین ایران و اعراب خلیج فارس اتفاق بیفتد آمریکای مستاصلی که هر روز توسط ایرانیها تحقیر میشود نمیتواند مدافع خوبی برای آنها به شمار آید؛

لذا دوستی با جمهوری اسلامی بهترین گزینه ی روی میز حکام کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود. حالا “انور قرقاش” مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک تنها چند روز بعد از سفر وزیر خارجه شان به سوریه که [بنده در آن یادداشت آن سفر را سیگنالی به ایران نامیدم] اعلام کرده امارات در حال اعتماد سازی و کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران است.

امروز وقتی این اتفاقات را مرور میکنید، و تکه های پازل را کنار هم میچینید، به اهمیت اقتدار در سیاست خارجه پی میبرید و میدانید آنگاه که دیپلماسی مملکت ساز مخالف با منافع نظام نمی زند، میدان را بصورت واقعی پشتیبان خود میداند و به کارکرد آن باور دارد اتفاقات بزرگی رخ میدهد که نتیجه اش نه تنها به بازیابی غرور ملی و عزت ایرانیان می انجامد که حتی سبب آرامش و امنیت منطقه هم میشود!

ظریف دیپلمات همیشه شکست خورده ایران در تاریخ ۴۲ ساله جمهوری اسلامی، انگلیسی بلد بود اما دیپلماسی را خیر! زبان با دیپلماسی فرق دارد و این را امیرعبداللهیان تنها در مدت کوتاهی به اثبات رساند.

دنیا جواد ظریف را یک دیپلماتِ خنده رویِ ملتمسِ غرب میشناخت و هیچگاه حسابی از او نبرد؛ امیرعبداللهیان اما بعنوان مردی پیچیده و غیرقابل پیشبینی که مشاور امین فرمانده شهید مقاوت بوده مطرح است.

بین هشدار ظریف تا هشدار امیرعبداللهیان به شیطنت های منطقه ای زمین تا آسمان فرق است.

عبدالرحیم انصاری

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فارن افرز: سیاست آمریکا در خاورمیانه تاریخ گذشته و ناکارآمد شده است

جو بایدن، و دولتش

سوال از ظریف! ادراک سازی فقط شامل چین و روسیه می‌شود یا غرب و آمریکا را هم در بر می‌گیرد؟

برجام و ارتباط با آمریکا و غرب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.