سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نقش اسرائیل در مناقشه آذربایجان و ارمنستان

نقش اسرائیل در مناقشه آذربایجان و ارمنستان

 نقش اسرائیل در مناقشه ارمنستان و آذربایجان

✍ رنده حیدر
🔹ترجمه: مهری بهرامی
🔹العربی الجدید (انگلستان)

🌿 موضع اسرائیل در قبال درگیریها در قره باغ بر ترکیبی از منافع اقتصادی و راهبردی بلند مدت مبتنی است. علی رغم اعلام بی طرفی اسرائیل از زمان آغاز این درگیری ها فرود چهار جنگنده ایلیوشین آذربایجان پیش از آغاز درگیری و پس از آن در یک فرودگاه نظامی واقع در جنوب اسرائیل آشکار بود.مسئله ای که باعث شد ارمنستان سفیرخود را در اسرائیل فرابخواند.

🌿 علی رغم روابط خوب اسرائیل با ارمنستان روابطش با آذربایجان قوی تر است و بر منافع راهبردی مهم و اساسی مبتنی است. با این وجود آذربایجان از جمله کشورهایی است که فلسطین را به رسمیت شناخته و همیشه در کنار فلسطین در محافل بین المللی بوده است.

🌿 اسرائیل آذربایجان را متحد راهبردی مهم خود به چند علت می داند: تنها کشور شیعه است که روابط علنی با اسرائیل دارد. از بزرگترین کشورهای وارد کننده تسلیحات از اسرائیل به شمار می رود. از سوی دیگر اسرائیل نیمی از نفت خود را از آذربایجان خریداری می کند. مهم تر این که آذربایجان به ایران نزدیک بوده و اسرائیل از آن به عنوان عرصه ای برای جمع آوری داده های اطلاعاتی از ایران و دیگر فعالیت های محرمانه خود استفاده می کند.

🌿 به عنوان مثال طبق اطلاعات منابع خارجی آذربایجان باند فرودگاهی را در اختیار اسرائیل قرار داده تا در صورت حمله به ایران از آن استفاده کند.

🌿 همچنین می توان به وجود نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ هزار یهودی در آذربایجان در مقابل نزدیک سه هزار یهودی در ارمنستان اشاره کرد.

🌿 نقش اسرائیل نقش فروشنده سلاحی است که برایش اهمیت ندارد این سلاح از سوی کدام طرف استفاده شود؛ اما پیچیده بودن تصویر ائتلاف ها و احتمال در معرض خطر قرار گرفتن روابط اسرائیل با یک کشور دوست در اثر حمایت تسلیحاتی از آذربایجان در دوران اخیر تفکر دوباره درباره این درگیری را ضروری کرده است، به گونه ای که منافع بلند مدت اسرائیل به ویژه با روسیه در معرض خطر قرار نگیرد و این که در آنجا در کنار ترکیه قرار نگیرد،  در زمانی که روابطش با این کشور متشنج شده است.

🌿 تحلیلگران در اسرائیل دور شدن موقتی از آذربایجان، وارد کردن نفت از کشورهای خلیج فارس به جای آذربایجان و تعلیق فروش سلاح به ارتش این کشور در جریان این درگیری ها را پیشنهاد می دهند.اما این امر مسائل مهم دیگر مانند همکاری های اطلاعاتی علیه ایران را حل نمی کند.

🌿 نقش اسرائیل در درگیری آذربایجان-ارمنستان بار دیگر استاندارهای دوگانه و غیراخلاقی اسرائیل را در قبال دولت هایی مانند ارمنستان نشان می دهد که اسرائیل ادعای دوستی با آنها را دارد. از یک طرف سلاح به دولتی مانند آذربایجان می فروشد و باعث کشته شدن غیرنظامیان در منطقه ناگورنا قره باغ می شود و از سوی دیگر مسئولانش نسبت به کشته شدن غیرنظامی هایی اظهار تاسف می کند که با سلاح اسرائیل کشته شده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پرچم فلسطین به جای آمریکا در دانشگاه پورتوریکو

دانشجویان دانشگاه پورتوریکو، در حمایت از فلسطین

حرکت خودروها با پرچم فلسطین در آمریکا

ويدئو/به آمریکای جدید خوش آمدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.