سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نظر قرآن و اهل بیت(ع) درباره ضرورت پرداختن نفقه به زن

نظر قرآن و اهل بیت(ع) درباره ضرورت پرداختن نفقه به زن

در سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام و همچنین در احادیث و روایت‌های آن بزرگان، نکات بسیار مهمی درباره نفقه زنان یادآوری شده است.

 یکی از حقوقی که اسلام برای زنان تعیین کرده و بر عهده همسران آنها قرار داده، پرداخت نفقه است؛ امری که از طرف حقوق اسلامی از لحظه عقد بر عهده مرد قرار می‌گیرد و زنان می‌توانند مطالبه گر آن باشند.

دلایل واجب بودن نفقه

در این مورد سؤالی که برای بسیاری از مردم ایجاد می‌شود، آن است که چرا پرداختن نفقه این اندازه مورد تأکید قرار گرفته و آیا در قرآن کریم هم بر پرداختن نفقه تصریح شده است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید دقت شود که در قرآن کریم، آیات متعددی درباره وجوب نفقه زن نازل شده است.

به عنوان مثال خداوند در آیه ۲۳۳ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَکِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ؛ مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر می‌دهند. (این) برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند و برای آن کس که فرزند برای او متولد شده (پدر)، لازم است خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته (در مدت شیر دادن) بپردازد (حتی اگر طلاق گرفته باشد).»

پس پرداختن نفقه در دوران شیرخوارگی فرزند حتی اگر زن و شوهر از یکدیگر طلاق گرفته باشند، بر مرد واجب است.

و یا در آیه 6 سوره مبارکه طلاق در این باره تأکید می‌کند که مرد باید به‌اندازه دارایی خودش در حق همسرش نفقه بپردازد: «أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنتُم مِن وُجْدِکُمْ… لِیُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِن سَعَتِهِ وَمَن قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ؛ آن‌ها را هر جا خودتان سکونت دارید و در توانایی شماست سکونت دهید… آنان که امکانات وسیعی دارند، باید از امکانات وسیع خود انفاق کنند و آن‌ها که تنگدست هستند، از آنچه خدا به آن‌ها داده انفاق نمایند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اهمیت خانواده در قرآن

آرامش در خانواده

اولین کادوی شهید چمران به همسرش چه بود؟

روایت عشق شهید چمران و غاده جابر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.