سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آمریکا به ایران بدهکار است ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نکند

آمریکا به ایران بدهکار است ایران حق دارد به آمریکا اعتماد نکند

نشریه ویک در مطلبی نوشت، آمریکا با خروج یک‌جانبه از برجام و وارد کردن خسارات اقتصادی از طریق بازگرداندن تحریم‌ها، به ایران بدهکار است و باید دِین خود را ادا کند.

نشریه ویک در یادداشتی به قلم «برایان کوپر» نوشت، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را برداشته و برای بازگشت به برجام، حسن نیت نشان دهد.

در این یادداشت آمده است: جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ وعده داد که هر تلاشی که بتواند برای بازگشت به برجام انجام خواهد داد اما پنجاه روز پس از آغاز ریاست‌جمهوری او، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده و توافق [هسته‌ای] در آستانه فروپاشی است.

لغو تحریم‌ها، وظیفه آمریکاست

کوپر می‌نویسد:‌ اکنون که بایدن رئیس‌جمهور است، باید به‌عنوان بخشی از مذاکرات برای بازگشت به برجام، طیف گسترده‌ای از تحریم‌های ایران را لغو کند تا هم حسن‌نیت خود را نشان دهد و هم در راستای کمک‌های بشردوستانه گام برداشته باشد. آمریکا آسیب‌های شدیدی به دولت و مردم ایران که در بحران شیوع ویروس کرونا به سر می‌برند، وارد کرده است. آمریکا در این خصوص نسبت به ایرانی‌ها دِین به گردن دارد.

وی می‌افزاید:‌ در این زمینه، مانع دیپلماتیک این است که دولت بایدن اصرار دارد پیش از لغو هرگونه تحریم،‌ ایران باید به تعهدات خود در این توافق بازگردد، در حالی که ایران عکس آن را طلب می‌کند. همان‌طور که بایدن ماه سپتامبر (شهریور) در یادداشتی در سی‌اِن‌اِن نوشت، «اگر ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد ایالات متحده به‌ عنوان نقطه آغازی برای مذاکرات متعاقب، به این توافق باز خواهد گشت». در مقابل، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه گفت «آمریکا اولین طرفی بود که توافق را نقض کرد و باید اولین طرفی باشد که به آن بازمی‌گردد».

در ادامه این یادداشت آمده است: بررسی اینکه کدام گزاره درست است، باید به دیدگاه‌ها، تاریخچه دیپلماتیک و بستر راهبردی گسترده‌تر متکی باشد. درخصوص دیدگاه اول، هیچ بحثی وجود ندارد که ایالات متحده سخت در اشتباه است. ایران با حسن‌نیت به توافق هسته‌ای پیوست و حتی پس از آنکه دونالد ترامپ [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] به‌طور ناگهانی به آن خیانت کرد، ایران به تعهدات خود پایبند ماند.

کوپر در یادداشت خود می‌افزاید: هنگامی که ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند، اقتصاد این کشور را مورد آسیب قرار داد و در برخی کالاهای اساسی به‌ویژه مواد دارویی کمبود ایجاد شد.  او در ادامه می‌نویسد: علاوه بر این، ایران به ‌لحاظ تاریخی نیز دلایلی برای عدم اعتماد به آمریکا دارد. در سال ۱۹۸۸ نیروهای آمریکا یک هواپیمای غیرنظامی ایران را هدف قرار داده و ۲۹۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

آمریکا در خلال تجاوز صدام به خاک ایران، با پول و تمرینات نظامی و حمایت دیپلماتیک از رژیم بعث پشتیبانی کرد که به طولانی شدن این جنگ به مدت هشت سال و جان‌باختن بین سیصد هزار تا یک میلیون ایرانی منجر شد و البته که سازمان سی‌آی‌اِی در کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران نقش داشت.

در این یادداشت آمده است‌: از نظر بستر راهبردی، واقعیت این است که صرف‌نظر از این‌که منافع جدی آمریکا را چطور تعریف کنید، ایران اهمیت چندانی به آن‌ها نمی‌دهند. ایران کشوری با وسعت و درآمد متوسط در آن سوی کره زمین است. ایران نشان داده به‌جز در مواردی که نیروهای آمریکایی (بدون دلیل موجه) درست پشت درهای این کشور باشند یا مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهند (باز هم بدون دلیل موجه)، هیچ تمایلی به حمله به آمریکایی‌ها ندارد. تصور کنید اگر ایرانی‌ها در تمام مرزهای کانادا و مکزیک پایگاه نظامی داشتند، اقتصاد ما را با تحریم تحت فشار قرار می‌دادند و هرازگاهی اعضای دولت بایدن را هدف قرار می‌دادند، آمریکایی‌ها چه احساسی پیدا می‌کردند.

حقانیت ایران

در بی‌اعتمادی به آمریکا

این یادداشت می‌افزاید: به‌طور خلاصه، ایران تمام دلایل ممکن  برای بی‌رغبتی [در برابر مذاکره با آمریکا] را دارد. همان‌طور که بایدن نوشت، آمریکا عهدشکنی کرد و ترامپ با بی‌ملاحظه‌گی، سیاستی را دور انداخت که قصدش امن نگه‌داشتن آمریکا بود و حالا آمریکا باید اندکی حسن نیت نشان دهد. این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. انجام این کار برخلاف اظهارات جنگ‌طلبان امپریالیست تشنه به خون، موجب کاهش احتمال درگیری آمریکا در یک جنگ غیرقابل پیروزی در فاصله هفت هزار کیلومتری مرزهایش خواهد شد. کوپر در پایان می‌نویسد: ‌تمامی این‌ها آزمونی بر قصد ادعایی بایدن جهت تغییر در سیاست خارجی آمریکا است. اگر او نتواند این کار را انجام دهد، سابقه‌اش درخصوص سیاست خارجی اساساً مشابه با دونالد ترامپ خواهد بود.

سیاست خارجی بایدن

و ترامپ مثل هم است

تحلیلگر آمریکایی در یک سرمقاله‌ تاکید کرد، سیاست خارجی جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی به‌رغم برخی تفاوت‌های ظاهری، همان قواعد و مواضع رئیس‌جمهور سابق است.

یک روزنامه‌نگار ساکن نیویورک در یک سرمقاله نوشت: بایدن درخصوص ونزوئلا، ایران، عراق، سوریه، فلسطین و هائیتی همانند ترامپ حکمرانی می‌کند به خاطر اینکه هر دو حزب امپریالیستی (دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا) به اربابان مشابهی خدمت می‌کنند.

مارگارت کیمبرلی در «اوراسیا ریویو» نوشت:جو بایدن تنها شش هفته رئیس‌جمهور بوده است اما مسیر سیاست خارجی او همین حالا هم کاملا روشن است. به ندرت پیش می‌آید که در انتقال از یک دولت به دولت دیگر، شاهد سیاست خارجی با شرارت کمتر باشیم. هیچ‌کس بدون وفاداری به طبقات حاکم نمی‌تواند در رقابت برای نامزدی در حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه پیروز شود.

در ادامه سرمقاله آمده است: شرکت‌های نفتی، نهادهای مالی و شرکت‌های وابسته به مجتمع‌‌های نظامی صنعتی همگی دستورکارهایی دارند که باید اجرا شود. آنها خواهان افزایش میزان نفوذ ایالات متحده، استخراج منابع و پول درآوردن برای خودشان هستند. آنها انتظار دارند که پسران و دختران مامورشان در کنگره و کاخ سفید طبق فرمانشان عمل کنند.

کیمبرلی ادامه داد: بایدن هم هیچ فرقی در این زمینه ندارد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه او نه تنها یکی از باقی ماندگان (دولت) اوباما است بلکه او در دوره جدایی (از قدرت) در زمان ترامپ با استفاده از ارتباطات خود برای خودش پول درمی‌آورد. او یکی از موسسان که یک شرکت مشاوره استراتژیک به نام «وست اگزک» بود، شرکتی که دسترسی به پیمانکاران پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را در اختیار مشتریانش قرار می‌داد. وست اگزک به عنوان یک شرکت مشاوره و نه یک شرکت لابی‌گر مجبور نبود که اطلاعات مشتریانش را فاش کند.

به نوشته او، لوید آستین وزیر دفاع (کنونی آمریکا) در «شرکای پاین آیلند کپیتال» (Pine Island Capital Partners) به بلینکن ملحق شده بود؛ یک شرکت سهام خصوصی که در حوزه دفاعی و هوافضا دارای کانال‌ها و ارتباطاتی بود. اینهایی که مطرح شد تنها گفتن وارونه حقایق نیست بلکه این اطلاعات برای فهم چرایی استمرار در سیاست خارجی ایالات متحده، ضروری است. این روزنامه‌نگار سپس ضمن اشاره به مواضع ضد ایرانی دولت جو بایدن، شرط و شروط‌گذاری و درخواست‌های این دولت از تهران درخصوص برجام را محکوم می‌کند. وی می‌نویسد: حتی حالا (دولت بایدن) دارد به یک سیاست اوباما که امضای او روی آن است هم بی اعتنایی می‌کند. ترامپ ایالات متحده را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به توافق هسته‌ای ایران شهرت دارد خارج کرد. بایدن و تیم او حالا از ایران درخواست‌های جدید مطرح می‌کنند؛ از کشوری که به‌دنبال اقدام ترامپ در تغییر مسیر دادن آمریکا (در قبال برجام و ایران) هدف مجازات تحریمی قرار گرفت.

در این یادداشت آمده است: آنها (بایدن و دولت او) از ایران می‌خواهند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند؛ کشوری که به توافقنامه (برجام) متعهد بود و آزادانه این اختیار را داشت که بعد از خروج ایالات متحده (از برجام) هر کاری که دلش می‌خواست انجام دهد. بایدن همچنین می‌خواهد که همه توانمندی‌های نظامی ایران که موضوع توافق اولیه (توافق برجام) نبود هم شامل گفت‌گو و مذاکره بشود.

توقف هرچه سر‌یع‌تر

تحریم‌های غیرقانونی

مجید تخت‌ روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در توئیتی با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی مانع از دسترسی صدها میلیون نفر از مردم سراسر جهان به واکسن کرونا شده، بر توقف هر چه سریع‌تر این تحریم‌ها تأکید کرد.

ادعای سالیوان

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: دیپلماسی با ایران در جریان است، البته نه به شکل مستقیم. در مقطع فعلی منتظریم بشنویم ایرانی‌ها چطور می‌خواهند پیش بروند. گفت‌وگوها از کانال اروپایی‌ها و از کانال‌های دیگر ادامه دارند. در روزهای گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود: ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیر برجامی نداشته و نداریم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روزی روزگاری در آمریکا

پاورقی

شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان

دانشگاه‌های لس آنجلس، تگزاس، پورتلند و نیوهمپشایر صحنه تحصن ها و اعتراضات مسالمت آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.