سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جمع‌آوری عجولانه سانتریفیوژها پیش از اجرای برجام را بررسی می‌کنیم

جمع‌آوری عجولانه سانتریفیوژها پیش از اجرای برجام را بررسی می‌کنیم

رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه نظارتی باید به این قضیه وارد شده و افرادی را که قبل از اجرای برجام اقدام به جمع‌آوری تجهیزات هسته‌ای‌مان کرده و یا حتی در جریان جمع‌آوری به علت سهل‌‌انگاری موجب تخریب تجهیزات شده باشند، شناسایی کنند، این موضوع حتما در آینده از سوی کمیسیون انرژی مجلس پیگیری خواهد شد.

فریدون عباسی، رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: هر بار که به برجام ایراد می‌گیریم و انتقاد می‌کنیم، می‌گویند می‌خواستیم بهانه را از دست دشمن بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها جز اینکه جمهوری اسلامی کل برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد، از منطقه بیرون بیاید، امکانات موشکی‌اش را حذف کرده و برد آن را کاهش دهد، به طوری که حتی به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نرسد، راضی نخواهند شد که البته این خواسته حداقلی آنان است، چرا که آنها به دنبال دست برداشتن ایران از انقلاب اسلامی هستند و بنا دارند تا ما حقوق بشر ساختگی آنها را بپذیریم؛ تبعات بعدی هم آن است که بعد از عقب‌نشینی‌‌ها مطالباتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه باید حقوق زن و حقوق کودک از نگاه غرب را رعایت کرده و حقوق‌ اساسی‌مان را تغییر داده و اصل ولایت فقیه را حذف کرده و قانون اساسی را طبق نظر آنان تغییر دهیم.

عباسی گفت: اگر کسی در سال‌های گذشته به برجام انتقاد و قصد راهنمایی داشت آن را نمی‌پذیرفتند در حالی که سعید جلیلی 12 ساعت ارائه تخصصی در این موضوع در کمیسیون ویژه برجام داشتند و شاید او در حد هزار ساعت وقت گذاشته بود تا گزارش مذکور تهیه شود. آن گزارش موجود و اسلاید‌های آن هم مشخص است.

رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موافقین برجام اعلام کردند که امضای کری تضمین است اما این سؤال باقی است که کری الان کجاست و اصلاً او چه‌کاره است؟ نمی‌توانیم بگوییم که چون او رفیق ما بوده می‌توانیم دست در جیب یکدیگر کنیم، در حالیکه امضای کری برای جمهوری اسلامی سند محسوب نمی‌شود.

وی گفت: من دموکرات‌ها را خطرناک‌تر از جمهوری‌خواهان در آمریکا می‌دانم زیرا جمهوری‌خواهان سیاست جنگ‌طلبانه داشته و صریح‌تر با طرف مقابل بازی می‌کنند اما دموکرات‌ها مکر و نظامی‌گری را با هم دارند و عملا آنها هم حیله‌گری و امنیتی‌گری انگلیسی‌ها را دارند و هم سلاح در دست دارند.

عباسی اظهار داشت: عده‌ای به ما می‌گویند که دولت پیش از اجرای برجام کارها و اقداماتی انجام داده است که من در این باره چیزهایی را شنیده‌ام. هر چند که بعد از پایان مسئولیتم در سازمان انرژی اتمی به این سازمان رفت و آمدی نکردم، ضمن اینکه شنیده‌ام برخی اقدامات کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پیش از آغاز رسمی برجام انجام شده است اما می‌دانم که این موضوع دست خود سازمان انرژی اتمی هم نبوده زیرا از کاراکتر آقای صالحی بعید بود چنین اقداماتی انجام دهد و به نظر می‌رسد که عواملی در آنجا بودند که این کار را مدیریت کردند. دستگاه نظارتی باید به این قضیه وارد شده و افرادی را که قبل از اجرای برجام اقدام به جمع‌آوری تجهیزات هسته‌ای مان کرده و یا حتی در جریان جمع‌آوری به علت سهل‌‌انگاری موجب تخریب تجهیزات شده باشند، شناسایی کنند.

رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع حتما در آینده از سوی کمیسیون انرژی مجلس پیگیری خواهد شد و باید مشخص شود که چه کسانی بودند که برنامه هسته‌ای ما را به سمت برجام برده‌اند. ضمن اینکه حتی آنها که در بحث برجام ادعا کردند که قهرمان دیپلماسی هستند و زبان‌شان خیلی خوب است و سواد دارند هم بایستی بازنگری در مورد آنها صورت گیرد که چرا متن برجام را با این ضعف‌ها و‌اشتباهاتی که دارد، امضا کردند و به نقد عمومی نگذاشته‌اند و به حرف‌های منتقدین توجهی نکردند.

وی ادامه داد: شخص رئیس‌جمهور در این موضوع بسیار مقصر است چرا که هر وقت هر منتقدی که خواست اظهار نظر کند، با حرف‌هایی مبنی بر اینکه «بروید به جهنم »، «بیسواد» و… حمله کرد ولی در شرایط فعلی می‌گویند برجام برای ما نیست بلکه برای مردم است و اگر‌اشکالی دارد به موضوع دیگری بازمی‌گردد. در حالی که قرار بود ما سیب و گلابی آن را ببینیم، به نظر می‌رسد این سیب و گلابی برجام همان دلار 30 هزار تومانی، تحریم‌های بیشتر و خروج آمریکا از برجام است. بوی برجام بسیار متعفن است.

عباسی در پاسخ به این سؤال که رئیس‌سازمان انرژی اتمی در پاسخ به منتقدان برجام گفته بود که ظرف 2 هفته می‌توانیم به شرایط قبل از برجام بازگردیم، شما در دولت آقای احمدی‌نژاد ریاست سازمان انرژی را بر عهده داشتید، آیا چنین ظرفیتی وجود دارد؟ اظهار داشت: آقای صالحی گفته ظرف دو هفته به قبل از برجام برمی‌گردیم اما من می‌گویم در همین مدت شاید فقط آقای صالحی بتواند تصمیم بگیرد، ضمن اینکه این سؤال را دارم که چگونه می‌توان 10 تن اورانیوم غنی شده را دوباره تولید کرد؟ و چقدر زمان می‌برد این کار را انجام دهیم؛ چه تعداد ماشین سانتریفیوژ داریم و با چه اطمینانی طرف این حرف را می‌زند؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا روحانی نتوانست هواپیما وارد کند؟

عدم موفقیت روحانی ،حسن کلید را به گردن دیگران انداخت

بازنشسته ها نگران اجرای قانون همسان سازی حقوق نباشند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.