سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / الکاظمی سوار بر موج انفجار

الکاظمی سوار بر موج انفجار

بازی “نخست‌وزیر موقت” در زمین داعش!

انفجارهای تروریستی پنج‌شنبه بغداد که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی منجر شد، موجی از نگرانی‌ها را به‌دنبال داشت. با این وجود، اقدامات الکاظمی در تغییر برخی شخصیت‌های موفق امنیتی، از خود ِ این انفجارها نیز نگرانی‌های بیشتری را به‌وجود آورده است.

مهم‌ترین تغییرات در دستگاه‌های امنیتی عراق توسط مصطفی الکاظمی از این قرار است:

 

1️⃣ تغییر معاون وزیر کشور در امور اطلاعات:

سرلشکر عامر صدام، عزل و سرلشکر احمد ابورغیف جایگزین او شد.

 

2️⃣ تغییر مدیرکل اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور:

عبدالکریم عبد فاضل (ابوعلی البصری) عزل و حمید الشطری، معاون رئیس امنیت ملی، جایگزین او شد.

 

3️⃣ تغییر فرمانده عملیات بغداد:

قیس المحمداوی به وزارت دفاع منتقل و سرلشکر احمد سلیم جایگزین او شد.

 

4️⃣ تغییر فرمانده پلیس فدرال:

سرلشکر جعفر البطاط، عزل و سرلشکر رائد شاکر جودت جایگزین او شد.

 

5️⃣ برکناری سرلشکر باسم مجید، مدیر بخش اطلاعات و امنیت عملیات بغداد.

 

فعالان سیاسی، امنیتی و مجازی عراق از روز گذشته و بلافاصله پس از این تغییرات، موجی از انتقادها را متوجه شخص کاظمی و دولت او کرده‌اند.

برخی این تغییرات را سیاسی برشمرده، شماری دیگر کاظمی را متهم به بهره‌برداری از انفجار کرده‌اند و گروهی نیز پا را فراتر گذاشته و حتی فرضیه نقش الکاظمی و نزدیکان وی در این انفجار را مطرح کرده‌اند.

 

اما در میان این تغییرات، برکناری ابوعلی البصری بیشترین اعتراض را به‌دنبال داشته است. ناظران سیاسی و امنیتی، این شخصیت را موفق‌ترین مدیر امنیتی عراق به‌شمار می‌آورند و برکناری او به بهانه انفجارهای روز گذشته را به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نمی‌دانند.

 

«عبدالکریم عبد فاضل» یا همان ابوعلی البصری، به گواه دوست و دشمن کارنامه بسیار موفقی را در مقابله اطلاعاتی با گروه‌های تروریستی از خود به‌جا گذاشته و ضربه‌های مهلکی به القاعده و داعش وارده کرده است؛ به‌‎گونه‌ای که تیم او با تاکتیک‌های مختلف امنیتی توانسته بود نفوذ به شاکله گروه‌های تروریستی را امکان‌پذیر سازد.

 

از طرف دیگر کارشناسان امنیتی، گزینش شخصیت‌های جایگزین از سوی الکاظمی را شائبه‌دار خوانده و تاکید دارند که تنها ویژگی افراد انتخاب شده، نزدیک بودن به شخص نخست‌وزیر است. همچنین تغییراتی اینگونه در بازه زمانی کوتاه و بدون مشورت کافی با صاحب‌نظران، می‌تواند ثبات امنیتی عراق را دچار خلل کند.

 

جدا از اینکه پشت‌پرده انفجار تروریستی روز گذشته را چه کسی مدیریت کرده است، اکنون مساله بهره‌برداری از این انفجار مطرح است. نباید فراموش کرد که این انفجار بلافاصله پس از طرح مساله تاخیر انتخابات بوده که از سوی بسیاری از گروه‌ها مورد اعتراض قرار گرفته است.

 

همچنین این انفجارها با اندک فاصله زمانی از انتقال قدرت در آمریکا و روی کار آمدن بایدن در کاخ‌سفید صورت پذیرفته است.

 

👈🏻 نباید فراموش کرد که برخی گروه‌ها در عراق از حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور به‌شدت منفعت می‌بردند و اقدامات تروریستی بهترین بهانه برای تعویق انتخابات و استمرار حضور اشغالگران آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت عراق است.

 

هیچ بعید نیست دولت مصطفی الکاظمی که در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی کارنامه‌ای بسیار ضعیف از خود به‌جای گذاشته، با تغییرات جهت‌دار اخیر، در پرونده‌های امنیتی نیز شرایط بغرنجی را برای عراق به همراه بیاورد؛ تصمیماتی که می‌توان گفت بیش از همه، داعشی‌ها را خرسند کرده است.

 

همه این مسائل، نیاز ضروری و فوری برای تجدیدنظر درباره ادامه کار دولت کنونی از سوی پارلمان عراق را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت مردم عراق از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی

عراقیها حمایت از پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی ابراز خوشحالی کردند.

دستگیری ۲ عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران

یک رسانه نزدیک به طالبان اعلام کرد دو عضو تاجیکستانی داعش در مرز افغانستان با ایران دستگیر شدند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.