سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نظام اسلامی موظف است از سرمايه‏‌ سرمايه‏‌دار ايرانى حمايت كند

نظام اسلامی موظف است از سرمايه‏‌ سرمايه‏‌دار ايرانى حمايت كند

در اندیشه اسلامی، عدالت، نه عدالت مارکسیستی و اقتصاد مقاومتی، نه اقتصاد ریاضتی است. در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، كلمه‏ «سرمايه» و «سرمايه‌‏دار» به هيچ وجه مذموم نيست.

جامعه اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص برخی مواضع سیاسی و اقتصادی نیروهای انقلابی و همچنین مباحث پیش آمده در خصوص دیدار سیدابراهیم رئیسی با فعالان اقتصادی بیانیه ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

در چند روز گذشته، انتشار نوشته ها و بیانیه هایی در خصوص دیدار حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با فعالان اقتصادی، ما را بر آن داشت که بنا بر وظیفه اخلاقی، شرعی و انقلابی خود، چند کلامی با هم سنگران خود در تشکل های دانشجویی، به خصوص بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به گفت و گو بپردازیم.

گرچه صحبت ها و مواضع اینچنینی در زمینه مسائل اقتصادی، گاه در دیدار های دانشجویی با مقام معظم رهبری نیز طرح شده، و البته از جانب ایشان پاسخ هایی نیز داده شده است اما اینبار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1400 پا از این مسائل فراتر رفته و با بی دقتی از دایره انصاف نیز خارج شده است. محتوای مواضع و بیانیه های صادر شده، که عمدتا حاصل دور شدن از اندیشه رهبران انقلاب اسلامی و ضعف در تحلیل و کنش سیاسی است، جدای از اطلاعات غلط و اشتباهاتی که دارد، دو محور اساسی را شامل می شود: یکی داشتن نگاه طبقاتی و قشری به اقتصاد و مقوله عدالت، و دیگری نقد غیرمنصفانه راجع به شخص حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی.

در اندیشه اسلامی، عدالت، نه عدالت مارکسیستی و اقتصاد مقاومتی، نه اقتصاد ریاضتی است. در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی، كلمه‏ «سرمايه» و «سرمايه‌‏دار» به هيچ وجه مذموم نيست. نباید نگاه سوسياليستى و ماركسيستى بر تفكر اقتصادى ما غلبه پيدا كند. در نظام سوسياليستى، نفس سرمايه محكوم است و در نظام اسلامى به‏ هيچ‏ وجه اين گونه نيست؛ بلکه سوء استفاده‏ از سرمايه محكوم است. بله، نگاه اقتصادى در نظام اسلامی بايد عدالت‌‏محور باشد، و البته اين، نه منافاتى با خصوصی سازی و آنچه در سياست هاى اصل 44 بيان شده داشته و نه مطلقاً به سرمايه‏ سالاری منتهی خواهد شد.

آنچه در دنيا به عنوان نظام سرمايه ‏دارى وجود دارد، حقيقت و جوهره‏‌اش “سرمايه‏ سالارى” است. نفس داشتن سرمايه و به كار انداختن آن براى پيشرفت كشور، مذموم نبوده، بلکه ممدوح نیز می باشد؛ آنچه كه مذموم است، اين است كه سرمايه و سرمايه ‏دارى، محور همه‏‌ى تصميم هاى كلان يك كشور و يك جامعه باشد و همه چيز را به سمت خودش بكشد؛ این سرمايه‌‏دارى زالوصفت مذموم است. اما اينكه، كسانى داراى سرمايه باشند و سرمايه را در خدمت رشد جامعه بگذارند، هيچ اشكالى نداشته و ندارد و حتی نظام اسلامی موظف است از سرمايه‏‌ى سرمايه‏‌دار ايرانى حمايت كند. ما معتقدیم مى‏توان با وضع مقررات و مديريت صحيح، سرمايه را در جهت مطلوب که همان تقويت توليد ملى است، هدايت و راهبری کرد و دیدار حجت الاسلام رئیسی با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را اینچنین تحلیل کرده و راهبرد حركت صحيح اقتصاد كشور را نیز همین می دانیم.

و اما آنچه در مورد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی بیان داشته اید. از حرف های کلی گفته اید و آن را شعاری خوانده اید! آیا این بی انصافی نیست؟ کدام حرف های کلی و شعاری!؟ عملکرد ایشان در قوه قضائیه شعاری بوده یا در آستان قدس رضوی؟! برنامه تحول ایشان در قوه قضائیه کلی بوده یا در آستان قدس رضوی؟! هر منصفی با مراجعه به حافظه خود و حتی جست و جوی ساده در رسانه های عمومی، به تفاوت دوران مدیریت این مجموعه ها، قبل از روی کار آمدن ایشان و پس از آن اذعان دارد. آیا این رشد، پیشرفت و کارآمدی چشمگیر را شعاری خوانده اید؟! به ایشان پیشنهاد داده اید که با مردم و کارگران جلسه بگذارد! مگر غیر از این است که عملکرد ایشان در سال های گذشته، مردمی بودن ایشان را به معنای حقیقی کلمه نشان داده است! کارخانه های بلعیده شده توسط باندهای قدرت و ثروت را چه کسی آزاد کرده است؟ آنچه ابتدا در ضعف در تحلیل و کنش سیاسی ذکر کردیم، اینجاست. ما به تصمیم همسنگران خود در عدم حمایت از کاندیدای خاص احترام می گذاریم، اما تخریب و بی انصافی در نقد یک کاندیدای خاص را نیز صادقانه نمی بینیم.

در پایان و در این روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، همه را به حضور فعالانه در این حماسه سیاسی، جهاد امیدآفرینی، ایجاد خیزش عمومی پرشور، تلاش برای بالابردن مشارکت عمومی، هدایت برای تشخیص گزینه اصلح و در نهایت روی کارآمدن دولتی مردمی برای تشکیل ایرانی قوی دعوت می نمائیم. ان شاالله.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین

اعتراضات جنبش دانشجویی فرانسه در حمایت از فلسطین حالا با نام پُرمُسَمای انتفاضه دانشجویی

حمایت دانشجویان دانشگاه کمبریج از غزه

دانشجویان دانشگاه کمبریج انگلیس در صف حامیان فلسطین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.