سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آیت الله نمر در راه چه مطالباتی شهید شد؟

آیت الله نمر در راه چه مطالباتی شهید شد؟

ابومنتظر الحجازی، فعال شیعه در قطیف

تا به امروز فکر و مکتب شیخ‌الشهدای حجاز شیخ شهید آیت‌الله نمر باقر النمر رضوان‌الله تعالی علیه همچنان در میان ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بسیاری از امور مربوط به نهضت انقلابی مجاهدان حجاز را متأسفانه در فضای رسانه‌ای ندیده‌ایم. به بهانه سالگرد شهادت مظلومانه این شهید بزرگوار لازم بود به‌ عنوان همشهری این شهید گوشه‌ای از مطالبات آیت‌الله نمر را بررسی کنم.

سال 1399 قمری بود که جوانی از جوانان مستضعف قطیفی در کنار بزرگان روحانی شیعه قطیفی که تحت اسم مبارک حرکت علمای حجاز فعالیت می‌کردند قرار گرفت، در آن سال‌ها درد و رنج مردم را با پوست وگوشت و استخوانش لمس کرد. این شهید بزرگوار فضای فعالیت را بر خود تنگ نکرد و اولین گام‌های

سیر الی‌الله را برای مقابله با ظلم برداشت. او به ایران آمد تا در حوزه علمیه بتواند علوم دینی آل محمد(ص) را فرا بگیرد و بتواند بر پایه علم مطالبه‌گر انقلابی باشد.

چندین سال در قم و تهران و سوریه مشغول به تحصیل بود. پس از مدتی اجازه تدریس از اساتیدش را گرفت و به قطیف بازگشت، ولی این‌بار مصمم‌تر از همیشه برای ادای رسالت آسمانی دین مبین اسلام پا به خاک عربستان گذاشته بود، رسالتی که می‌دانست در صورتی که مطرح شود امکان دارد راه بی‌بازگشتی داشته باشد وسرنوشت محتوم او ختم به شهادت شود و او با قلبی مطمئن همیشه می‌گفت انا الشهید التالي، یعنی شهید بعدی منم.

شهید آیت‌الله نمر باقر النمر کتابچه‌ای (مرافعه العزه والکرامه-  دادخواست عزت وکرامت) از حقوق سلب شده شیعیان عربستان را نوشت و آن را تقدیم مقامات سعودی کرد و از آنها خواست تا این مطالبات را به شیعیان حجاز بازگردانند تا بتوانند در این سرزمین از حقوق برابر با همه اقوام برخوردار باشند. ولی به راستی چرا هیچ‌وقت کسی برای ما نگفت که مطالبات شیعیان عربستان چیست که تاوانش اعدام این همه پیر و جوان و به زندان انداختن خیل عظیمی ‌از جوانان و نخبگان شیعه عربستان است؟

به‌صورت مختصر و گذرا چندین بند از این مطالبات را می‌نویسم و می‌گذرم، چرا که ممکن است در این مجال نگنجد وکلاممان به اطاله بکشد:

– تصحیح کتاب‌های درسی تبعیض‌آمیز برای شیعیان. شیعیان در کتاب‌های درسی تعلیمات وهابی را آموزش می‌بینند و ناخودآگاه خودشان را خارج از دین و یا حتی تکفیر شده از سوی نظام حاکم می‌بینند.

– حق کار برای نیروهای بومی ‌شیعه در تمامی مناصب دولتی و خصوصی.

– حق داشتن دانشگاه ومدارس در همه رده‌های تحصیلی در استان‌های شیعه‌نشین برای رفاه حال دانشجویان.

– حق داشتن بیمارستان برای رسیدگی بهتر به شیعیان در استان‌های شرقی عربستان.

– ایجاد قانون اساسی برای کشور و تبعیت از قانون برای همه.

– اقرار رسمی ‌حاکمیت به‌وجود مذهب تشیع و اعتراف به آن و اعلام رسمی ‌از رسانه‌ها مبنی بر رعایت انصاف و احترام بین همه مردمان عربستان و از جمله تمامی ادارات و سازمان‌های وابسته حکومتی.

– حق همه مردم است که بتوانند مذهبی که می‌خواهند را انتخاب کنند و به آن بپیوندند و هر کس در انتخاب مذهب تشیع برای خود آزاد است و آل‌سعود حق هیچ‌گونه حرکت‌های خوفناک و تهدیدآمیز را ندارند.

– لغو تمامی قوانینی که حکومت آنها را برای تبعیض مذهبی بین شیعیان و بین سایر‌ اشخاص در نظر گرفته است.

– ساخت مقبره بقیع در شهر مدینه و احترام به حقوق شیعیان در زمینه برگزاری مناسبت‌های دینی و همچنین ساختن ضریح مطهری برای اهل‌بیت علیهم‌السلام توسط حکومت و تقبل تمامی هزینه‌های ساخت برای جبران خطایی که به عمد از جانب آل‌سعود و اطرافیانشان رخ داده که سابقاٌ مقبره را با خاک یکسان کردند و همچنین آزادی زیارت و برگزاری مراسم دینی در جوار ائمه بقیع علیهم‌السلام برای همه شیعیان و محبین آنها.

– اجازه رسمی ‌از طرف حکومت برای برپایی حوزه‌های علوم دینی شیعی و آکادمی‌های آموزش قرآن بر مبنای علوم آل‌محمد(ص)

– استقلال دادگاه‌های جعفری(شیعه) از دادگاه‌های رسمی ‌حاکمیتی برای رسیدگی به امور شیعیان توسط خود شیعیان.

– اجازه ساخت مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و هیئت‌ها و برداشتن تمامی موانع از سوی حاکمیت سعودی.

– اجازه حاکمیت به شیعیان برای برخورداری از تلویزیون رسمی ‌کشور و در ساعتی که متناسب با میزان جمعیت آنهاست با رعایت انصاف که بتوانند برنامه‌های خاص خود را در تلویزیون رسمی ‌حاکمیت غاصب سعودی اجرا کنند.

– اجازه حاکمیت به علمای شیعه برای امامت نماز جماعت در مکه (در جوار کعبه) و مدینه (مسجد پیامبر(ص))

– اجازه ورود کتب شیعه به خاک عربستان و امکان چاپ کتب دینی در داخل عربستان

– اجازه ورود شیعیان به موسسات دینی رسمی ‌کشور و حق عضویت در آنها مثل رابطه العالم‌الاسلامی و موسسات دیگر.

– اجازه به شیعیان برای گرفتن مناصبی چون وزیر، عضو مجلس شورا و همچنین در روابط دیپلماتیک بین کشورها.

– اجازه به شیعیان برای اداره مدارس دخترانه توسط مدیر زن از شیعیان منطقه.

– اجازه به شیعیان برای ورود به شرکت نفت (آرامکو ) و شرکت‌های دیگر حکومتی و اجازه رسیدن به مناصب ویژه برحسب صلاحیت‌های فردی.

و. …

این‌ها مختصری از دادخواست عزت و کرامت شیعیان عربستان بود که شیخ شهید آیت‌الله نمر باقر‌النمر آنها را برای اولین بار مدون کرد و به گوش خائنین حرمین شریفین رساند تا اتمام حجتی باشد بر همه.

هویت و ماهیت مطالبه‌گری شیخ شهید آیت‌الله نمر باقرالنمر در نوع خود بی‌نظیر بود و در جهت ادای تکلیف الهی خود که نصرت مستضعفین بلاد‌الحرمین بود به جد حرکتی حسینی و زینبی را در برابر حاکم جائر سعودی از خود نشان داد.

اعتراضات خیابانی مسالمت‌آمیز شیعیان، خشم حاکمیت را برانگیخت و منجر به تیراندازی مستقیم نیروهای‌ اشغالگر سعودی شد که چندین نفر در این بین شهید شده و چندین نفر به زندان‌های مخوف سعودی فرستاده شدند. اما شیخ نمر همچنان بر عدم حمل سلاح گرم و یا سرد در برخورد با دستگاه حاکمیت اصرار  داشت، تا وقتی که او را چندین بار بازداشت کردند و دست آخر برای او حکم اعدام صادر کردند.

سلام بر شهدای مقاومت اسلامی که در برابر ظلم سکوت نکردند و دفاع از مقدسات را حق مسلم خود دیدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مولانا علی(علیه السلام) شیعه جاهل نمی‌خواهد!

شهید مرتضی مطهری

ماجرای پنج دقیقه خواب اضافی آیت الله مهدوی کنی

نکات جالبی از تاریخ انقلاب اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.