سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دکتر کیوان مجیدزاده: آیا ویروس کرونا دست‌ساز است؟! واردات واکسن کرونا، تخصص امنیتی‌هاست است یا پزشکان؟

دکتر کیوان مجیدزاده: آیا ویروس کرونا دست‌ساز است؟! واردات واکسن کرونا، تخصص امنیتی‌هاست است یا پزشکان؟

همکاران عزیز سلام و عرض ادب و احترام

در خصوص واکسن کرونا چند نکته به ذهنم رسید که دوست داشتم با شما خوبان به اشتراک بگذارم

۱. موضوع کرونا به طور کلی در تمام جهان کم و بیش مشکوک است و هنوز کسی نمیتونه به طور قطع اثبات کند که این ویروس سنتتیک نباشه. همه ما قائلیم که باید صرفا بر مبنای فکت ها در مورد موضوعات علمی صحبت کنیم و درگیر جوّزدگی خبری نشیم. اطلاعاتی از ساختار ویروس از طریق برخی همکاران به دست رسیده که حاکی از سنتتیک بودن ویروس است. اگرچه هنوز اطلاعات اینقدر دقیق نیست که بشود اظهار نظر قطعی کرد ولی به هر حال در مورد این موضوع نباید جانب احتیاط را از دست داد. کمی فکر کنیم! اگر به احتمالی این ویروس دست ساز باشد ما در چه دنیایی زندگی می کنیم؟! یعنی واقعا قدرت هایی هستند که حاضرند به این راحتی جان و آسایش مردم جهان را فدای اهداف خودشون کنند؟

۲. بنده به عنوان کسی که سالهاست در زمینه تشخیص سریع کار میکنم مطمئن هستم که در گذشته تعداد قابل توجهی از عوامل بیولوژیک سنتتیک با اهداف سیاسی اقتصادی کثیف در جمعیت های مختلف وارد شده است. سپس واکسن ها و داروهای شرکت ها با حجم بسیار بالا به فروش رسیده. حتما شما به عنوان پزشک با موارد متعددی از آنفلوانزاها و گاسترو انتریت هارو …. در دو دهه گذشته مواجه بوده اید که تابلوی بالینی کاملا متفاوتی داشته اند.

۳. ظاهرا چهره جهان بیش از پیش در حال تغییر است و نسل ما باز هم با پدیده های عجیب و جدیدی مواجه است. کاملا روشن است که برخی قدرت ها برای رسیدن به اهدافشون از هیچ جنایتی رویگردان نیستند.

۴. در دنیا رشته تخصصی وجود دارد به نام Industrial Sabotage یعنی خرابکاری صنعتی. متخصصین این رشته بعد از گرفتن تمامی تاییدیه های مربوطه از مراجع رسمی در هنگام صادرات محصول بخصوص به کشور متخاصم، محصول مربوطه را دستکاری بسیار حرفه ای می کنند به نحوی که حتی در بدو امر به راحتی قابل تشخیص نباشد.

5. این واکسن یک واکسن از جنس mRNA است که برای اولین بار تولید می شود. مسلما کارشناسان ما ممکن است تمامی حرفه ای گری مورد نیاز برای ارزیابی این واکسن را نداشته باشند.

5. واکسن قرار است برای جمعیت وسیعی در کشور استفاده بشه و با دارو که تنها در بخش کوچکی از افراد بیمار استفاده میشه متفاوت است. واکسن در افراد سالم جامعه و تقریبا همه جمعیت استفاده میشه. یعنی استفاده از واکسن تمام جمعیت کشورمون را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین با توجه به نکات بالا باید نگاه محتاطانه بسیار جدی تری بر آن حاکم باشد. همه اینها را عرض کردم که به این بند آخر برسم.

۵. کلام آخر اینکه: در مورد استفاده از چنین ماده ای با این گستره وسیع مصرف و در این شرایط غبار آلود دنیا تنها کارشناسی علمی و فنی کفایت نمی کند. بلکه 2 نوع کارشناسی ضرورت دارد:

اول کارشناسی علمی و تخصصی که در حیطه ما است. متخصصین و دانشمندان کشور باید نهایت تلاش و دقت نظر را در مورد تمام واکسن هایی که قرار است استفاده بشود چه خارجی و چه داخلی به خرج بدهند و در مورد محصولی که قرار است همه کشور را در این شرایط بحرانی متاثر کند به هیچ وجه اهمال در ارزیابی صورت نگیرد.

دوم کارشناسی اطلاعاتی و امنیتی که ما در آن سر رشته ای نداریم. این موضوع کارشناسان خودش را دارد. به طور بدیهی ممکن است با عنایت به موارد بالا و بویژه احتمالی که در بند 4 مطرح شده یک محصول همه رگولیشن های فنی را عبور کند ولی همچنان از نظر امنیتی مورد شک و شبهه باشد. در این صورت اگر آن محصول فراگیری کمی داشته باشد باز تا حدی قابل اغماض است ولی محصولی با این وسعت استفاده به هیچ وجه قابل اغماض و تسامح نیست.

متاسفانه در برخی موارد اظهار نظر در این دو حیطه با هم ممزوج می شود  وفضای حاکم بر موضوع را مخدوش می کند. طبیعتا مسئولین کشور اظهار نظرهای علمی و فنی را از اهلش طلب می کنند و اظهار نظرهای امنیتی و اطلاعاتی را هم از خبرگان همان حیطه دریافت می کنند و با در نظر گرفتن جمع این  دو کارشناسی تصمیم سازی می کنند که به نظر بنده چنین تصمیم سازی کاملا دقیق و صحیح است.

ارادتمند همه دوستان عزیز

دکتر مجیدزاده

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هزینه بستری ۳۰ میلیون ایرانی رایگان می شود

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

قصه سوزناک کودکان نوار غزه در زیر خروارها آوار

اشرف قدره سخنگوی وزارت بهداشت نوار غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.