سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اختراعی برای کاهش درد تزریق بدون بی‌حسی/ گلایه‌های یک پزشک کارآفرین از اکوسیستم فناوری سلامت اردبیل

اختراعی برای کاهش درد تزریق بدون بی‌حسی/ گلایه‌های یک پزشک کارآفرین از اکوسیستم فناوری سلامت اردبیل

فناوران پارک علم و فناوری استان اردبیل موفق به ثبت اختراع دستگاهی برای کاهش درد تزریق بدون بی‌حسی با استفاده از نظریه «کنترل دروازه درد» شدند.

 : تزریق، یکی از شایع‌ترین مداخلات پزشکی است که درد ناشی از آن هنوز به عنوان یکی از مشکلات لاینحل بهداشتی باقیمانده است. از طرف دیگر تزریق یکی از رایج‌ترین رویه‌های دردناک برای کودکان می‌باشد.

چنین روشی استرس‌آورترین جنبه بیماری، بستری و حتی ویزیت سرپایی برای کودکان است. توجه به سلامت روانی کودکانی که خاطره بدی از تزریق دارند یکی از مسایل بسیار مهم در روان‌شناسی کودکان و پرستاری کودکان بوده اما متاسفانه تاکنون اقدامی برای آن نشده است.

در همین راستا سه نفر از فناوران جوان پارک علم و فناوری استان اردبیل طی یک‌سال تلاش توانسته‌اند ضمن ساخت دستگاهی برای این موضوع، موفق به ثبت اختراع آن نیز شوند.

مژده غفاری، پزشک کارآفرین و مدیر بخش پزشکی استارتاپ اینوکول که در پارک علم و فناوری استان اردبیل مستقر است و اخیرا موفق به ثبت اختراع این دستگاه شده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: کودکان اغلب از سرنگ می‌ترسند و حتی به خاطر ترس از تزریقات، وجود درد خود را انکار می‌کنند.

درد بدون کنترل می‌تواند منجر به پیامدهای کوتاه مدت و طولانی مدت فیزیولوژیکی، روانی و عاطفی برای کودکان شود.

دستگاه طراحی شده، احساس درد را به‌طور موثر و ایمن کاهش می‌دهد و مکانیسم آن با کاهش انتقال درد از گیرنده‌های محیطی به مغز می‌باشد. دستگاه برای کودکانی که فوبیای سوزن دارند امنیت روانی ایجاد کرده و  اثرگذاری سریع دارد.

وی افزود: این دستگاه که با مشارکت حسین واثق دودران و سیامک جمالی از فناوران جوان استان طی ۹ ماه طراحی شده، در رویداد کارآفرینی مراقبت‌های مکمل سازمان نظام پرستاری کشور به‌عنوان طرح برگزیده کشوری نیز انتخاب شد.

بی حسی موضعی بدون استفاده از مواد شیمیایی

غفاری در رابطه با فناوری این دستگاه گفت: فناوری خاص دستگاه «اینوکول» عدم نیاز به هرگونه ماده شیمیایی جهت بی‌حسی موضعی محل تزریق را دارد و چیزی که به‌صورت معمول با پمادهای گران قیمت یا اسپری‌های بی‌حسی انجام می‌شود، این دستگاه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این که تست‌های اعتبارسنجی این دستگاه بر روی ۹۰ کودک مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج مثبتی گزارش شده، خواستار توجه بیشتر مسؤولان پارک علم و فناوری استان به محصولات سلامت محور شد.

حمایت‌های مسؤولان از محصولات سلامت محور کافی نیست

این پزشک کارآفرین اردبیلی با گلایه از عدم توجه مسؤولان به «نوآوری سلامت»، بیان داشت: هیچ تحرک مثبتی طی سال‌های اخیر در این زمینه از طرف مسؤولان در بخش علوم پزشکی انجام نشده و در پارک علم و فناوری استان نیز حمایت‌ها فقط در حد نمونه‌سازی محصولات سلامت محور است.

وی تصریح کرد: این یک واقعیت است که تاکنون کار جدی در این زمینه انجام نشده و اندک استارتاپ‌های پزشکی موجود در استان نیز به حال خود رها شده‌اند.

ایده‌های پزشکی حامی ندارند

غفاری اظهار داشت: علی‌رغم وجود تفاهم نامه مشترک بین پارک علم و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تاکنون حمایت موثری در این زمینه انجام نشده و بسیاری از ایده‌های پزشکی در زمینه «سلامت دیجیتال» و «تجهیزات پزشکی» بدون حامی و پشتیبان هستند.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از استارتاپ پزشکی اینوکول، بیان کرد: در مورد استارتاپ اینوکول، که دستگاه آن از نظر دانش فنی تایید و ثبت اختراع شده است، تنها حمایتی که صورت گرفته ۵ میلیون تومان است که از طرف پارک علم و فناوری برای تهیه مواد اولیه دستگاه بوده و دیگر مسیری پیش روی ساخت، نمونه‌سازی نیمه صنعتی و تجاری‌سازی این محصول برای ما قرار داده نشده است.

نداشتن استراتژی اقتصاد سلامت موجب هدررفت سرمایه‌های انسانی می‌شود

این پزشک کارآفرین در پایان خواستار توجه بیشتر به اقتصاد سلامت در استان و ایجاد بستری برای توسعه استارتاپ‌های پزشکی شد و گفت: استان اردبیل می‌تواند پایلوتی برای صادرات محصولات سلامت در کشور باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درد و دل فرزند شهید علی آقا بابایی با مردم

فرزند شهید علی آقا بابایی قبل از انتقام پدر شهیدم اول انتقام کودکان مظلوم غزه را خواهیم گرفت.

تمایل کشورهای جهان برای همکاری با ایران در زمینه سلامت

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.