سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آب پاکی دولت جدید آمریکا روی دست غرب‌گرایان: خواهان محدودیت‌های طولانی‌تر، قوی‌تر و همچنین برجام موشکی و منطقه‌ای هستیم!

آب پاکی دولت جدید آمریکا روی دست غرب‌گرایان: خواهان محدودیت‌های طولانی‌تر، قوی‌تر و همچنین برجام موشکی و منطقه‌ای هستیم!

گزینه اصلی وزارت خارجه دولت جدید آمریکا در مجلس سنا خود را متعهد دانست که با شرکای آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی و سعودی در خصوص مساله برجام هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای هماهنگی لازم را داشته باشد.

حسن روحانی قبلا هدف‌چینی دولت جدید آمریکا برای افزایش محدودیت‌های هسته‌ای و توافق موشکی و منطقه‌ای را با این استدلال که اینها حرف ترامپ است نه بایدن رد کرده بود. اما حالا آنتونی بلینکن نامزد پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا سیاست‌های دولت بایدن در قبال برجام را تشریح کرده و بار دیگر به صورت رسمی و واضح زیاده‌خواهی آمریکا و ادامه سیاست‌های ترامپ در مورد ایران را اعلام کرده است.

آنتونی بلینکن که تا چند روز دیگر روی صندلی وزارت خارجه ایالات متحده تکیه می‌زند در جلسه تأیید صلاحیت خود در مجلس سنا حاضر شد و سیاست های دولت بایدن در خصوص ایران را شرح داد.

بلینکن گفت: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

فارغ از زیاده‌خواهی‌های موشکی و منطقه‌ای و افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران که به معنی مذاکرات مجدد و اهرم فشار بیشتر علیه کشورمان است این نکته که ایران باید ابتدا فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کند تا عضو خارج شده از برجام رضایت داشته باشد قابل توجه است.

مشاور بایدن در ادامه می‌گوید: «حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است. بعداً اگر آنها (ایرانی‌ها) گفتند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.» 

نکته جالب آنکه بلینکن می‌گوید وقتی ایران به برجام پایبندی صد درصد داشته باشد(غنی‌سازی بیست درصدی را دوباره از بین ببرد) آن موقع دولت آمریکا به عنوان ناقض برجام و خارج شده از این توافق، اقدام ایران را ارزیابی خواهد کرد تا ببیند ایران واقعا پایبند به برجام بوده است یا خیر!

گزینه اصلی وزارت خارجه دولت جدید آمریکا در مجلس سنا خود را متعهد دانست که با شرکای آمریکا در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی و سعودی در خصوص مساله برجام هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای هماهنگی لازم را داشته باشد. وی گفت: «ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همان‌طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»

با وجود همه این حرف‌ها دولت بایدن هم می‌داند که کار به همین راحتی نیست. به همین دلیل آنتونی بلینکن می‌گوید «باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم»

روحانی: این حرف‌های ترامپ است نه بایدن!

روحانی در نشست خبری ماه گذشته در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا که پرسید: «آقای جو بایدن اعلام کرده‌اند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما این بار به‌دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مدنظر آقای بایدن است، به‌نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟» گفت: آن تعبیری را که شما از آقای بایدن نقل کردید من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم، باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم، این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر.

دانلود فیلم 

روحانی در عین حال تأکید کرده بود: به‌فرض اینکه هر کس این حرف را بزند، آلمان بگوید یا هر کس، ما هیچ پیش‌شرطی را از هیچ کس نخواهیم پذیرفت؛ نه برجام قابل مذاکره است و نه اینکه بخواهیم برجام را از نو پهن کنیم روی میز مذاکره و ماده به ماده بحث کنیم. یک برجام وجود دارد که قبلاً مذاکره شده و بر سر آن توافق شده است. عین این برجام را همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکیدی مجدد به تفاوت بایدن و ترامپ، گفته بود: مسایل دیگری که نام بردید، مثل مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد… ترامپ از همه چیز بی‌خبر بود و اصلاً نمی‌دانست ولی آقای بایدن به‌خوبی می‌داند که چه مذاکراتی انجام شده و چه شده است، اینها قابل طرح و مذاکره نیست. آن چیزی که می‌تواند روی میز باشد، همین‌ است که همه به تعهدات کامل خودشان برگردند.

روحانی در حالی سعی دارد که بین سیاست ترامپ و بایدن در خصوص ایران تفاوت نشان دهد که خبرنگار ان بی سی آمریکا این تفاوت را قبول ندارد! صحبت‌ها و اظهارات بایدن، بلینکن و سالیوان بارها و بارها این مساله را شفاف کرده است.

بایدن پیش از انتخابات به راهبرد خود با نام «سخت گیری هوشمندانه» در سی ان ان اشاره کرده و اعلام کرده بود که خواستار محدودیت و مهار مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران است. 

همچنین جوبایدن (13 آذرماه) در مصاحبه با توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویوک تایمز صحبت‌هایی را کرد که نشان می‌دهد سوال خبرنگار ان بی سی از روحانی درست بوده است. وی گفت: «با مشورت با متحدان و شرکای خود، به مذاکره و توافق‌نامه‌های بعدی برای تشدید و افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین به برنامه موشکی خواهیم پرداخت.»

فریدمن در این خصوص نوشته که بایدن همچنین قصد دارد همسایگان عرب ایران که متحد آمریکا هستند، مانند عربستان‌سعودی و امارات را که نسبت به تعامل آمریکا با همسایه خود انتقاد دارند، را در این بحث مشارکت دهد.

از اظهارات بایدن مشخص است که وی نه تنها قصد برداشتن تحریم ها را ندارد که حتی آن را به عنوان اهرم فشاری علیه ایران همیشه استفاده خواهد کرد. او می‌گوید: «گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در اختیار آمریکاست و ایران به این مسئله واقف است.» این جمله خود به خوبی نشان میدهد که مساله آمریکا صرفا هسته ای نیست. وی همچنین به صراحت از تحریم‌هایی که به بهانه تروریسم و فعالیت موشکی ایران است حمایت کرده و احیای تحریم به بهانه های این چنینی را تحریم هوشمند گذاشته است: « ما به تلاش برای ترغیب ایران به عقب نشینی از فعالیت های بی ثبات کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می کنند، ادامه خواهیم داد. آمریکا همچنین با استناد به توافق مساعد امنیتی امریکا و اسرائیل که در زمانی که معاون رئیس جمهوری بودم امضا شد، با اسرائیل از نزدیک همکاری خواهد داشت تا از توانایی آن برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه های متحد آن اطمینان حاصل شود. ما به استفاده از تحریم های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از «تروریسم» و برنامه موشک های بالستیک آن ادامه خواهیم داد.»

بلینکن:برجام سکویی برای فشار جمعی به ایران است

 تونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن و گزینه احتمالی وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس همان صحبت‌هایی را کرده که پمپئو و ترامپ داشته اند. البته این را نباید نادیده گرفت که وی سعی دارد تا برخلاف دولت ترامپ آداب دیپلماتیک را در ظاهر حفظ کند. اتفاقا این ظاهرسازی کارساز بوده و برخی سیاسیون و رسانه‌ها را در ایران فریب داده است. وی گفته بود:«اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد. اما ما از آن (برجام) به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم. به این ترتیب زمینه بهتری برای «فشار جمعی» علیه سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که وقتی بحث این فعالیت‌ها به میان آمد، این ایران است که منزوی می‌شود، نه آمریکا» 

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست  هم به نقل از بلینکن در خصوص سیاست سخت گیرانه دولت بایدن نوشته است. این روزنامه صهیونیستی نوشته که بلینکن در یک کنفرانس آنلاین که توسط یکی از لابی‌های صهیونیست در حزب دموکرات آمریکا موسوم به «اکثریت دموکرات برای اسرائیل» برگزار شده بود، گفت که «ایران باید به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق موجود (برجام) بازگردد. در آن صورت، دولت بایدن نیز به پایبندی [به این توافق] بازخواهد گشت، اما ما از این موقعیت به‌عنوان سکویی برای ایجاد توافقی بسیار طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.»

او گفته «دولت بایدن اعتماد میان آمریکا و متحدان اروپایی خود را احیا می‌کند تا آلمان، انگلیس و فرانسه به‌عنوان طرف‌های برجام کمک کنند تا واشنگتن تهران را برای «توافقی بهتر» قانع کند.»

مشاور بایدن صراحتاً از تشدید فشار علیه ایران به منظور دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای کشورمان و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر حوزه‌ها از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران سخن گفته است. این اظهارنظر دقیقا تکرار اظهارات ضدایرانی ترامپ و پمپئو است. مقامات ارشد دولت ترامپ بارها تاکید کرده بودند که باید محدودیت‌های برجامی ایران دائمی شده و برجام موشکی و منطقه‌ای نیز به آن اضافه شود.

جک سالیوان: ایران باید توافق منطقه ای و موشکی را بپذیرد

سالیوان به عنوان گزینه اصلی مشاور امنیت ملی بایدن هم دیدگاه هایی تند علیه ایران دارد که ادامه راهبرد آمریکا در دولت اوباما و ترامپ است. او در اکتبر ۲۰۱۹ در یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت: 

«ایرانی‌ها هم باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور اینکه ایالات متحده تحریم‌های قابل توجهی را رفع می‌کند، بدون اطمینان از اینکه ایران بلافاصله مذاکرات پیرامون توافقی را آغاز می‌کند که دست‌کم برنامه زمانی توافق را گسترش می‌دهد و موضاعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است.» او در حالی واقع بینی را در مذاکرات موشکی ایران معرفی می‌کند که آمریکا حتی به توافق هسته‌ای در قالب 5+1 نیز وفا نکرده است.

مشاور بایدن اعتقاد دارد «جو بایدن با ایران یک توافق پیرو مذاکره خواهد کرد که عملاً امنیت آمریکا و اسرائیل و سایر شرکای منطقه‌ای ما را به‌پیش ببرد و ایران را پاسخگو و مسئول کند.»

کارنامه بایدن در دولت اوباما

رئیس جمهور و رسانه‌های زنجیره‌ای به‌گونه‌ای القاء می‌کنند که گویی بایدن تاکنون در هیچ دولتی در آمریکا حضور نداشته و حضورش در کاخ سفید، نوید روزهای خوش برای ایران است. این ذوق زدگی کودکانه و حقارت‌آمیز در حالی است که جو بایدن، پیش از این معاون اول دولت اوباما بوده است. همان دولتی که آنقدر در توافق هسته‌ای عهدشکنی کرد که دولتمردان صراحتا اذعان کردند که دولت اوباما برجام را به صورت فاحش نقض کرده است.

‌ترامپِ جمهوری‌خواه و اوبامای دموکرات رفتاری کاملاً مشابه با برجام داشتند. هر دو، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کردند. هر دو، قوانین مرتبط با محدودیت ویزا و سخت‌گیری در مهاجرت و سفر را تصویب و گسترش دادند، هر دو قانون‌های گسترده تحریمی(آیسا و کاتسا ۲۰۱۷) را علیه مردم ایران تصویب کردند، هم اوباما و هم ‌ترامپ در روند همکاری بانک‌های خارجی با ایران سنگ‌اندازی کردند، هر دو رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا اموال مردم ایران را بلوکه کردند و…

بایدن و تیم سیاست خارجی دولت جدید آمریکا متفق القول برجام را سکویی برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی و زیاده‌خواهی های خود می‌بینند، اما به طور عجیبی حسن روحانی این اظهارات آنها را زیر سوال می‌برد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.