سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / عاملان وضعیت (کنونی کشور) محمود واعظی

عاملان وضعیت (کنونی کشور) محمود واعظی

 

1️⃣ محمود واعظی متولد 1331 تهران، مدارج تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را قبل از انقلاب در آمریکا طی کرد و سال ۱۳۵۷ برای خدمت به میهن(!) به وطن بازگشت.
واعظی از همان اول، بدون آنکه سهمی در انقلاب داشته باشد یا در جنگ حضور پیدا کند مسئولیت های کلانی را برعهده می گیرد:
رئیس مرکز مایکروویو کشور، مدیرکل تلگراف و تلکس، مدیرکل خدمات تلفن شهری، معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران.

2️⃣ واعظی از سال 65 هم معاون اقتصادی وزارت خارجه می شود. از سال 68 تا 78 معاون اروپا، آمریکای و معاون اقتصاد وزارت خارجه و از 78 تا 92 بعنوان معاون بین الملل و سیاست خارجه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در کنار حسن روحانی حضور پیدا می کند.

3️⃣ واعظی سال 78 به همراه محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، سید حسین موسویان و فاطمه هاشمی حزب «اعتدال و توسعه» را به رهبری حسن روحانی و با حمایت هاشمی رفسنجانی تشکیل داد.

حزبی که آن را بال راست هاشمی می نامیدند و کارگزان را بال چپ او! حزبی بر مبنای مبانی لیبرالیسم و اقتصاد باز. این حزب معتقد است همواره دولت ساز بوده و فعالیتش بر مبنای «عقل گرایی» و «توسعه گرایی متوازن» است.

4️⃣ واعظی سال 92 به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شد و در این 4 سال توانست خدمات مهمی در حوزه ارتباطات و اطلاعات و مدیریت افکار عمومی و فضای مجازی و رسانه ها به دولت شیخ حسن روحانی ارائه کند.

5️⃣ توافق با پیام رسان های تلگرام و اینستاگرام و … در این دوره بسته شد. محمدجواد آذری جهرمی دستورات واعظی را در این زمینه انجام می داد و واسطه قرارداد با این شرکت ها بود. *شرط فعالیت آنها در ایران، سرویس دهی به دولت بود برای اینکه سیاست های دولت در این پیام رسان ها اجرا شود. این پیام رسان ها بهترین سرویس های مدیریت افکار عمومی را به دولت در ماجرای برجام، انتخابات 94 مجلس و سپس انتخابات 96 ارائه کردند.*

6️⃣ واعظی یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری 96 به روحانی گفته بود که حاضر است افکار عمومی را به نفع وی جهت دهی کند با این شرط که وی رئیس ستاد انتخاباتی اش بشود. روحانی با این شرط کنار آمد. نقش معاونِ واعظی یعنی «آذری جهرمی» در جایگاه معاونت وزارت ارتباطات و مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت در این قضیه(مدیریت افکار عمومی) پررنگ است.

7️⃣ بعد از انتخابات ریاست جمهوری 96، محمود واعظی قدرت فوق العاده ای در دولت پیدا کرد تا جائیکه نفوذ او بر روحانی از جهانگیری و نوبخت و سایرین نیز بیشتر شد. این نفوذ تا جایی است که روحانی هیچ عزل و نصبی را انجام نمی دهد بجز اینکه از واعظی نظر می خواهد و هیچ جلسه را شرکت نمی کند مگر واعظی هماهنگ کند.

8️⃣ این نفوذ را می شود در ماجرای برکناری رضا رحمانی وزیر صمت مشاهد کرد. رحمانی در نامه سرگشاده خود به رئیس جمهور نوشت: «در تاریخ ۹۹/۲/۱۷ جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد». واعظی همچنین نمکی وزیر بهداشت را بعلت “عدم” تقدیر و تشکر از روحانی در مبارزه با کرونا تحت فشار قرار داد و به او گفت اگر چنانچه با دولت هماهنگی نباشی باید استعفا دهی!

9️⃣ واعظی باعث شده تا وزرا و استانداران نتوانند با رئیس جمهور دیدار و جلسه داشته باشند. حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان می گوید: «روحانی به وزرا و استانداران نیز وقت نمی‌دهد. وی به هیچ شخصی وقت نمی‌دهد». احمد توکلی نماینده سابق تهران هم می گوید: «یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رئیس جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد». قاسم میرزایی نکو نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس هم معتقد است که ارتباط با روحانی قطع شده و نمایندگان بالاخص مجامع استانی اصلاً نمی توانند با وی ملاقات نمایند.

🔟 خیلی جالب است بدانید عزل و نصب های واعظی تنها به معرفی آذری جهرمی ختم نمی شود بلکه او در معرفی سایر وزرا و همچنین چینش معاونین وزرا، مدیران میانی و استانداران نقش عجیبی دارد. او حتی پا را فراتر گذاشته و به وزرا و استانداران امر و نهی می کند. نامه می نویسد، ابلاغیه ارسال می کند. شواهد و قرائن متعدد این گفته اکبر ترکان را تأیید می کند: «موثرترین افراد در اداره کشور نوبخت و واعظی هستند، تا روحانی». با این وجود، بی تردید محمود واعظی یکی از نفرات اصلی تصمیمات و اقدامات و عامل ناکارآمدی ها و وضعیت موجود است.

✅ داود مدرسی یان

*💠روشنگری ۸۶*

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پرسش ساده از نزدیک ترین چهره به روحانی؛ بلد بودید و کشور را به آتش کشیدید؟!

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور سابق

آقای واعظی سخنان شما سند محکومیت دولت روحانی است!

محمود واعظی رئیس‌دفتر روحانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.