سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کلیپ‌های دیگران / واحدی: انقلاب امام خمینی(ره) عامل بیداری و خودباوری مسلمانان شد

واحدی: انقلاب امام خمینی(ره) عامل بیداری و خودباوری مسلمانان شد

کیفیت 144 کیفیت 240 کیفیت 360 کیفیت 480

راهنمای دانلود

دکتر علی واحدی، فعال فرهنگی اجتماعی شناخته شده مهاجر افغانستانی در ایران که در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان» سخن می گفت، تأکید کرد که انقلاب امام خمینی(ره) عامل بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و امت اسلامی از جمله افغانستان و حتی کشورهای غربی شد و آن ترس و وحشتی که از سوی ابرقدرت ها حاکم بوده، به خودباوری، خوداتکایی و جرأت تبدیل گردید. وی تأکید کرد که امروز با رهبری مدبرانه امام خامنه ای(حفظه الله) امت اسلامی در جهان در حال شکل گیری است.

دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل، بعد از ظهر روزشنبه(18 دلو/ بهمن) وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان» را با حضور شخصیت های مطرح سیاسی، دینی، مذهبی و همچنین فرهنگی دو کشور از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به صورت آنلاین برگزار کرد.

دکتر علی واحدی، فعال فرهنگی اجتماعی شناخته شده مهاجر در ایران که در این وبینار سخن می گفت، تأکید کرد که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری رهبر فقید جهان اسلام، حضرت امام خمینی(ره)، در عصر معاصر یک حرکت و یک حادثه سرنوشت ساز برای بشریت خصوصا امت اسلامی بود، زیرا پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت ملت مسلمان ایران و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، معادلات جهانی را به نفع اسلام رقم زد.

وی با بیان این که عصر حرکت انقلابی امام خمینی(ره)، عصر دین زدایی، اسلام ستیزی و حاکمیت دو ابرقدرت شرق و غرب بود، خاطرنشان کرد که پیروزی انقلاب اسلامی در چنین عصری، سیطره و حاکمیت دو ابرقدرت را به چالش کشید و تبعات سرنوشت سازی برای کشورهای اسلامی، به خصوص برای افغانستان به وجود  آورد.

این فعال فرهنگی اجتماعی در مورد افغانستان ادامه داد که به فاصله یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حادثه کمرشکنی علیه دولت کمونیستی وقت افغانستان روی می دهد، قیام 24 حوت مردم هرات.

وی ادامه داد که چون ملت افغانستان خصوصا ولایت هرات به دلیل همجواری با ایران، جریان انقلاب اسلامی و پیام های حضرت امام(ره) در این کشور را رصد می کرد، در طول یک ماه الگوگیری کردند و قیام نمودند و موفق شدند برای چند روز حاکمیت دولت کمونیستی کابل را در ولایت هرات ساقط کنند.

دکتر واحدی تصریح نمود که حضرت امام خمینی(ره) سرباز و اسلحه صادر نکرد، بلکه طرز تفکر ایشان بود که در ظرف یک ماه سبب شد یک حادثه سرنوشت ساز و کمرشکن برای دولت کمونیستی کابل در هرات رقم بخورد.

وی افزود که به فاصله یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، علی رغم این که نیروهای متجاوز روس هم در افغانستان حضور داشتند، قیام سوم حوت 1358 مردم کابل اتفاق می افتد، مردم قیام می کنند، بیشتر مراکز نظامی را فتح می کنند و نزدیک بود که کابل سقوط کند، اما در اثر عدم هماهنگی بین مجاهدین، این قیام سرکوب می شود.

ولی به گفته این فعال فرهنگی اجتماعی، قیام سوم حوت مردم کابل دولت کمونیستی کابل و روس ها را بسیار به وحشت انداخته بود، زیرا مردم شب ها در کابل ندای تکبیر سر می دادند و این ندای تکبیر، دولت کابل را به وحشت انداخته بود.

بر این اساس، وی در یک جمع بندی گفت که جریان انقلاب، روند پیروزی آن و دفاع جدی امام خمینی(ره) از ملت مسلمان و مجاهدین افغانستان توانسته بود به این ملت روحیه بدهد، و آن ها اعتماد به نفس پیدا کنند.

دکتر واحدی در مورد تأثیرگذاری پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در سطح جهانی نیز گفت: “انقلاب ایران عامل بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و امت اسلامی شد و آن ترس و وحشتی که از سوی ابرقدرت ها بر کشورهای اسلامی حاکم بوده، به خودباوری، خوداتکایی و جرأت امت مسلمان تبدیل شد؛ در نتیجه بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی شروع شد و اکثر حاکمان وابسته و نظام سلطه سقوط کرد و نیروهای انقلابی در کشورهای اسلامی به پیروزی رسید، زیرا به گفته وی، امام خمینی به صراحت اعلام کرد که ابرقدرت ها نمی توانند در برابر اسلام مقاومت کنند، و قدرت آن ها، کاذب و جعلی است، آن ها این توانایی را ندارند در برابر انسجام و وحدت ملت مسلمان مقاومت کنند”.

وی در مورد تأثیرگذاری حرکت امام خمینی(ره) در کشورهای غربی نیز خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در کشورهای غربی و در مسأله جنبش های ضد نژادپرستی و ضد سرمایه داری نیز تجلی کرد. این جنبش وال استریتی که در کشورهای غربی به وجود آمد، یقینا نشأت گرفته از اندیشه ناب امام و تبعات مثبت انقلاب اسلامی بوده و امام خمینی(ره) ثابت کرد بنیان ابرقدرت ها ضعیف بوده و قدرت شان، عنکبوتی است، بنابراین اگر قیامی صورت بگیرد، قطعا سقوط می کنند.

به گفته این فعال فرهنگی اجتماعی، در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ملت افغانستان نظر به پیام های عمیق امام خمینی(ره)، موفق شدند ابرقدرت شرق را به زانو دربیاورند و به زباله دان تاریخ بسپارند.

وی ادامه تأکید ککرد که بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، خلف صالح اش، ولی امر مسلمین جهان، این رهبر فرزانه، مدبر، شجاع و در صحنه، حضرت امام خامنه ای(حفظه الله) توانست که دامنه انقلاب را به صورت مدبرانه پیش ببرد و امروز می بینیم که امت اسلامی در جهان در حال شکل گیری است.

دکتر واحدی در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری که با شکل گیری امت واحده، به زودی شاهد آزادی سرزمین فلسطین و استقلال بیت المقدس باشیم.

وی با بیان  این که در شرایط کنونی در کشورهای اسلامی خصوصا در یمن، لبنان، افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و… به صورت بسیار آگاهانه، عاشقانه و قاطعانه از رهنمودهای خلف صالح امام خمینی(ره)، ولی امر مسلمین، امام خامنه ای(حفظه الله) پیروی می کنند، گفت: “امروز شاهد شکل گیری مقاومت در یمن، فلسطین، لبنان و سایر کشورهای اسلامی بنابر توصیه رهبر انقلاب اسلامی هستیم. امروز امام خامنه ای، مروج و حمایت گر اسلام ناب محمدی و حرکت به سوی تشکیل امت واحده و استقلال کشورهای اسلامی به خصوص فلسطین است. بهترین راه این است که مسلمانان دنباله رو رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان، امام خامنه ای(حفظه الله) باشند”.

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان این وبینار در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، حرکت انقلابی امام خمینی(ره) تنها در ایران محصور و محدود نماند، بلکه حرکت او به الگویی برای حرکت های انقلابی و مجاهدانه در سایر کشورهای اسلامی از جمله افغانستان مبدل شد.

همزمان با اوج مبارزات انقلابی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۷، افغانستان شاهد یک کودتای کمونیستی در ۷ ثور/اردیبهشت این سال بود. به هر مقدار که ایران به پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شد، به دلیل رویکردهای ضد باورها و ارزش های دینی مردم افغانستان توسط حکام احزاب خلق و پرچم، نارضایتی های مردمی در کشور ما نیز به خصوص در میان علما و روحانیون و همچنین دانشجویان مسلمان بالا می گرفت و نکته بارز و برجسته این که پیشتاز این قیام ها علما و رهبران جامعه افغانستان بود که درک و شناخت نزدیکی نیز از امام خمینی(ره) و مبارزات او داشتند.

به همین دلیل، در ادامه این مبارزات، امام خمینی(ره) به عنوان یک الگو و پرچم دار مبارزات اسلامی در لایه های مختلف مردمی در افغانستان جا باز کرد.

خبرگزاری صدای افغان(آوا)

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ما با یک پیچ تاریخی مهم مواجهیم؟؟

ويدئو/ زبیگنیِف برژینسکی

مداحی حماسی/دنیا شده آماده ی یک جنگ جهانی

ويدئو/ بیداری اسلامی دنیا که رقم خورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.