سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب/ماه رجب را با دعا سپری کنید

لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب/ماه رجب را با دعا سپری کنید

مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مراقبات خود می فرماید: ماه رجب اول ورود به میهمانی الهی است و تو ببین در این ضیافت الهی با کدامین لباس و زیور الات بر مولای خود وارد می شوی و تلطيف عمل مهمتراز تکثیر در عمل است.

 ماه رجب یکی از با عظمت ترین ماه های خداوند است که بندگان خاص خداوند استفاده های فراوانی در جهت تکامل، بندگی و آمادگی برای ورود به ماه شعبان و رمضان از آن می برند.

مطلب زیر بخشی از کتاب ادب حضور است که به  اسرار ماه رجب، دستورات و مناسک آن، بنا به مکتب عرفانی علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله سعادت پرور(پهلوانی) توسط آیت الله فیاض بخش جمع آوری شده است.

 این جزوه ممتاز و منحصر بفرد است؛ زیرا استاد فیاض بخش در آن برخی ظرایف و لطایفی را گرد آورده اند که خود مستقیماً و سینه به سینه از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده اند. 

مقدمات ورود به ماه رجب: نماز ماه جمادی الثانی و نماز و غسل توبه

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتيح نقل می کنند که هر کس نماز خاص ماه جمادی الثانی را که 4 رکعت است بخواند، خداوند دین او و خود و همسر و فرزندان و مالش را از همه ی بلايا حفظ می کند.

لذا دوستان مقید باشند که این نماز را حتما به جای بیاورند که در ورود به ماه رجب گویی با دین پاک وارد شوند.

همچنین به همه ی عزیزان توصیه میکنم و این توصیه ی مرحوم استاد بوده است که قبل از ورود به ماه رجب غسل و نماز توبه را به جای آورند که کیفیت آن در آداب المریدین و در مفاتیح الجنان ذکر شده، این غسل و نماز را حتما انجام دهید که پیامبر توصیه ی فراوان بدان فرموده اند. 

خلاصه این که به نحو شایسته به استقبال ماه رجب برویم؛ مانند کسی که حمام می رود ، لباس آراسته می پوشد، عطر می زند و بعد به استقبال عزیزی میرود.

در باب شب لیلة الرغائب 

بر اساس روایات میان ممتاز ترین شب ها در همه ی سال، سه شب است که همگی در این ماه های سه گانه واقع شده، اولی شب جمعه ی اول ماه رجب است به نام «لیلة الرغائب، دوم شب نیمه شعبان که نامش اليلة البرات است و دیگر شب قدر در ماه مبارک رمضان که «ليلة القدر» است.

صاحب المراقبات، جمال السالکین مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در مراقبات خود می فرماید: ماه رجب اول ورود به میهمانی الهی است و تو ببین در این ضیافت الهی با کدامین لباس و زیور الات بر مولای خود وارد می شوی و تلطيف عمل مهمتراز تکثیر در عمل است و لذا در شب جمعه ی اول آن که شب عطای خاص الهی است اولین دعایمان مغفرت و استعداد ورود به ضیافت  خاص الخاص الهی باشد تا در همان شب جمعه ی اول پاک شویم و اجازه ی ورود به سرای محبوب را در همه ی ضیافت سه ماهه داشته باشیم.

در ماه رمضان این طور نیست. شب قدر آخر ماه است که حساب دیگری دارد, رغائب جمع رغیبة، است و رغيبة یعنی عطای کثیر یعنی امشب بی حساب در باز است. اعمال مخصوص به این شب را خودتان در مفاتيح ملاحظه کنید.

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) که فرمودند غافل از اولین شب جمعه ماه رجب نشويد که ملائکه آن شب را «ليلة الرغائب» نامیدند.

این بیان پیامبر که ملائکه چنین نامی بر این شب نهادند از آن روست که آنها عالم بالا را می بینند و مشاهده می کند که کرور کرور عطای کثیر و نعم و رحمت های خاص الهی در آن شب سرازیر است؛ لذا می گویند این شب، شب عطای کثیر است ترکیب الیلة الرغائب ، اضافه ی صفت به موصوف است،

بدین ترتیب ليلة الرغائب يعني الليلة هوالرغائب» یعنی شبی که در آن عطایای الهی کثیر است، سپس موصوف به صفتش اضافه شد و ليلة الرغائب گردید. 

سپس حضرت می فرمایند؛ زمانی که یک سوم از شب گذشت، تمام ملائک آسمان و زمین به عالم دنیا می آیند و گرد خانه ی خدا طواف می کنند و خداوند توجه خاص به ملائکه خود می کند.

توجه کنید که خیلی اوقات ملائک زمینی برای انسان دعا می کنند، ولی در آن شب عزیز، ملائکه ی آسمانی یعنی میکائیل و جبرائیل و اسرافیل و ملائکه ی مقدس الهي که دعایشان قطعا مستجاب است دست به دعا برمی دارند.

که خداوند به ملائکش می فرماید در این شب هر دعایی دارید بخواهید تا من اجابت کنم، و ملائک دعا میکنند: خدایا روزه داران ماه رجب را بیامرز. 

فهرست کتاب را ببینید: 

برای خرید کتاب کلیک کنید. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر قرآن _ اسرار شب قدر

نزول الروح و ملائکه در آسمان های برزخی

بهترین اعمال در شب جمعه و روز جمعه چیه ؟؟

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.