سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ظریف(سه ماه قبل): بایدن را بیش از ۳۰ سال است که می‌شناسم؛ او می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه تحریم‌ها را لغو کند

ظریف(سه ماه قبل): بایدن را بیش از ۳۰ سال است که می‌شناسم؛ او می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه تحریم‌ها را لغو کند

این موارد به خوبی نشان می‌دهد تحلیل‌های غرب گرایان تاکنون نه تنها بر مبنای واقعیات بین المللی نبوده که هزینه‌های زیادی نیز بر مردم و کشور تحمیل کرده است.

ظریف تقریبا در تمام تحلیل‌های خود اشتباه کرده است. او نه تنها معتقد بود آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود که فکر می‌کرد با توافق و عقب نشینی در برابر آمریکا می‌تواند قهرمان ملی شود. او که تصور می‌کرد ترامپ در انتخابات آمریکا دوباره پیروز می‌شود پس از پیروزی بایدن شوکه و حتی ذوق زده شد و با بیان خاطره دیدار با بایدن اعلام کرد او می‌تواند با سه فرمان اجرایی به برجام بازگردد. اما سه ماه پس از این اتفاق دوست او تحت روانچی چیزهای دیگری می‌گوید.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در گفتگو با یورونیوز فارسی می‌گوید: «حتی هنوز تغییری در محدودیت‌های شخص او در نیویورک پدید نیامده است.» او که از مذاکره کنندگان پیشین هسته‌ای دولت روحانی بوده است به صراحت اعلام کرده که پروژه فشار حداکثری دونالد ترامپ فقط در لفظ استفاده نمی‌شود اما در عمل همان راه دولت قبل آمریکا طی شده است.

تخت روانچی گفته است: « همین حالا که من خدمت شما هستم آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ناقض برجام است. یعنی همان سیاستی که در دوره ترامپ ادامه می‌شد هنوز هم ادامه دارد. هیچ تغییری ما ندیدیم. آمریکا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست شکست خورده فشار حداکثری را ادامه دهد یا واقعا می خواهد متوجه شود که آن سیاست اشتباه بوده و رویکرد جدیدی را اتخاذ می‌کند. البته در صحبت می‌گویند که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده ای بوده… مسئولین وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده. بنابراین این را باید در عمل اثبات کنند صرفا به حرف نمی شود.»

این صحبت‌ها در حالی است که دولتمردان به شدت از قدرت گرفتن بایدن استقبال کرده بودند. 

جواد ظریف در این خصوص در آخر آبان ماه گفته بود: «آقای بایدن اگر رئیس جمهور امریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه اینها را لغو کند… من آقای بایدن را بیش از 30 سال است که می‌شناسم هم از دور کارش را پیگیری کرده‌ام و هم زمانی که سفیر بودم در سازمان ملل متحد، ایشان به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی سنای امریکا بارها به نیویورک آمده و من در محل اقامتگاه سفیر ایران در نیویورک با ایشان دیدار داشتم. در چارچوب اجازه‌هایی که داشتم و هیچ‌کدام این دیدارها محرمانه هم نبوده است. ایشان بالاخره آدم کهنه‌کاری در سیاست خارجی است و تازه‌کار نیست. احساس من این است که بهتر از آقای ترامپ تحولات بین‌المللی را درک می‌کند و می‌فهمد که محدودیت‌های امریکا در این شرایط چیست.»

روحانی هم در نشست خبری اواخر آذرماه در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم، این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر.

رئیس‌جمهور با تأکیدی مجدد به تفاوت بایدن و ترامپ گفته بود: مسایل دیگری که نام بردید، مثل مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد… ترامپ از همه چیز بی‌خبر بود و اصلاً نمی‌دانست ولی آقای بایدن به‌خوبی می‌داند که چه مذاکراتی انجام شده و چه شده است، اینها قابل طرح و مذاکره نیست. آن چیزی که می‌تواند روی میز باشد، همین‌ است که همه به تعهدات کامل خودشان برگردند.

روحانی در حالی سعی دارد که بین سیاست ترامپ و بایدن در خصوص ایران تفاوت نشان دهد که خبرنگار ان بی سی آمریکا این تفاوت را قبول ندارد! صحبت‌ها و اظهارات بایدن، بلینکن و سالیوان اما شاید بهتر بتواند این مساله را شفاف کند.

بایدن پیش از انتخابات به راهبرد خود با نام «سخت گیری هوشمندانه» در سی ان ان اشاره کرده و اعلام کرده بود که خواستار محدودیت و مهار مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است. 

همچنین جوبایدن (13 آذرماه) در مصاحبه با توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویوک تایمز صحبت‌هایی را کرد که نشان می‌دهد سوال خبرنگار ان بی سی از روحانی درست بوده است. وی گفت: «با مشورت با متحدان و شرکای خود، به مذاکره و توافق‌نامه‌های بعدی برای تشدید و افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین به برنامه موشکی خواهیم پرداخت.»

وزارت خارجه دولت بایدن نیز روز گذشته رسما اعلام کرد: قبلاً هم گفته‌ایم؛ برجام برای ما یک کف است نه یک سقف. ما می‌خواهیم از این توافق فراتر برویم و آن را تقویت کنیم و مدتش را افزایش دهیم. ایران نقض تعهدات هسته‌ای کرده است.

موارد فوق به خوبی نشان می‌دهد تحلیل‌های غرب گرایان تاکنون نه تنها بر مبنای واقعیات بین المللی نبوده که هزینه‌های زیادی نیز بر مردم و کشور تحمیل کرده است. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادامه خشونت پلیس علیه خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی

بازداشت شدگان در جریان اعتراضات ضد صهیونیستی آمریکا به ۱۷۰۰ دانشجو

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.