سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بازخوانی نجات کردستان عراق توسط حاج قاسم

بازخوانی نجات کردستان عراق توسط حاج قاسم

در دورانی که غالب فیلم‌های سینمای آمریکا به دروغ قهرمانان آمریکایی را ناجی دنیا معرفی می‌کنند، سفیر ایران در عراق نه‌تنها از اندک آثار سینمایی که پیرامون نقش موثر سپاه قدس در از بین بردن داعش است، حمایت نمی‌کند، بلکه آن را اشتباهی بزرگ می‌خواند.

در دورانی که غالب فیلم‌های سینمای آمریکا به دروغ قهرمانان آمریکایی را ناجی دنیا و از بین برنده تروریست بین‌الملل معرفی می‌کنند، سفیر جمهوری اسلامی در عراق نه‌تنها از اندک آثار سینمایی که پیرامون نقش موثر سپاه قدس در از بین بردن داعش است، حمایت نمی‌کند، بلکه آن را اشتباهی بزرگ می‌خواند و می‌گوید که سازنده آن شناختی از بارزانی و شهید سلیمانی ندارد!

 ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در مصاحبه با شبکه کرد زبان «روداو» در ارتباط با خرده روایت «توکل» اظهاراتی داشته است.

مسجدی درباره این فیلم کوتاه که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است، می‌گوید: «این فیلم صرف نظر اینکه تولیدکنندگانش چه کسانی بودند، بسیار بد بود و آنان نه آقای بارزانی را می‌شناختند نه شهید سلیمانی را.

این فیلم قرار بود تقدیر از نقش شهید سلیمانی باشد، اما [ساخت آن] اشتباهی بزرگ بود و خشم ایران را بیش از کردها برانگیخت و موضع ایران احترام به اقلیم و شهدای بسیاری است که در جنگ با داعش داد.»

این ادعاهای ایرج مسجدی در حالی است که مسعود بارزانی در مصاحبه با روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، در تاریخ ۱۸ دی ۹۳، نقش سردار سپهبد شهید سلیمانی در نجات کردستان عراق را اینگونه بیان می‌کند: «همه می‌دانند که داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و بیم آن می‌رفت که شهر به زودی اشغال شود. من پس از حمله داعش با آمریکایی‌ها، ترک‌ها، انگلیس، فرانسه و حتی عربستان تماس گرفتم که همه مقامات این کشورها در جواب گفتند که فعلا هیچ کمکی نمی‌توانند بکنند.

فورا با مقامات ایرانی تماس گرفتم و به آن‌ها صریحا گفتم که شهر در حال سقوط است، اگر نمی‌توانید کمکی کنید، ما شهر را تخلیه می‌کنیم؛ مقامات ایرانی فورا شماره تماس سردار سپهبد شهید سلیمانی را به من دادند و گفتند حاج قاسم نماینده تام الاختیار ما در امور مبارزه با داعش است؛ فوری با حاج قاسم تماس گرفتم و اوضاع را دقیق شرح دادم. حاج قاسم به من گفت: «من فردا صبح بعد از نماز صبح اربیل هستم». به او گفتم فردا دیر است، همین حالا بیایید. حاجی گفت: «کاک مسعود فقط امشب شهر را نگهدار».

فردا صبح حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود و من به استقبالش رفتم.

حاجی با ۵۰ نیرو آمده بود. آن‌ها سریعا به محل درگیری رفتند و نیروهای پیشمرگه را سازماندهی دوباره کردند و در عرض چند ساعت ورق به نفع ما برگشت. در ضمن کمک‌های تسلیحاتی ایران نیز به ما رسید.

حاج قاسم چند نفر از نیروهای خود را برای مشاوره نظامی در اربیل گذاشت و خودش به کربلا بازگشت.

بعدها که یک فرمانده داعش را اسیر کردیم و از او پرسیدیم چگونه شد شما که در حال فتح اربیل بودید به یک باره عقب نشستید. این اسیر داعشی گفت که نفوذی‌های ما در اربیل به ما خبر دادند قاسم سلیمانی در اربیل است لذا روحیه افراد ما بهم ریخت و عقب نشستیم.»

همچنین سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند. 

دبیر کل حزب الله لبنان درباره نجات کردستان عراق توسط حاج قاسم می‌گوید: «مسعود بارزانی به شما نگفت اما من می‌گویم که وقتی حاج قاسم برای نجات اربیل رفت از رزمندگان حزب الله هم کنارش بودند. آن ها شاهد بودند که مسعود بارزانی از ترس دستانش می لرزید!»

 دانلود فیلم

 

با توجه به اینکه شخص مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق معترف است که حاج قاسم ناجی «اقلیم کردستان» بوده و مستندات دیگری که این موضوع را تایید می‌کند، پس روایت فیلم «توکل» مشکلی ندارد اما رفتار نماینده دولت جمهوری اسلامی در مواجهه با نقش راهبردی حاج قاسم در مبارزه با داعش و نجات کردستان عراق قابل فهم نیست!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نادر‌ترین سردار

مراسم یاد بود مرحوم نادر طالب‌زاده در حوزه هنری

ما با یک پیچ تاریخی مهم مواجهیم؟؟

ويدئو/ زبیگنیِف برژینسکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.