سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / باز هم دوگانه سازی مقاومت-مذاکره از سوی تحمیل کنندگان برجام!

باز هم دوگانه سازی مقاومت-مذاکره از سوی تحمیل کنندگان برجام!

اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند با پیروزی بایدن می‌توانند با تکیه بر گفتمان مذاکره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برگ برنده مهمی در دست داشته باشند.

: روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و پس از حاشیه و جنجال های بسیاری همچون ادعای وقوع تقلب از سوی ترامپ، بالاخره جو بایدن نماینده حزب دموکرات ایالات متحده به‌عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

گرچه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای کشورهای دنیا از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود، اما در ایران، برای اصلاح‌طلبان و دولت مورد حمایتشان، این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حکم مرگ و زندگی را داشت.

طیف لیبرال کشور که چند سالی می‌شود به‌خاطر خروج ایالات متحده از برجام و کارنامه پر از تهی دولت تدبیر چه در مذاکره با آمریکا و برجام و چه در مسائل داخلی، در انزوا به سر می‌برد، برای رهایی از انفعال چند ساله، مایل بود که در تقابل جمهوری خواهان(حزب متبوع ترامپ) و دموکرات‌ها(حزب حامی بایدن)، دموکرات ها و بایدن پیروز کارزار چهل و ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشند. چرا که به زعم جریان غربگرای کشور، بر خلاف ترامپ، مذاکره با بایدن سهل تر خواهد بود.

اظهار نظرهای چهره‌های اصلاحات و همچنین شیوه پرداخت رسانه‌های این جریان به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و واکنششان به پیروزی بایدن، گواه بر این موضوع است.

  با اینکه رهبر انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی و مواضع خود پس از خروج آمریکا از برجام و به ویژه پس از شهادت سپهبد سلیمانی به دست آمریکایی‌ها، اعلام کرده‌اند که دیگر هر نوع مذاکره با آمریکا منتفی است، جریان غربگرای کشور به دنبال مذاکره و تعامل با دولت جدید ایالات متحده است.

حشمت الله فلاحت پیشه، از چهره‌های اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌‌ای که اخیراً و پس از اعلام پیروزی بایدن با روزنامه آرمان داشت، از لزوم مذاکره مجدد با دولت جدید ایالات متحده گفته و اظهار کرده است: اولين تحليلي که امکان دارد در ذهن برخي شکل بگيرد اين است که دموکرات‌ها تفاوتي با جمهوري‌خواهان ندارند و آنها هم مانند ترامپ هستند. البته بنده معتقدم اين مساله واقعيت ندارد. کاملا معلوم است که ترامپ مانند اوباما نبود و همچنين جو بايدن هم صددرصد ترامپ نيست و اين سياستمداران از دو گروه با دو فکر متفاوت هستند که در دنياي سياست نقش مهمي دارند. به نظرم از اولين فعاليت‌هايي که جو بايدن انجام خواهد داد، تلاش براي مذاکره با 3 کشور اروپايي و گفت‌وگو درباره موضوع ايران و احياي برجام خواهد بود.

روزنامه آرمان در گزارشی دیگر با عنوان «بایدن و لزوم تغییر در نگاه واشنگتن و تهران»، از مشی استکبار ستیزانه جمهوری اسلامی انتقاد کرده و نوشته است: نبايد با تاکيد بر عدم تفاوت ترامپ با بايدن، با حماسه‌سرايي کشور را تا پاي جنگ يا ادامه تحريم‌هاي بدتر از جنگ کشاند. بايد رويکردها و سياست‌ها را تغيير دهيم. بايد در فضاي پس از انتخابات آمريکا، با درک خطرات مترتب بر امنيت ملي ايران، با استفاده از شعور، از شعار دوري کرد و زبان سلحشوري را از صحنه سياست حذف کرد.

روزنامه آفتاب یزد، دیگر روزنامه اصلاح‌طلبی بود که در سرمقاله خود تحت عنوان «تهران نیازمند یک استراتژی یکپارچه» در ادبیاتی مشابه روزنامه آرمان، با انتقاد از مشی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با آمریکا نوشت: اینکه باید در راستای اهداف و آرمان‌های کلان گام برداشت اهمیت دارد اما اینکه وضع زندگی مردمی که در این سال‌ها تحت فشار بسیاری بودند نیز تغییر کند، مهم است.

روزنامه ابتکار نیز از جمله روزنامه های زنجیره‌ای بود که در سرمقاله ای با عنوان «تهران و تغییر در دولت آمریکا» از لزوم کنار آمدن جمهوری اسلامی ایران به دولت جدید آمریکا صحبت به میان آورده و نوشت: اصرار بر تکرار ادبیاتی که با ترامپ سخن گفته می‌شد و قائل نبودن تفاوت میان او و بایدن به مثابه عدم درک تغییرات در صحنه تعاملات است. آنچه به‌ ویژه برای تهران در حال‌حاضر اهمیت دارد، استفاده از فرصت تغییر در امریکا و در خدمت به ایجاد موقعیتی است که بتواند سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ را خنثی کند. مهم، داشتن طرحی نو برای تعامل با تغییرات تازه است. به رسمیت شناختن تغییر به معنای تسلیم شدن در برابر آن نیست؛ همانگونه که مذاکره به معنای توافق نیست. واقع‌گرایی ابزار‌خود را می‌طلبد. دوری کردن از واقعیات، عین تسلیم شدن در برابر وضعی است که می‌کوشد خود را تحمیل کند.

همچنین روزنامه اعتماد نیز از دیگر رسانه های اصلاح طلبی بود که در واکنش به پیروزی بایدن، در مطلبی تحت عنوان «اخراج دموکراتیک»، از فراهم شدن فرصتی دوباره برای مذاکره مجدد بین ایران و آمریکا نوشت.

فصل مشترک مطالبی که این روزنامه ها در ارتباط با روابط ایران و آمریکای پس از ترامپ کار کرده‌اند، سازش با ایالات متحده و مذاکره با قاتلین حاج قاسم است. علت پافشاری اصلاح‌طلبان بر سازش با آمریکای پساترامپ، ترمیم وجهه از دست رفته اصلاحات و اعتدال در بین مردم است.

پس از خروج آمریکا از برجام و مشخص شدن اینکه برجام آورده خاصی برای ایران نداشت و صرفاً خسارت بود، گفتمان اصلاح‌طلبان، یعنی گفتمان مذاکره، دیگر در بین مردم خواهان ندارد و جریان غربگرای کشور فکر می‌کند با روی کار آمدن بایدن در ایالات متحده، می‌تواند همچون سال 92، با ایجاد دوگانه مذاکره-مقاومت و هزینه زا نشان دادن مقاومت، برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، دوباره گفتمان مذاکره را علم کند.

چنانچه روزنامه شرق، از روزنامه های اصلاح‌طلب نیز به این نکته اشاره می‌کند.

این روزنامه در گزارشی تحت عنوان «بایدن می‌تواند باعث پیروزی اصلاح‌طلبان در 1400 شود؟» نوشت: اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند با پیروزی بایدن می‌توانند با تکیه بر گفتمان مذاکره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده برگ برنده مهمی در دست داشته باشند. آنها در شرایطی که نارضایتی عمومی زیاد شده است و شاید دیگر نتوانند با وعده‌های اقتصادی یا سیاسی مردم را به انتخابات امیدوار کنند، گمان می‌کنند یکی از مهم‌ترین راه‌های اعتمادسازی برای مردم تکرار مجدد دوگانه مقابله-مذاکره است و با این شیوه قادر خواهند بود که مردم را به نفع خود پای صندوق انتخابات بیاورند؛ زیرا هنوز هم مردم درباره ناامنی‌های احتمالی یا در شدیدترین حالت جنگ میان ایران و آمریکا حساسیت نشان می‌دهند و در تقابل نیروهای سیاسی داخلی که مدافع تقابل حداکثری هستند و نیروهایی که می‌کوشند با همه محدودیت‌های موجود باب مذاکره را باز نگه دارند، دسته دوم را انتخاب می‌کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند

سالروز شهادت شهید مطهری و  روز معلّم

جنایات وحشیانه، نظامیان اشغالگر آمریکا در حق مردم افغانستان

ويدئو/ جنایات وحشیانه آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.