سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / روز جهانی زن و رويكرد متناقض سازمان‌های بين‌المللی

روز جهانی زن و رويكرد متناقض سازمان‌های بين‌المللی

همين رويكرد نهادهاي بين‌المللي و حاكمان و رسانه‌هاي وابسته به آنها نسبت به مظلوميت زنان و كودكان در ملل پيش گفته و احقاق حق آن‌ها، مصداق بارزي از معيار‌هاي دوگانه غرب نسبت به موضوعات مهمي همچون حقوق بشر و مبحث حقوق زنان است كه در جهان داعيه‌دار آن هستند.

روز ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفندماه به عنوان روز جهاني زن در عرصه بين‌المللي مطرح گرديده و اگر چه به ظاهر در راستاي احقاق حقوق زنان در ساختارها و اجماع بين‌المللي اتفاقات مثبتي رخ داده و هرساله گزارشات عملكردي مختلفي در ابعاد گوناگون حوزه زنان ارائه مي‌شود، اما در عمل آمارهاي اعلامي از جانب مراجع بين‌المللي از جنبه تفسير مفاهيم و نيز بازتاب مسائل و مشكلات زنان داراي تناقض وتبعيض‌هاي متعدد و ناروا مي‌باشد؛ زيرا استانداردهاي دوگانه، مفاهيم خود تعريف شده و گزارشات اين قبيل سازمان‌ها كه مدعي دفاع از حقوق زنان هستند، از اين لحاظ كه تاچه ميزان توانسته است احساس امنيت و رضايت‌مندي در زن ايجاد كند هرگز مورد پايش واقعي قرار نمي‌گيرد و مسلم آنست كه با بزرگداشت‌ها و نام‌گذاري‌هاي صوري و مانورهاي رسانه‌اي و تبليغاتي، زنان گرامي داشته نمي‌شوند چرا كه شواهد مستند و مستدل فراواني مبني بر غيرواقعي بودن اراده نهادهاي بين‌المللي مدعي گرامي‌داشت زن و حمايت از مقام و موقعيت اوديده مي‌شود.

انفعال سازمان‌هاي مدافع حقوق زنان و استانداردهاي دوگانه و غيرواقعي اين نهادها در حمايت از زنان آنجا رخ مي‌نمايد كه شاهد نقش كاملاً منفعل اين سازمان‌ها در قبال خشونت‌هاي صورت گرفته از جانب  گروهك هاي تروريستي و همچنين در جنگ تحميلي در ۸ سال دفاع مقدس وآسيب هاي روحي شديد ناشي از آن ، آوارگي ناشي ازجنگ و سلب حداقل هاي امكانات رفاهي ،آسيب هاي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه نظام سلطه در حوزه دارو و درمان كه دامان زنان و خانواده آنها را بطور مستقيم و غيرمستقيم گرفته، خشونت عليه زنان در سوريه و عراق از طريق جنايت‌هاي خشن گروه‌هاي تروريستي ساخته و پرداخته‌ي نظام سلطه، جنايت‌هاي لشكركشي آمريكا و ناتو به عراق و هتك حرمت زنان، رنج دختران مسلمان فرانسه كه تحت خشنونت اصول لائيسيته از حقوق اجتماعي و رفاهي و تفريحي محروم مي‌شوند، آمار بالاي كشته و زخمي‌شدگان زنان و كودكان يمني و بسياري جنايات ديگر از اين قبيل كه توسط دولت‌هاي غربي و آمريكا بر ملت‌هاي آزاده در گوشه‌وكنار جهان تحميل شده، همه و همه حكايت از يك فريب سيستماتيك وخشونت نظام‌مند عليه جنس زن دارد. خشونتي كه در تعريف و تفسير استانداردهاي دوگانه هرگز لحاظ نشده و نمي‌شود و نقش فريبنده اين سازمان‌ها در قبال جنايت عليه زنان بويژه در ملت‌هاي مظلوم مسلمان در نهايت به ارائه آمار و ارقام خلاصه مي‌گردد.

همان نظام به هم بافته‌اي كه در قبال ظلم به يك زن توسط همسرش در فلان نقطه جهان عكس العمل شديد نشان مي دهد و رسانه هاي وابسته‌اش گوش جهانيان را مملو از افكار و عقايد پيش تعيين شده به بهانه يك اتفاق مي كند؛ آيا نمي‌پرسد كه قاتل و مسئول صدها و هزاران زن شهيد و اسير و رنج كشيده كه آمريكا و اروپا در كشورهايشان آتش جنگ را روشن كرده‌اند، كيست؟ مسئول اين همه خون‌هاي ريخته شده زنان و از دست دادن همسران و فرزندانشان در افعانستان، عراق، ليبي، يمن، سوريه و كشورهاي ديگر كيست؟ هم‌اكنون كدام نهاد جهاني پاسخگوي ترورها، قتل‌عام‌ها، جنگ‌افروزي‌ها و بمباران‌ها در چندين كشور اسلامي و عربي و رنج تحميل شده بر زنان در اين كشورهاست؟

دستاورد ائتلاف كشورهاي غربي و عربستان سعودي در حمله به يمن، افزايش نفوذ گروه تروريستي ــ تكفيري داعش و فقر، گرسنگي ، ناامني و نقض حقوق اساسي و ابتدايي مردم يمن بوده است.كشتار غير نظاميان از جمله زنان و كودكان، بمباران بيمارستان‌ها و واحدهاي درماني حتي بمباران بيمارستان بدون مرز سازمان ملل، استفاده از برخي سلاح‌هاي ممنوعه مثل بمب‌هاي خوشه‌اي، در خطر قرار دادن حيات مردم يمن با محاصره‌ همه‌جانبه و عدم اجازه‌ ورود محموله‌هاي بشردوستانه به داخل يمن، بمباران و از بين بردن زيرساخت‌ها و واحدهاي اقتصادي كشور يمن از جمله موارد نقض فاحش و آشكار قوانين بين المللي حقوق بشر  در جنگ يمن است كه مانند همين جنيات و فجايع در سوريه، عراق، افغانستان نيز رخ داده است.

اسراي زن در زندان هاي رژيم غاصب اسراييل و عربستان سعودي و بحرين مورد رفتارهاي غيرانساني وشكنجه جسمي و رواني قرار مي‌گيرند كه استفاده از الفاظ توهين آميز و حمله‌هاي فيزيكي و تهديدهاي مستمر و محكوميت از ملاقات با خانواده و همچنين احكام و غرامت‌هاي سنگين و محروميت از تحصيل ساده‌ترين نمونه هاي آن است.

در كشورهاي درگير جنگ‌هاي غرب ساخته ي منطقه مانند يمن شرايط براي زنان بحراني شده است. فقدان دسترسي به خدمات بهداشتي، آموزشي و فرصت هاي شغلي، شرايط را بر زنان سخت كرده است.

كودكان يتيم و زنان بيوه شده بايد همچنان براي امرار معاش خانواده خود، مبارزه سخت و طاقت‌فرساي خود را با شرايط تحميل شده ناشي از جنگ ادامه دهند. تبديل شدن نقش زنان به سرپرست خانوار، آوارگي‌هاي پياپي از يك مكان به مكان ديگر، فقدان مسكن مناسب و نقض حريم خصوصي، فقر و ناامني غذايي فشار رواني بسياري را بر آنهاوارد آورده است. گروه هاي متجاوز در اين كشورها، امنيت  زنان و كودكان را نقض كرده و با نقض حقوق بشر  مرتكب جنايات جنگي شده اند.

همين رويكرد نهادهاي بين‌المللي و حاكمان و رسانه‌هاي وابسته به آنها نسبت به مظلوميت زنان و كودكان در ملل پيش گفته و احقاق حق آن‌ها، مصداق بارزي از معيار‌هاي دوگانه غرب نسبت به موضوعات مهمي همچون حقوق بشر و مبحث حقوق زنان است كه در جهان داعيه‌دار آن هستند.

اينجاست كه نقاب از چهره‌هاي بزك‌ شده نهادهاي بين المللي كنار مي‌رود و روشن مي‌شود كه نهادهاي به اصلاح حقوق بشري در حالي شعار دفاع ازحقوق كودك و زن سرمي‌دهند، كه اين شعارها شامل كودكان و زنان مظلوم يمن، سوريه، فلسطين، لبنان، افغانستان و ساير ملت هاي مسلمان و مظلوم نمي‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/ نجس ترین ارتش

اعظم ولیپور از اهالی روستای دیزج قربان، داستان دهقان فداکار را تکرار کرد

زن مرندی با فداکاری مانع از بروز حادثه مرگبار برای سرنشینان خودروهای عبوری شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.