سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جنگ زرد جنگ سرخ!

جنگ زرد جنگ سرخ!

به مناسبت هفته دفاع مقدس جلسه ای با عنوان سوژه یابی از دفاع مقدس برای ساخت فیلم مستند با حضور تاریخ پژوهی از جنگ که چند کتاب هم در این زمینه نوشته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگذار شد. متاسفانه به علت تداخل برنامه ها تقریبا آخر جلسه رسیدم, بحث سر لو رفتن عملیات ها بود, بخصوص عملیات والفجر مقدماتی و کربلای چهار که در این دو عملیات شکست سختی خوردیم چه از لحاظ تعداد شهدایی که دادیم چه از لحاظ خسارات ادوات جنگی.
تاریخ پژوه کلا نظرش بر این بود که به دلیل جغرافیای منطقه جنگ و سبک جنگیدن و فراخوان نیروها و تجهیزات و قوای ما, عملیات های ما که عمدتا در زمستان هم انجام میشد چیز خیلی پنهانی از دید عراقی ها نبود, مهم درصد هوشیاری بعثی ها برای تقابل با ما بود که یا از طریق نفوذی ها و یا اعضای مجاهدین خلق و یا گزارش های ماهواره های آمریکایی برای آنها فراهم میشد.
بحث کربلای چهار بود که پژوهشگر گفت در کربلای چهار عراق که میدونست ما قراره مثلا در یک جغرافیای چهل پنجاه کیلومتری عملیات کنیم! مهم این بود که آنها نقطه نفوذ و ساعت دقیق شروع حمله را هم میدانستند! و مثل اینکه سرقرار وایستاده باشند همون ساعات اولیه عملیات در یک فاجعه نظامی شش هزار نفر شهید و هفت هزار مجروح رو دست ما گذاشتند که باعث توقف عملیات شد.
و این اتفاق ممکن نبود مگر اینکه جزئیات عملیات در سطوح عالی مدیریت جنگ لو رفته باشه!!
یعنی چه؟! برای لحظه ای منگ شدم, سرم داغ شد چشمام سرخ شد! بغض آلود شدم!
با آنکه دیر رسیده بودم و ادب حکم میکرد سوالی نپرسم که مبادا جوابش قبل از حضور من داده شده باشه ولی با این حال پرسیدم ؛ اینکه گفتید یعنی چه؟!
پژوهشگر گفت: یعنی اطلاعات عملیات از اتاق جنگ ممکنه درز کرده باشه! مورد داشتیم طرف منشی جلسات فرماندهان بوده بعد از پناهنده شدنش لو رفته که طرف نفوذی مجاهدین بوده! دریادار افضلی فرمانده نیروی دریایی بوده که به جرم جاسوسی اعدام شد! سرهنگ عطاریان فرمانده کل جبهه غرب بود که در اون زمینه اطلاعاتش حتی از فرمانده کل قوا هم دقیق تر بوده ولی جاسوس بود و اعدام شد!!
یا خداااا…. دشمن… جنگ….وطن… هم وطن… هزاران شهید… …. یعنی چقدر ممکنه یک انسان دیوث و بی شرف باشه…

پ.ن۱:
رجایی و باهنر را هم مسعود کشمیری دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی فرستاد هوا!
پ.ن۲:
به نظر شما فروپاشی اقتصادی و دلار بیست هزارتومنی همش نتیجه تحریم ها و اقدامات ترامپ است؟!
پیدا کنید پرتقال فروش را…

“حجت عدالت پناه”

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قدرت سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی

ويدئو/

تقدیر جانانه برنامه سید خندان از معلمین

روز معلم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.