سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نقش مهاجرین در ساختار نظام سیاسی افغانستان

نقش مهاجرین در ساختار نظام سیاسی افغانستان

 

امریکا حق هیچ دخالتی در روند صلح افغانستان را ندارد،
دکترعلی واحدی فعال فرهنگی و علمی شناخته شده مهاجرین در تهران نیز در ادامه این نشست، پیرامون مشارکت نمایندگان مهاجرین در روند صلح و همچنین جریان صلح و ساختار نظام سیاسی و حکومت آینده افغانستان صحبت کرد.
وی با اشاره به این‌ که مهاجرین حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تأکید کرد که حق مسلم مهاجرین است که در کنفرانس استانبول شرکت داشته باشند.
این فعال مهاجر خاطرنشان کرد که مهاجرین از نظر علمی و سیاسی دارای افراد صاحب‌نظر اند که می‌ توانند در ساختار آینده افغانستان و همچنین در روند صلح نقش ایفا کنند و حضور آن‌ها در کنفرانس استانبول، مسلما یک ضرورت و حق مسلم آن‌هاست: “این وظیفه دولت و همچنین پارلمان و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی است که برای این مسأله تقاضا کنند و جدی باشند تا نمایندگان مهاجرین چه در ایران، پاکستان و دیگر کشورها، حتما در روند صلح و تعیین سرنوشت و ساختار آینده افغانستان دخیل باشند.”
وی گفت که از ناحیه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.
دکتر واحدی در مورد مسأله صلح افغانستان، با اشاره به این‌که طرح‌های زیادی از جمله از سوی اشرف غنی و امریکا برای صلح ارائه شده، تصریح نمود: “به صراحت می‌گویم تا زمانی که دخالت و حضور امریکا در افغانستان باشد، یقین کنید که هیچ برنامه صلحی به وجود نمی‌آید. حدود یک سال طالبان با امریکا گفتگو و توافق کردند، و به این نتیجه رسیدند که نیروهای آمریکا وناتوباید از افغانستان خارج شوند، اما بازهم می‌بینیم که امریکا زیر قول خود می‌زند.”
به گفته ایشان، بین حرف و عمل دولت افغانستان هم تفاوت وجود دارد، از یک طرف تأکید می‌کند که نیروهای امنیتی توانایی تأمین امنیت کشور را دارند، اما از طرف دیگر فشار وارد می‌کند که نیروهای آمریکا وناتو درافغانستان بمانند.
این فعال مهاجر خاطرنشان کرد که در دو دهه‌ای که امریکا و ناتو در افغانستان حضور دارند، مسائل امنیتی وبازسازی سرجایش، حتی زیان‌های بسیاری در مورد جانی ، مالی ،اجتماعی و فرهنگی به کشور وارد شده، و امروز اکثر ملت، خواستار خروج امریکا و ناتو از افغانستان است، چون با خروج نیروهای خارجی است که امنیت می‌تواند در کشور به وجود بیاید.
وی تأکید کرد که امریکا حق هیچ دخالتی در روند صلح افغانستان ندارد و شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی باید زمینه مشارکت طالبان و دولت را فراهم کنند، و وقتی مشارکت صورت بگیرد، یقینا ملت نیز حمایت می‌کند و با حمایت ملت، صلح تأمین خواهد شد.
دکتر واحدی تصریح نمود که امریکا نمی‌خواهد یک حکومت مردمی توانمند در افغانستان روی کار بیاید، حکومتی با این ساختار که واقعا حمایت مردمی را با خود داشته و تمام اقوام و نژادها در آن مشارکت داشته باشند.
وی از کسانی که در پروسه صلح، گفتگو و مذاکرات حضور دارند، خواست که به عنوان یک مسلمان و شهروند افغانستان در کنار هم قرار بگیرند، سلطه و فشار امریکا را نپذیرند و مطابق با وظیفه ایمانی و ملی خود عمل نمایند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ببینید | کشف میلیون‌ها دلار از خانه معاون اول اشرف غنی توسط طالبان

طالبان خانه امر صالح معاون اول اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان را مصادره کرده است

چامسکی: جنگ آمریکا ضد تروریسم بخش اعظم دنیا را ویران کرده است

نوام چامسکی«حمله به افغانستان نه تنها نقض قوانین بین‌المللی بود بلکه هیچ بهانه معتبری هم نداشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.