سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نیکولا سارکوزی به یک سال زندان محکوم شد

نیکولا سارکوزی به یک سال زندان محکوم شد

«نیکولا سارکوزی»، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به دلیل تأمین مالیِ غیرقانونیِ کارزارِ انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۲ مجرم شناخته و به یک سال زندان محکوم شد.

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه روز پنجشنبه به دلیل تأمین مالی غیرقانونی کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۲ مجرم شناخته و به یک سال زندان محکوم شد. سارکوزی در حالی مجرم شناخته شد که پیش از این هرگونه اطلاع از فعالیت‌های کلاهبردارانه را رد کرده بود با این‌که بودجه مبارزات انتخاباتی‌اش دو برابر سقف مجاز بود.
رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در دادگاه کیفری پاریس غایب بود با این حال طبق حکم قرائت شده توسطِ رئیس‌دادگاه، وی همچنین به پرداخت مبلغ سه هزار و ۷۵۰ یورو محکوم شد. نیکولا سارکوزی متهم است که حدود ۲۲.۵ میلیون یورو یعنی چیزی حدود دو برابر بیشترین مقدار قانونی برای رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ هزینه کرده است؛ رقابتی که در نهایت با شکست او در برابر «فرانسوا اولاند» به پایان رسید.
«ژروم لاوریو» معاون ستاد انتخاباتی نیکولا سارکوزی در سال ۲۰۱۲ هم به سه سال زندان محکوم شد که یک سال آن تعلیقی است. وی به جرم نقض اعتماد و کمک به حمایت مالی غیرقانونی از مبارزات انتخاباتی محکوم شده است. به گزارش ایسنا، لاوریو همچنین باید چندسالی با دستبند الکترونیکی تردد کند.
سارکوزیِ 66 ساله که بین سال‌ها ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس‌جمهور فرانسه بود همچنین به اتهاماتی مبنی بر دریافت پول از «معمر قذافی»، رهبر دیکتاتور و سرنگون‌شده لیبی، برای تأمین بودجه مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۷ و همکاری با الیگارشی روسیه تحت بازجویی قرار گرفته است.
گفتنی است، اگر تاریخ فرانسه را که بستر ظهور رهبران کاریزماتیک بوده را نادیده بگیریم و تنها به دوره معاصر برسیم، فرانسه رؤسایی چون «شارل دو گل»و «ژاک شیراک» را دیده است، اما پس از ژیراک این کشور دچار مردانِ متوسط الحالی شد که – به عقیده برخی از فرانسویان – باعث سرافکندگی این کشور‌ند، از سارکوزی که با یک فاحشه به سفر دیپلماتیک می‌رفت! تا ماکرونی که درگیر مسائل داخلیِ بغرنج خود ‌است اما سودای رهبری اروپا را در سر دارد. البته باید توجه داشت که سارکوزی از همه این متوسط الحال‌ها بدنام‌تر است.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.