سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / احتمال ورود روسیه به جنگ قره باغ قوت گرفت

احتمال ورود روسیه به جنگ قره باغ قوت گرفت

همان طور که انتظار می‌رفت، حضور پر رنگ ترکیه و تروریست‌های اعزامی از سوریه و لیبی در جنگ قره باغ، باعث شد که روسیه به تدریج از حالت بی‌طرفی خارج شود و آشکارا جانب ارمنستان را بگیرد.

حضور عناصر تکفیری و سلفی در منطقه قره باغ، مقامات مسکو را نسبت به تحولات این منطقه حساس کرده است. پیش از این، مقامات ایروان اعلام کرده بودند که ارتش این کشور، سه تروریست سوری را در قره باغ دستگیر کرده‌اند. دیروز نیز «آلیگ سیرامولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو خطر نفوذ مزدورانی از سوریه و لیبی، که در جنگ قره‌باغ کوهستانی شرکت دارند، به خاک روسیه را بعید نمی‌داند. این دیپلمات روس گفت: «بدون تردید، چنین خطری وجود دارد. مبارزه با تروریسم بسیار پیچیده بوده و بسیار مهم است که اقدامات پیشگیرانه در این رابطه انجام شود.»

وزارت خارجه روسیه نیز دیروز اعلام کرد، در صورت کشیده شدن جنگ منطقه «قره باغ کوهستانی» به داخل ارمنستان، مسکو به کمک ایروان خواهد شتافت.

در پی ارسال نامه«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، و در خواست کمک از مسکو جهت تضمین امنیت ارمنستان، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت وارد شدن جنگ به داخل خاک ارمنستان، مسکو به طور همه‌جانبه از ایروان حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر رسانه‌ای و مطبوعاتی وزارت خارجه ارمنستان جمعه گذشته اعلام کرده بود، نخست‌وزیر این کشور با ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور روسیه، از وی خواسته بود به تضمین امنیت کشورش کمک کند.

رئیس‌جمهور روسیه هم در روزهای اول جنگ‌ قره باغ، در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال دخالت روسیه برای دفاع از ارمنستان گفته بود، درگیری‌ها (فعلا) در خارج از ارمنستان جریان دارد. پیش از این، ایروان و مسکو توافق

دو جانبه امنیتی و دفاعی میان خود امضاء کرده بودند.

به گفته کارشناسان، اگر مداخله ترکیه در جنگ قره باغ بیشتر شود، ممکن است که روسیه آشکارا مقابل ترکیه قرار گیرد.

جنگ قره‌باغ که از ۲۷ سپتامبر (شش مهر) آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و سه دوره آتش‌بس نیز نتوانسته مانع ادامه درگیری‌ها شود.

آذربایجان و ارمنستان دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲‌، به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، وارد درگیری نظامی شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

سایر رویدادها:

*جمهوری آذربایجان استفاده ارتش این کشور از بمب فسفری در قره باغ را تکذیب کرد. پیش از این یک منبع در ارمنستان اعلام کرده بود که نظامیان جمهوری آذربایجان از بمب فسفری استفاده کرده‌اند.

*رئیس‌جمهور آذربایجان از آزاد‌سازی 9 روستا به دست نظامیان ارتش باکو در منطقه قره باغ خبر داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پوتین در گفتگو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رشد 12دلاری طلای جهانی

جنگ روسیه و اوکراین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.