سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / بحران در روابط فرانسه و انگلیس این بار بر سر پناهجویان

بحران در روابط فرانسه و انگلیس این بار بر سر پناهجویان

در پی انتشار نامه انتقادآمیز نخست‌وزیر انگلیس خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص پناهجویان، وزیر کشور فرانسه دعوت از همتای انگلیسی خود را لغو کرد. این دو کشور پیش از این نیز بر سر دو موضع به شدت علیه یکدیگر موضع‌گیری کرده و تا احضار سفرای یکدیگر پیش رفته‌اند.

روابط نه چندان صمیمانه فرانسه و انگلیس پس از قرارداد «آکواس» که فرانسه آن را «خنجری بر پشت» خود توصیف کرد، بدتر هم شده است. مشکل این دو کشور بر سر ماهیگیری در برخی از آب‌ها که به توقیف قایق‌های طرفین و تهدیدهای لفظی منجر شده از یک سو، و مشکلات این دو بر سر مهاجران از سوی دیگر این روابط بد تشدید شده است.
پس از انتشار نامه اعتراضی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص کوتاهی در ممانعت از عبور قایق‌های پناهجویان از کانال آبی بین دو کشور، «جرارد دارمانین» وزیر کشور فرانسه دیدار روز یکشنبه با «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس را لغو کرد.
 وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای تند نوشته: «در پی انتشار نامه غیر قابل قبول نخست‌وزیر انگلیس، پریتی پتل در دیدار روز یکشنبه دعوت نخواهد شد اما این نشست همچنان میان فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و کمیسیون اروپا برگزار خواهد شد.»
چنان‌که گفته شد در حالی که اختلافات میان انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری و یا تبادلات تجاری پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بالا گرفته است، چهارشنبه گذشته خبر واژگون شدن یک قایق پناهجویان و مرگ ۲۷ نفر در راه رسیدن به سواحل انگلیس تنش‌ها بین دو کشور را افزایش داده است. از یک سو بوریس جانسون فرانسوی‌ها را مقصر عبور پناهجویان از این کانال آبی می‌داند و از سوی دیگر، فرانسوی‌ها دولت انگلیس را به «مدیریت بد پناهجویان» متهم کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس

تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس

فرانسویان آزادیخواه و مسلمانان مقیم فرانسه علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار سردادند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.