سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / 95 درصد مردم افغانستان گرسنه‌اند

95 درصد مردم افغانستان گرسنه‌اند

سازمان ملل در گزارشی با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی در افغانستان اعلام کرده 95 درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند و در برخی مناطق نیز بدهکاران به جای طلب خود فرزندانشان را به طلبکاران می‌دهند.

درباره بلایی که آمریکا و رئیس‌جمهور صد در صد غربگرا و فراری افغانستان بر سر مردم مظلوم افغانستان آورده می‌توان مرثیه‌ها سرود. این کشور مسلمان و همسایه، همواره در سختی بوده و کمتر زمانی را می‌توان یافت که مردمانش، در رفاه و امنیت و آسایش بوده باشند، به ویژه در 20 سالی که از سوی آمریکایی‌ها اشغال شد. آخرین خیانتی که غربی‌ها در این کشور کردند، تقدیم آن به طالبان و فرار از افغانستان بود، آن هم پس از تسلیح این شبه نظامیان به مدرن‌ترین سلاح‌های آمریکایی. اشرف غنی هم با میلیون‌ها دلار از این کشور‌گریخت و مردمش را تنها گذاشت.
امروز شاید مهم‌ترین و فوری‌ترین چالش افغانستان چالش اقتصادی است که در کنار چالش امنیتی، روزگار مردم را سیاه کرده است. طالبان برای افزایش ارزش پول ملی، کاهش تورم، تامین بودجه ادارات دولتی، مبارزه با کرونا، مبارزه با قحطی و گرسنگی، تامین کالاهای عمومی و همزمان مقابله با چالش‌های نظامی و امنیتی، نیازمند منابع گسترده مالی است اما این منابع را اروپا و آمریکا برای اعمال فشار به طالبان توقیف کرده‌اند. سازمان ملل چندی پیش هشدار داده بود که 97 درصد افغانستانی‌ها در خطر قرار گرفتن زیر خطر فقر قرار دارند. «وال استریت ژورنال» هم در گزارش جدیدی از قول برنامه جهانی غذای سازمان ملل نوشته بود تقریباً کل جمعیت ۴۰ میلیون نفری افغانستان ممکن است در ماه‌های آینده به زیر خط فقر بروند. حالا هم که خبر رسیده، ۹۵ درصد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند و برای برخی از خانواده‌های ناتوان، وضعیت به حدی وخیم شده که آنها مجبور شده‌اند برای تسویه بدهی‌های خود، فرزندانشان را (به طلبکاران) بدهند!
به گزارش ایسنا این گزارش می‌افزاید: «همچنین از آنجا که بسیاری از کلینیک‌های بهداشتی قبلاً به بودجه خارجی وابسته بودند، بسیاری از آنها امروز شاهد تمام شدن منابع ضروری و داروهای اساسی هستند. کمبود کمک‌ها همچنین به این معنی است که بسیاری از پزشکان و پرستاران با وجود ادامه مراقبت از بیماران، از جمله نوزادان با سوء تغذیه شدید، ماه‌ها است که حقوق نگرفته‌اند».
در ادامه این گزارش تکان دهنده می‌خوانیم: «سازمان‌های حمایتی از سایر کشورها می‌خواهند که علیرغم تسلط طالبان، به ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه دهند. یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ گفته که ما نباید کمک‌های مالی را به این دلیل که در حال مذاکره بر سر حقوق زنان هستیم، قطع کنیم. آمریکا نیز با خروج از افغانستان کمک‌های خود را متوقف کرد، اما این را هم اعلام کرد که ۶۴ میلیون دلار کمک بشردوستانه جدید به این کشور ارسال می‌کند.
استعفای خلیل زاد
خبر دیگر از افغانستان اینکه مقام‌های آمریکایی شامگاه دوشنبه از تصمیم «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان برای استعفا از این سمت خبر دادند. دو منبع آگاه در این‌باره به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که خلیل‌زاد در کمتر از دو ماه پس از خروج آمریکا از افغانستان، از سمت خود استعفا می‌دهد و قرار است «توماس وست» معاون وی، جانشین خلیل‌زاد در پست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان شود.

خلیل‌زاد سال‌ها هدایت گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز بامداد سه‌شنبه با تایید این خبر، گفت که خلیل‌زاد از سمت خود کناره‌گیری کرده است. بلینکن با صدور بیانیه‌ای توضیح داد که نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان نامه استعفای خود را تقدیم کرده و قرار است معاون وی، عهده‌دار این سمت شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شهیداحمد پلارک / راز شهادت «شهید عطری» چه بود؟

شهید سید احمد پلارک از مزار این شهید بوی گلاب به مشام می‌رسد

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.