سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تا اقیانوس اطلس می‌رویم اما از کنار گرسنگان یمنی به راحتی می‌گذریم

تا اقیانوس اطلس می‌رویم اما از کنار گرسنگان یمنی به راحتی می‌گذریم

اگر کسی امروز بگوید ما ده کشتی آرد با نظارت سازمان ملل و همراه با خبرنگارهای بین المللی سوار این کشتی ها کنیم و فقط آرد و گندم مازاد به سمت صنعا ببریم چه کسی می‌خواهد جلوی اینها را بگیرد؟

: در پنج سال گذشته ده‌ها هزار کودک یمنی جان خود را از دست داده‌اند. از میان تعداد بالای شهدای یمنی اما تعداد قابل توجهی از آنها بر اثر سوتغذیه و کمبود موارد خوراکی و بهداشتی به شهادت رسیده‌اند. جنایتی هولناک از سوی خاندان سعودی و هم‌پیمانان صهیونیستی و آمریکایی که مسئولیت مسلمانان جهان همچون ایران را مضاعف می‌کند.

 یونیسف در گزارشی تکان دهنده اعلام کرده که بیش از 24 میلیون نفر در یمن نیازمند شدید به کمک فوری هستند. از هر 5 کودک یمنی 4 نفر (12.3 میلیون کودک) نیاز بسیار فوری به کمک دارند. جنگ با خود کمبود غذا و بیماری وبا به ارمغان آورد اما کودکان یمنی اکنون باید با بیماری کرونا نیز دست و پنجه نرم کنند. 

سیستم درمانی یمن در آستانه فروپاشی قرار دارد، بعد از سال ها جنگ تنها نیمی از مراکز بهداشتی در حالی که با کمبود شدید دارو و تجهیزات و کادر درمانی نیز روبرو هستند قابل استفاده می باشند. بسیاری از مراکز درمانی از لوازم اولیه مقابله با کرونا نظیر ماسک و دستکش نیز محروم هستند، چه رسد به اکسیژن و دیگر لوازم لازم برای درمان کرونا، عدم دسترسی مناسب به آب تمیز و مواد بهداشت نیز سبب سرعت بخشی گسترش ویروس کرونا در یمن شده است. نزدیک به 10 میلیون کودک یمنی از آب سالم و لوازم بهداشتی کافی محروم هستند.

به گزارش یونیسف اگر تا پایان این ماه کشورهای جهان برای نجات کودکان یمنی اقدامی نکنند:

5 میلیون کودک زیر 5 سال در برابر بیماری های کشنده در امان نخواهند بود.

24 هزار کودک بر اثر گرسنگی با خطر مرگ روبرو هستند.

1 میلیون کودک مکمل های مغذی حیاتی و ویتامین دریافت نخواهند کرد و نیم میلیون مادران باردار و شیرده از مواد مغذی ضروری محروم خواهند شد.

19 میلیون یمنی که از این تعداد 1میلیون مادر باردار و شیرده هستند، دسترسی به مراقبت های بهداشتی نخواهند داشت.

دسترسی 3 میلیون کودک به آب سالم و لوازم بهداشتی قطع خواهد شد و اجتماع های محل زنگی آنها بسته خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای مسلمان می‌توانند با ایجاد کمپینی جهانی به داد مردم یمن برسند و حداقل امکانات خوراکی را برای آنها تهیه کنند. جمهوری اسلامی ایران که نقش معنوی نیز برای خود تعریف کرده است می‌تواند پیشگام این کمک انسان‌دوستانه به مردم مبارز یمن باشد و دیگر کشورها و مردم جهان را با خود همراه کند.

چندی پیش نادر طالب زاده مستند ساز و فعال رسانه‌ای در یک برنامه تلویزیونی به بی‌تفاوتی دولتمردان در این خصوص پرداخت. وی گفت: امروز، یمنی‌ها از ما ایرانی‌ها می‌پرسند که چطور ما جرأت می‌کنیم و از کسی نمی‌ترسیم و از اقیانوس اطلس رد شویم تا به ونزوئلا، سوخت و خواروبار برسانیم، از کنار یمنی رد می شویم که شصت درصد از مردم آن گرسنه هستند، آرد ندارند. چرا باید ملاحظه عربستان را بکنیم؟ این چه خطایی است که ما داریم مرتکب می‌شویم؟ و ادامه دار هم هست. امروز ۴۰۰ بیمارستان در یمن سوخت ندارند و از کار افتاده‌اند. چه کسی باید روز قیامت به این سوال پاسخ دهد؟

 دانلود فیلم 

طالب زاده همچنین پیشنهادی برای رفع گوشه‌ای از مشکلات مردم یمن داد. وی گفت: اگر کسی امروز بگوید ما ده کشتی آرد با نظارت سازمان ملل و همراه با خبرنگارهای بین المللی سوار این کشتی ها کنیم و فقط آرد و گندم مازاد به سمت صنعا ببریم چه کسی می‌خواهد جلوی اینها را بگیرد؟

مهمان یمنی این برنامه نیز با اشاره به لزوم بیدار شدن مردم مسلمان منطقه و مسئولیت انسانی همه مردم جهان خطاب به مجری برنامه گفت: امروز حرف مردم یمن همین است که گفتید. ملت یمن از ایران انتظار دارد چون ایران مرکز محور مقاومت و ملت‌های اسلامی است. ایران شاخ آمریکا را شکسته و آمریکا نمی‌تواند جلوی آن حرف بزند. ایران با قوت تا ونزوئلا رفت. با اینکه آمریکا تهدید کرد، ایران حصار را شکاند و رفت. در روزهای اول جنگ در خیابان های ایران به دفاع از یمن اینقدر تجمع و تظاهرات شد. ما احساس کردیم با هم هستیم اما امروز قضیه یمن خوابیده است. از ملت شریف ایران، از دانشجویان و تشکل‌ها درخواست می‌کنیم ملت یمن را فراموش نکنند. الان 21 کشتی‌ در دریا مانده که اجازه ورود توسط عربستان ندارد! امروز عربستان بزرگ تر از آمریکا نیست. باید شاخ عربستان را بشکنیم و کاری کنیم و غذایی مثل نان و گندم و بنزین را به مردم برسانیم. این حرف مردم از کودک و بزرگ مردم یمن است. فقط هم از ملت ایران انتظار نداریم. از جهان اسلام و جهان انسانی که از انسان حرف می‌زند و از حقوق بشر می‌گوید انتظار داریم. آیا یمنی‌ها بشر محسوب نمی‌شوند؟

این صحبت‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت امورخارجه کشورمان نسبت به وضعیت یمن توجه کافی ندارد، تاجاییکه کمک به یمن حتی برای تیم وزارت امورخارجه وجه‌المصالحه مذاکرات هسته ای نیز شد.

خردادماه سال 1394 بود که کشتی ایرانی به سمت یمن حرکت می‌کرد. کشتی که می‌رفت تا کمک‌های ایران به مردم در محاصره و جنگ زده یمن را به مقصد برساند اما با اخم وزیر خارجه ایالات متحده و ترس غرب گرایان نتوانست در یمن لنگر بیاندازد.

محمدجواد ظریف که آن روزها مشغول مذاکرات هسته ای بود به اعتراف خودش چند باری از خطوط قرمز مطرح شده توسط رهبرانقلاب عدول کرد. شاید یکی از مهمترین این عبور از خط قرمز را بتوان در توجه وزیر خارجه به خواسته‌های منطقه ای دشمن دانست.

جان کری چند ماه بعد در شورای روابط خارجی آمریکا به این مساله اشاره کرده و مذاکرات هسته ای ایران را مقدمه ای برای زیاده خواهی های منطقه ای دانسته است. کری میگوید: «اولین نکته در کار ما این است که اگر می‌خواهید با ایران مقابله کنید و آن را شکست دهید بهتر است این کشور را زمانی وادار به عقب‌نشینی کنید که فاقد سلاح هسته‌ای است.»

بعد از این کری به موضوع کشتی ایرانی در راه یمن اشاره کرد و با ادبیاتی تحقیر آمیز گفت: «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود [ظریف] تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد.»

جا دارد اکنون وزارت امور خارجه به مسئولیت اسلامی و انسانی خود عمل کند تا حرکت عزت آفرینی که قبلا در خصوص ارسال کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا شکل گرفت خود را در کمک به مردم بی‌پناه یمن هم نشان دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رونمایی سپاه از طرح ابتکاری شلیک موشک بالستیک از ناو رزمی شهید نادر مهدوی

موشک بالستیک از خانواده ذوالفقار و ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه

انسان یمنی سرسخت در برابر زورگویی و رقیق‌القلب در برابر حرف حق است

یمنی‌ها مجاهد جسور و نترس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.