سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / خاطره «حسین اسرافیلی» از کسی که روز ۲۲ بهمن ۵۷ شاعر شد

خاطره «حسین اسرافیلی» از کسی که روز ۲۲ بهمن ۵۷ شاعر شد

حسین اسرافیلی از شاعران پیشکسوت انقلاب اسلامی خاطره‌ای از یک خبرنگار را بیان کرد که مهرداد اوستا را نمی‌شناخت!

خبرنگاران به همراه مدیر و معاونین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در روزهای بهمن‌ماه ۹۹ و همزمان با سالروز پیروز انقلاب اسلامی به دیدار «حسین اسرافیلی» از شاعران پیشکسوت انقلاب رفتند.

این دیدار به مناسبت قدردانی از سال‌ها تلاش این شاعر در عرصه انقلاب اسلامی و اشعار حماسی استاد حسین اسرافیلی صورت گرفت و از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و خبرگزاری فارس هدایایی به این شاعر تقدیم شد.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به اینکه این دیدار به پاس قدرشناسی از هنر شما در عرصه انقلاب انجام می‌شود و ما باید قدردان هنرمندان انقلابی باشیم سلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد را به این شاعر رساند و برایش آرزوی سلامتی کرد.

حسین اسرافیلی ضمن خیر مقدم به حاضران در این دیدار ابتدا به عمل قلب باز که چندی پیش انجام داده بود اشاره کرد و سلامتی را از مهم‌ترین داشته‌های هر فردی عنوان کرد.

حاضران در این دیدار صمیمانه از «استاد حسین اسرافیلی» تقاضای خواندن یک شعر را کردند که وی در پاسخ حاضران گفت: مرحوم اوستا تعریف می‌کرد جایی دعوت شده بودم، گفتند شعری بخوان، اوستا گفت: چه بخوانم که تا به حال نخوانده‌ام، مرحوم فرخ گفت: «آقای اوستا! نماز بخوان!» خدا رحمت کند انسان بسیار وارسته و بسیار متواضعی بود. او اندوخته‌ای از دانش فراوان داشت، تاریخ فلسفه را هم به خوبی می‌دانست.

وی عنوان کرد: یادم هست در اوایل انقلاب به اهواز دعوت شده بودیم. آن زمان ما جوان و پرنشاط بودیم. یکی از خبرنگاران مطبوعات سراغ بنده آمد. من اشاره کردم سراغ آقای اوستا ـ که کنار من بود ـ بروند. خبرنگار پرسید ایشان کیست؟ گفتم استاد اوستا هستند. آن خبرنگار که اطلاعاتی نداشت از استاد اوستا پرسید شما از چه زمانی شعر می‌گویید؟ (از آن سوالات خنده‌دار بود) مرحوم اوستا به خبرنگار نگاهی کرد و پاسخ داد: من از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به این سمت شعر می‌گویم.

وی گفت: پیش از پاسخ استاد اوستا من مانده بودم او در برابر این سوال کودکانه چه پاسخی می‌دهد، اما او بهترین و بزرگ‌ترین پاسخ را به خبرنگار کم‌اطلاع داد. در واقع او «اوستایانه» جواب خبرنگار مورد نظر را داد.

اسرافیلی توضیح داد: استاد اوستا از ۲۲ بهمن مجموعه «امام حماسه‌ای دیگر» را منتشر کرد. محمدرضا رحمانی یاراحمدی با نام هنری مهرداد اَوِستا شناخته می‌شد و… برای او بزرگداشتی هم گرفته نشد.

گاهی به مرگ هم می‌اندیشم و شعری برای این روزگار خودم می‌خوانم:

چه خواهد ماند از این طوفان به جز خاشاک، بعد از من؟

میان کوه، از آواز، جز پژواک، بعد از من؟

چه می‌بافی قفس بر بال پروازی که من دارم؟

نخواهد دید سیرم را به جز افلاک، بعد از من

مبین این‌گونه خاکسترنشین در غربت‌آبادم

جنون خواهد دمید از سینه‌ی این خاک، بعد از من

در این میدان که من افتاده‌ام خاموش از جولان

صدایم باره خواهد راند در کولاک، بعد از من

دمیدم آتش خود را درون ریشه انگور

که تاول می‌زند لب از شرار تاک، بعد از من

خموش افتاده‌ام هرچند، امّا ناله‌ام سوزان

برون خواهد دمید از سینه‌های چاک، بعد از من

نمی‌افتد ز جوش آوازهای شعله‌رفتارم

توانی خواند در آیینه‌های پاک، بعد از من

پرم را بسته‌ام بر بال عنقا گرچه گنجشکم

که تا جولان دهد در قاف‌ها چالاک، بعد از من

بر اساس این گزارش، در این دیدار، بهروز جلالی (مدیر دفتر گسترش ادبیات خانه کتاب)، ‌غلامرضا طریقی (شاعر)، حامد صلاحی (سردبیر خبرگزاری کتاب) و خبرنگاران گروه فرهنگ خبرگزاری فارس حضور داشتند.

ویدیویی از شعرخوانی استاد حسین اسرافیلی را اینجا ببینید:

فارس به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مطالب دیگری هم دارد که می‌توانید با کلیک روی کلیدواژه فجر ۴۲ آن را در صفحات مختلف دنبال کنید.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ فکرِ بلبل همه آن است که گُل شد یارش

بلبل از فیضِ گل آموخت سخن، ور نه نبود

رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم

چون سرو در خزان نیز، رنگ بهار دارم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.