سرخط خبرها

پنجره

بِسمِ اللهِ الرحمنِ الرحیمِ

پنجره

جمعه‌ها چه زيبايند! کسیکه که منتظرِ مهمان است، با يادِ او برمي‌خيزد و لبخندِ لقاء دارد

صبح‌ها اولين سلامش به طه صلی الله عليه و آله است

انديشه و تربصِ اينکه خدا به دردانۀ خلقتش يعنی طه چه داده، يعنی اميد به زندگی

زندگی يعنی: طه و نزولِ قرآن به او! باقي، لهو و لعب است…

قرآن؟! اين نازلۀ رب چيست و کاربرد و انتفاعش چگونه است؟

آيا کتابِ مکتوبی است از سویِ پروردگار، برایِ اندرز و پندآموزی با بايدها و نبايدهایِ الهی؟

يا قرآن همچون پنجره‌ای است برایِ اهلِ‌خشيت؟ و بهره‌مند شدن و بهره‌‌رساندن؟

خدایِ حنان و سبحاني که می گويد اين قرآن را نازل‌کردم تَنزِيلًا مِّن مَنْ

فوراً در آيۀ 4 طه، چشم اندازِ مقابلِ پنجرۀ قرآن را نشان می دهد:

مَنْ خَلَقَ الْأَرْض قرآن را نازل‌کردم تا خلقتِ زمين را ببينی

مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ الْعُلَى تا خلقتِ آسمانهایِ برافراشته را مشاهده‌کنی

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى تا ببینی چگونه الرَّحْمَن از پایتخت، عالمِ شهود را مدیریت‌ می‌کند

سپس بی درنگ خدایِ خالق، مالکيتِ خود را با 2حرف به رُخ مي‌کشد: لَهُ، لَ هُ

دفعۀ قبل به بشرِ نظاره‌گر در زمين، به ترتيب خطاب‌کرد: بنگر به زمين و آسمان و عرش

حال در آيۀ 6، مالکيتش را از اوجِ عالمِ شهود تا عمقِ عالم، بترتيب برمی شمرد: 

الْعَرْش، السَّمَاوَات، الْأَرْض، وَ مَا بَيْنَهُمَا يعنی عالمِ دخان که بين زمين و آسمان است، سپس تَحْتَ الثَّرَى، به تعبيری زيرِ زمين

بعد از اين معرفت و منظرِ الهي، سخن از تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ يعني آشکارکردنِ قَوْل مي‌ شود؛ رازِ بزرگِ هستی  يعني السِّرَّ وَ أَخْفَاىِ الهي، که فقط از پنجرۀ قرآن قابلِ ديدن و فهم است!

آري خدايِ خالقِ غيب و شهود که فاعلِ مطلقِ هستی است، فاعل پرور هم هست! که در آيۀ بعد فاش‌کرده: اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ  لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى

انوشه گيلاني نژاد

 Serateeshgh.com

1400/04/18

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست

مفهوم خالق در قرآن کریم

ويدئو/دکتر سید محسن میرباقری

یک دیدگاه

  1. پنجره ای بسوی نور

    قران کریم بعنوان معجزه پیامبر دارای ویزگیهای بی شماری است که هنوز برای ما انسانها مانند سرزمینی بکر ودست نخورده است وجا دارد تا کاشفان این وادی ایمن محققانه با مجاهدتهای خستگی ناپذیر خود به جستجو ودریافت مفاهیم عمیق وحیات بخشش همت گمارند.

    یکی از مهمترین این ویژگیهای کتاب اسمانی ما قران کریم وجهی است که به زبان ساده انرا همانند پنجره ای معرفی میکند که به سوی هرانچه که از دید ما اهل دنیا مخفی مانده است .

    وجهی که اگر درست ان و از مسیر آیات هدایتگرش به ان نگریسته شود میتواند مانند تلسکوپ فضاهای دور از دسترس ذهن بشری را برای درک مفهوم ان در دسترس قرار دهد .

    باید باور داشت قران بواسطه اینکه { تبیان لکل شی } هست قادر است مانند پنجره ای باشد تا انسان به وجه الحق نظام برحق الهی نگریسته و هم با برنامه های الهی بشرط مراعات الزامات آن آشنا شود و هم خود را با ان برنامه ها هماهنگ نماید.

    دراین میانرسش های خود را از مسیر آزمون خطا دنبال کرده و هم موجب اتلاف توان وهم گمراهی خود و ئیگران میشود درحالیکه اگر از پنجره فران نگاه کنند خواهند دید که { و اتاکم من کل ما سُلتموه }
    بعبارتی دیگر نگاه از پنجره قران هم بیانگر کل امور هست و هم پاسخ گوی هرسوال که در اذهان ما میباشد .

    عمده مشکلات بشری خاصه جوامع مسلمین دراین است که اختیار مالکیت خود را درجهان اطراف خود بصورت مالکیت قطعی ومطلق دانسته وهیچ قدرت دیگری را درمسیر مالکیت خود دخیل ندانسته وگمان برده که هرکاری که دلش بخواهد میتواند با این احساس بکند .

    به همین خاطر این دیدگاه ناقص ونادرست موجب دلببستگی او به هرانچه که دراختیار دارد شده واین دلبستگی سراغاز همه خطیُات بشر است . همانطور که سید ما اقا رسول الله ص فرمودند حب الدنیا راس کل خطیُه .

    براستی چه چیزی میتواند پیش چشمان اولاد ادم این وجه دلبستگی تام ونمام را دردیدگاه بشر تغییر داده توان آن را دارد تا بتواند نگاه انسان را به جهان اطراف خود از یک حالت وجود مختار مطلق و عنان گسیخته تبدیل به موجودی کند که بفهمد انسان ضمن داشتن اختیار او را هدفمند و جاری بسوی آسمانها نورانی و یا درکات ظلمانی معرفی نماید بجز قران .

    کدام منبع بجز قران کریم میتواند به انسان بفهماند که یا ایها النسان ما غررک بربک الکریم

    این انسان چه چیزی ترا نسبت بخدای خودت مغرور ساخته

    الذی خلقک وسواک

    کسی که ترا خلق کرده و قوام بخشیده

    مادامیکه از پنجره قران به هستی نگاه نشود این موجود تمامیت خواه باور نمیکند که :

    له ما فی السماوات و ما فی الارض

    همه چیز از ان خداست هرانچه که در زمین و در آسمان هست .

    و ازاین منظر است که میتوان دریافت لله ملک السماوات والعرض …
    همه چیز ذر پهنه آسمانها وزمین تحت مالکیت خداست …

    براستی اگر اینگونه است جایگاه من انسان دراین نظام خلقت چگونه جایگاهی خواهد بود بجز یک مملوک که خود تحت مالکیت ملکی است که باید حاکمیتش را مسبحانه از سویدای دل پذیرا بود .

    این پنجره قران است که نشان میدهد نظام هستی هوشمند وهدف مند ومنطبق با برنامه ای درحرکت است که احدی را یارای تغییر دادن آن نیست و برعکس این خودش هست که باید با این نظام همراه باشد اگر بدنبال خیر است زیرا همه خیرات ذیل این مالکیت خدای است .

    قل اللهم مالک الملک توُتی الملک من تشا ء و تنزُ الملک ممن تشاء

    و تُز من تشاء وتزل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی ء قدیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.