سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کلیپ‌های دیگران / امام خامنه ای؛ تاریخ شما را با موضعتان قضاوت خواهدکرد نه با نماز و روزه

امام خامنه ای؛ تاریخ شما را با موضعتان قضاوت خواهدکرد نه با نماز و روزه

سوره اسراء آیه ۲۰
کُلًّا نُمِدُّ هٰؤُلاءِ وَهٰؤُلاءِ مِن عَطاءِ رَبِّکَ ۚ وَما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحظورًا﴿۲۰﴾
هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است.
هر کسی که دنبال یک هدفی باشد و نیرویش را به کار بگیرد، خدا کمکش می‌کند. در کار دنیائی هم باشد، خدای متعال کمک می‌کند؛ «کلّا نمدّ هؤلاء و هؤلاء» (اسراء: ۲۰).‌‌ همان کسانی که دنبال دنیا هستند، خدا می‌گوید کمکشان می‌کنیم. اگرچه وقتی مصروف دنیا شدند، دیگر از آخرت نصیبی نخواهند داشت.
هم آنهائی را که دنبال آخرتند، کمک می‌کنیم، هم آنهائی را که دنبال دنیایند.
آخرت هم فقط نماز شب و دعا و ذکر و توسل و این‌ها نیست.
البته این‌ها هم وسائل است؛ لیکن خدمت به مردم، حضور در آنجائی که لازم است، این‌ها همه‌اش کارهای خدایی است.
شما ببینید در صدر اسلام، آن کسانی که ممدوح واقع شدند – حالا توی فرهنگ ما، بر طبق عقیده‌ی ما – بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیری‌های سیاسی شان، اجتماعی شان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند.
ما ابی‌ذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را ، کمتر به عبادتشان مدح می‌کنیم.
تاریخ، این‌ها را به آن مواضعی می‌شناسد که این مواضع، تعیین کننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند.
آنهائی هم که مذمت شدند، همین جور. خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر مذمت نشدند، به خاطر بی‌نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید.
پس کار خدا، کار معنوی، کار توحیدی، منحصر نیست در نماز خواندن؛ اگرچه نماز را دست‌کم نباید گرفت. نماز پشتوانه‌ی همه‌ی اینهاست. تلاوت قرآن، تدبر در قرآن، تضرع پیش خدای متعال، خواندن ادعیه‌ی مأثور – صحیفه‌ی سجادیه، دعای امام حسین، دعای کمیل، بقیه‌ی این ادعیه‌ای که هست – این‌ها همه‌اش کمک کننده است؛ روان کننده‌ی حرکت موتور وجود انسان است؛ که اگر چنانچه شما با خدا انس داشتید و میان خودتان و خدا را درست و اصلاح کردید، این کار‌ها را راحت‌تر انجام می‌دهید؛ با رغبت بیشتر، با شوق بیشتر انجام می‌دهید.
بنابراین کسی که می‌خواهد کار خدا را بکند، خدای متعال کمکش می‌کند.
کسی بخواهد کار دنیا را هم بکند، همین جور. اینهائی که دنیا، یا مقام دنیا، یا پول دنیا، یا عیش دنیا، لذتهای جنسی و امثال این‌ها برایشان هدف و غرض و مآل بود – که حالا در دنیا نمونه‌هایش را زیاد مشاهده می‌کنید – این‌ها هم وقتی که در راه‌‌ همان هدفِ خودشان تلاش کردند، خدا کمکشان می‌کند.
کمک الهی به این است که وسائل را در اختیارشان می‌گذارد. همت می‌کنند، از این راه می‌روند، هدفشان هم فقط هدف مادی است؛ لذا به آن هدف می‌رسند.
البته چون آن جانب اصلی را که جانب معنوی و الهی و اخروی است، ندیده گرفتند، آنجا ضرر می‌کنند؛ اما در این قسمتی که هدف گرفتند، پیش می‌روند. بیانات رهبری در دیدار جمعی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ۱۳۸۹/۰۱/۱۶

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای هدیه عبای یک مرجع برای رهبری

ويدئو/آیت الله العظمی گلپایگانی

کتاب یاران هادی ، شهید ابراهیم هادی

کتاب سه دقیقه در قیامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.