سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / انتقاد حجت‌الاسلام قرائتی از رسوم غلط ازدواج

انتقاد حجت‌الاسلام قرائتی از رسوم غلط ازدواج

حجت‌الاسلام قرائتی می‌گوید آداب و رسوم غلط ازدواج مثل بت‌پرستی می‌ماند. با دست خودشان می‌ساختند، بعد جلوی خودشان قرار می‌دادند، سپس گریه می‌کردند.

حجت الاسلام قرائتی در برنامۀ سمت خدا با اشاره به موضوع «سرزنش و توبیخ» گفت: بعضی اوقات همدیگر را تحقیر می‌کنیم و یا نسبت به او سیاه‌نمایی داریم و یا گاهی حق و باطل را در هم می‌کنیم. فرض کنید من یک اشتباهی کردم. اولاً آیا باید سرزنش شوم یا خیر؟ بعد با چه بیانی سرزنش شوم؟ در چه زمان و مکانی؟ اینها همگی فرمول دارد و باید به این فرمول‌ها توجه داشت. 

وی افزود: اول اینکه ما نباید توقع عصمت داشته باشیم. انسان معصوم نیست و ممکن است اشتباه کند. اگر فردی را دست بیندازیم، او را هو کنیم و خوبی‌هایش را نادیده بگیریم، نامردی است. برخی اذان بلال را سرزنش می‌کردند، چرا که او نمی‌توانست «شین» را درست ادا کند. برخی صحابه به رسول خدا صلی ‌الله علیه و آله شکایت بردند. حضرت فرمود «سِینَ بِلالٍ عِنْدَاللّهِ الشِّینُ»؛ یعنی سین بلال نزد خداوند همان شین است. یا گاهی اوقات کارمندی خطایی می‌کند. نباید طوری با او برخورد کنیم که گویی مجرم حرفه‌ای است. گاهی باید به صورت غیرمستقیم توبیخ کرد. قرآن گاهی به همین شکل و بدون اشاره به فرد خاصی، توبیخ می‌کند؛ مثلاً می‌فرماید آیا تعقل نمی‌کنید؟ آیا توبه نمی‌کنید؟ آیا نگاه نمی‌کنید؟

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: گاهی اوقات توبیخ را باید اندازه‌گیری کرد. آیت‌الله سیدابولحسن اصفهانی که قبل از آیت‌الله بروجردی مرجع درجه یک شیعه بود، به یک آقایی حکم نمایندگی در یکی از استان‌ها را داد. آن آقا که نمایندۀ مرجع تقلید بود، کار خلافی کرد. به سید ابوالحسن اصفهانی ماجرا را گفتند. فرمود می‌دانم. گفتند اگر امکان دارد او را از سمتش بردارید. ایشان فرمود او زمانی که نمایندۀ من نبود، مثلاً نیم کیلو آبرو داشت. وقتی به او حکم دادم و نمایندۀ من شد، نیم کیلوی او 10 کیلو شد، اما اگر حکمش را بگیرم، کل آبرویش می‌ریزد؛ پس حداقل نیم کیلو را برای خودش نگه دارد. منظور این است که بالاخره آن فرد برای خودش شخصیتی دارد، سابقۀ مجاهدت دارد. یک طوری فرد را توبیخ نکنیم که تمام سوابق او نادیده گرفته شود. برخی مراجع ما به گونه‌ای مدیریت داشتند که در کتاب‌های مدیریت نیست.

وی با تأکید بر اینکه نباید بابت هر سرزنشی هم ناراحت شد، گفت: انسان اگر اخلاقی باشد، از آدم نااهل هم سرزنش را می‌پذیرد؛ چرا که او دنبال عیب‌هایت می‌گردد و آنها را برای تو بازگو می‌کند؛ پس تو هم فرصتی برای اصلاح پیدا می‌کنی. 

 

 

برشی از چالش آداب و رسوم ازدواج

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه گاهی سرزنش از آنجا شکل می‌گیرد که کار فرد خوب است، اما جامعه نمی‌پسندد، گفت: مثلاً عروس و داماد عقد کردند. پس شرعاً بعد از عقد می‌توانند با هم باشند. اما برخی به خاطر رسوم غلط خود می‌گویند امکان ندارد، در حالی که وقتی صیغه خوانده می‌شود کسی حق دخالت ندارد. دو بار در قرآن درباره زوجین آمده «غَیْرُ مَلُومین‏»1؛ یعنی وقتی ازدواج کردند، ملامتی ندارند. بالاخره تازه به هم رسیدند، پس چرا مانع می‌شوید؟ در حالی که خداوند امر می‌کند ملامت نکنید.

این مفسر قرآن یکی از مصادیق سد راه خدا را سنگ‌تراشی در راه ازدواج زوجین دانست و گفت: یکی از مصادیق سد راه خدا یا به تعبیر قرآن «یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ» همین %

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش خطرناک سن ازدواج در کشور/ همه چیز را به گردن اقتصاد نیندازیم! +جزئیات

شورای عالی سلامت

 سرپل ارتباط آمریکایی‌ها با منافقین چه کسی است؟/دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین

گروهک تروریستی منافقین