سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دانشجویان حقوق بین‌الملل متوجه مشکلات برجام می‌شوند اما مسئولین مربوطه متوجه نشدند
حسن فریدون تا روحانی

دانشجویان حقوق بین‌الملل متوجه مشکلات برجام می‌شوند اما مسئولین مربوطه متوجه نشدند

الهام امین‌زاده گفت: اکنون، دانشجویانم در رشته حقوق بین‌الملل متوجه موارد و مشکلات در برجام می‌شوند اما مسئولین مربوطه متوجه این موارد در برجام نشدند.

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی روحانی در سه سال ابتدایی دولت یازدهم در برنامه تلویزیونی دستخط درباره نقش معاونت حقوقی ریاست جمهوری در برجام گفت: تقریباً من هیچ نقشی نداشتم. وزارت خارجه خودش دست‌اندرکار این امر بود. من هم در یک برهه‌ای در سال ۹۴ بود که می‌خواستند وارد موافقت برجام شوند، دیدم آقای دکتر عراقچی و همکاران ایشان در حوزه دیپلماسی و سیاسی تجربه‌هایی دارند، ولی در حوزه حقوقی داریم وارد یک سند می‌شویم و من به‌عنوان یک شهروند احساس کردم در این جایگاه باید پاسخگو باشم. جلساتی را با حضور حقوقدانان از سراسر کشور برگزار کردم. به یاد دارم یک روز ۴۰ نفر از اساتید حقوق بین‌الملل به نهاد ریاست‌جمهوری تشریف آوردند علی‌رغم اینکه همان  فریدون برادر رئیس‌جمهور با من تماس گرفت و ابراز ناراحتی کرد که به شما چه ربطی دارد که در این مسائل دخالت می‌کنید.

وی در ادامه گفت: من بین همکاران حقوقدانم همیشه مورد سؤال بودم و می‌گفتند چرا ما محلی از اعراب نداریم، ما نظر و پیشنهاد داریم و نگران منافع ملی خود هستیم. اساتید هم دغدغه‌های خود را بیان می‌کردند که اگر طرف مقابل زیر آن زد و اگر تعهدات خود را انجام ندادند، اگر یکی انجام نداد و بقیه انجام دادند.فکر کنید یکی تعهدات خود را انجام می‌دهد و بقیه انجام نمی‌دهند، اینجا تکلیف جمهوری اسلامی ایران چیست؟ انجام ندهد متمرد شناخته می‌شود، انجام بدهد آنکه انجام ندهد مجازاتی نمی‌بیند. هیچ پیش‌بینی نشده بود.

معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهور در ادامه به ایرادات حقوقی برجام‌ اشاره کرد و گفت: من در مقطع دکترا وقتی تحلیل عملکرد به دانشجویان تدریس می‌کردم، برجام‌خوانی داشتیم. برجام را به انگلیسی بند به بند تحلیل کردیم و کلماتش را تحلیل کردیم و دانشجویان هم متوجه شدند. می‌گفتند کاش این کلمه در اینجا این‌طور آمده بود. کاش این تعهد را نداده بودیم. کاش این تعهد فلان‌طور بود.

وی افزود: یعنی دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل که تجربه آنچنانی هم ندارد متوجه می‌شود و می‌گوید احساس می‌کنم کاش اینجا طور دیگری برخورد شده بود. من فکر می‌کنم باید حقوقدانان بین‌المللی‌مان را جدی بگیریم. این‌ها حرفی برای گفتن دارند. ما نیازی نداریم خیلی از حقوقدانان خارجی استفاده کنیم، منتهی بستری برای حقوقدانان داخلی ما فراهم نشده که استعداد‌های خودشان را نشان دهند و به لحاظ حقوقی ورزیده شوند.

معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهور ادامه داد: در برجام، ایران یک سر میز بود و ۱+۵ متحدانه در طرف دیگر؛ هیچ ضمانت اجرایی برای خروج آمریکا از برجام و انجام تعهداتش در نظر گرفته نشده اما ایران باید همچنان بر تعهداتش باقی بماند!

وی افزود: یک کلماتی برای خاتمه برجام به عبارات مختلف در سند آمده بود. «ترمینیشن» یعنی تمام شده است اما «ساسپند» یعنی تحریم‌ها به راحتی قابل برگشت است.این واقعاً یک معضلی بود. ایران یک طرف بود، آمریکا و اروپا طرف دیگر. ما اینجا واقعاً بلاتکلیف بودیم که مثلا اگر آمریکا تعهداتش را انجام ندهد تکلیف ما چیست؟ ما باید ادامه بدهیم یا نه؟ اینها مواردی بود که واقعاً لاینحل باقی ماند.

امین‌زاده در بخش دیگری از این گفت وگو با‌ اشاره به نتایج انتخابات آمریکا، پیروزی نامزد دموکرات‌ها و اثرات آن بر اقتصاد و سیاست کشور ما گفت: معمولاً به دموکرات‌ها خیلی خوشبینانه نگاه می‌شود؛ در صورتی که تاریخ از زمان آقای کلینتن و اوباما نشان می‌دهد اکثراً بدترین تحریم‌ها را در زمان اینها تجربه کردیم. خیلی نمی‌توان امید داشت که اتفاق دیگری رقم می‌خورد. روش کار آنها عوض می‌شود. به‌نظر من سیاست کلی ایالات متحده یکی است، ولی مهم‌ترین چیز برخورد قدرتمند و عزتمند خود ماست. چقدر در حد اقتصاد مقاومتی بخش‌های ما کار کرده‌اند؟ اما در عرصه بین‌المللی قدری این انتقاد را دارم که به لحاظ حقوقی آنجایی که محکم باید بایستیم، نبودیم. الان مثلاً ‌ترور‌هایی که انجام می‌شود، این حقوق بشر ملت ماست. سردار سلیمانی فردی بود که اسطوره حقوق بشر بودند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فراخواندن نویسندگان و هنرمندان برای به تصویر کشیدن تقابل شرافت و شرارت در غزه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

بصیرت مادران محور مقاومت

ويدئو/دعای رزمنده های دفاع مقدس را طلب کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.