سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تلاش رسانه‌های غربی برای بزرگ‌نمایی توافقات صهیونیستی-عربی

تلاش رسانه‌های غربی برای بزرگ‌نمایی توافقات صهیونیستی-عربی

در میان واکنش‌های صورت گفته بعد از توافق اخیر به نظر می‌رسد مهم ترین و محکم‌ترین موضع از طرف خود فلسطینی‌ها صادر شد. تمام گروه‌های فلسطینی این واقعه را محکوم کردند و حتی فلسطین سفیر خود را در ابوظبی فراخواند که این اتفاق کم‌نظیری است.

: رژیم صیهونیستی بعد از توافقنامه‎‌ی اخیر، افقی نو در خاورمیانه برای خود ارزیابی می‌کند. از طرفی دیگر رسانه‌های غربی درحال پوشش سراسری توافقات انجام شده میان بعضی از کشورهای عربی و رژیم اشغالگر قدس هستند و در بنگاه‌های خبری از این توافق به عنوان یکی از دستاورد های مهم منطقه یاد می‌شود. اما به راستی این توافق تا چه اندازه مورد حمایت کشورهای منطقه قرار گرفته و چه آینده‌ای برای رژیم صیهونیستی قابل پیش‌بینی است؟

به گزارش رجانیوز، دکتر سید هادی برهانی، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل منطقه طی مصاحبه‌ای با رجانیوز به بررسی به تحلیل و بررسی اتفاقات اخیر پرداخت. متن این مصاحبه به این شرح است:

*آقای دکتر به نظر شما توافقات اخیر از چه جهت حائز اهمیت است؟

 دو مسئله‌ی مهم در ارتباط با توافق اخیری که بین کشورهای عربی و رژیم صیهونیستی شکل گرفته وجود دارد.

اول اینکه در دنیا تنها کشورهای عربی و اسلامی هستند که رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی شناسند و در بین کشورهای عربی اردن و مصر، اسرائیل را قبلا به رسمیت شناخته اند.

مناخیم بگین، جیمی کارتر و انور سادات لحظاتی پس از امضای پیمان کمپ دیوید

با توجه به اینکه رژیم اشغالگر قدس و نقشه‌ی آن مانند یک جزیره‌ یهودی است در دریایی از اعراب، به مشروعیت شناخته نشدن آن توسط کشورهای اسلامی یکی از مهم ترین دغدغه های این رژیم بوده و هست. 

هرچند قابل رد نیست که کشورهای عربی قبلا ارتباطاتی با رژیم صیهونیستی داشته‌اند، اما ارتباطات جدیدی که بین صیهونیستی  و دو کشور بحرین و امارات به صورت آشکارا شکل گرفته است، اهمیت قابل توجهی دارد. اما به نظر می‌رسد که این عادی سازی نهایتا بتواند کمکی به تثبیت وضعیت اسرائیل در منطقه بکند.

در ارتباط با رسانه‌های غربی لازم است به این نکته اشاره کنیم که این سطح از هیاهوی و بزرگ نمایی در اصل جریان تفاوتی به وجود نمی‌آورد.

 کشورهایی مانند بحرین ذر‌ه‌ای به حساب می آیند، یعنی یک صدم خاورمیانه هم نیستند اما شاهد هستیم که رئیس جمهور آمریکا در توئیترش می‌نویسد دو کشور بزرگ بحرین و اسرائیل یا رسانه‌های غربی تمام قد به پوشش حواشی این واقعه مشغول می‌شوند.

مسلم هست  که این رسانه‌ها به شدت در حال بزرگ نمایی این واقعه هستند و در مورد جایگاه بحرین و امارات در منطقه اغراق می‌کنند. همچنین به دروغ این جو را ایجاد ‌کرده‌اند که تحریم سیاسی اسرائیل امری تمام شده است و همه‌ی کشورهای عربی و اسلامی به دنبال برقراری ارتباط با اسرائیل هستند؛ اما واقع امر این است که جریان رسانه‌ای فعلی به دنبال فشار بر کشورهای دیگر منطقه هست و هدف اصلی آن، هول دادن کشورهای دیگر برای پیوستن به بحرین و امارات می‌باشد.

*در روزهای اخیر شاهد پوشش توافقات صورت گرفته بین رژیم صیهونیستی  با امارات و بحرین توسط بنگاه‌های اطلاع رسانی مختلف دنیا بودیم و همزمان  سانسور شدید رسانه‌ها در برابر ناآرامی‌های داخلی رژیم صیهونیستی ادامه دارد. نظر شما در رابطه با این رویه‌ی رسانه‌های غربی چیست؟

در رابطه با وضعیت دولت در رژیم صیهونیستی باید گفت که نتانیاهو به شدت تحت فشار است. اولا پرونده‌ی فساد او بسیار بحران آفرین شده و دادگاه به دنبال رسیدگی به این موضوع است. از طرف دیگر بخشی از نارضایتی عمومی به تلاش نتانیاهو برای دور زدن دادگاه‌های این کشور و فرار از عدالت برمی‌گردد.

دوما موضوع کرونا به بحران‌های موجود دامن زده است. در هفته‌های گذشته شاهد بودیم نتانیاهو که به یک چهره‌ی نمایشی تبدیل شده، اظهار کرد که کرونا در کشورما به پایان رسیده و محدودیت‌ها نیز به همین واسطه برداشته خواهد شد و به مردم گفت بروید و باخیال راحت آبجو بخورید و نگران ویروس نباشید! 

بعد از چند روز این اپیدمی باز در رژیم اشغالگرد قدس سر برآورد و این روزها آمار مبتلایان به کرونا با شدت وحشتناکی در حال افزایش و رکورد زنی است.

می‌شود گفت که دولت نتانیاهو به نوعی در معرض سقوط است، ناتوانی این رژیم به خصوص در مقابله با کرونا موجب بالا رفتن فقر و بی کاری در سرزمین‌های اشغالی شده است و کسانی که امروز در مقابل خانه‌ی نتانیاهو تجمع کرده اند، معمولا جزو اقشار آسیب دیده هستند. اما این توافقات تا حدود کمی می‌تواند بر مشکلات داخلی این رژیم سرپوش گذاشته و برای نتانیاهو زمان بخرد و درعمل شرایط داخلی رژِم صیهونیستی تغییر بسزایی را به خود نخواهد دید.

دلیل سکوت رسانه‌های غربی هم مشخصا لابی‌ها و نفوذ بسیار زیاد صیهونیست‌ها در غرب است. لابی صیهونیسم موقعیت‌های مختلف تاثیر گذار در غرب مانند سینما، دانشگاه ها، موقعیت‌های اقتصادی و غیره را تحت نفوذ خود قرار داده‌اند و افرادی مانند مرداک رسانه‌های کشورهای غربی را در مشت خود دارند.

رسانه‌هایی که تحت تسخیر مستقیم این لابی نیستند هم از فشار آن‌ها هراسانند و عملکرد آنها توسط دیده بان‌هایی که به وسیله‌ی لابی صیهونیسم تاسیس شده زیر ذره بین است.

مرداک روی نشریه‌ی تایم

دیده‌بان هایی که در صورت لزوم به مقابله‌ی فعالانه با رسانه‌های مختلف می‌پردازند. بازوی قدرت دیده‌بان‌های صیهونیستی در غرب را می‌تواند رویه‌های حقوقی و پول‌های هنگفتی که خرج می‌کنند  خلاصه کرد.

این گروه‌ها اهرم موثری بالای سر رسانه‌های مختلف هستند که منافع رژیم صیهونیستی را دنبال می‌کنند، اما در رابطه با ایران اینگونه‌ نیست. اگر یک رسانه‌ای در غرب ده دروغ هم به ایران ببندد، هیچ ارگانی خود را موظف به پیگیری آن نمی‌بیند و همین موضوع به پروپاگاندا در نسبت با ایران کمک می‌کند.

*تحلیل جناب عالی در ارتباط مواضع گروه‌های فلسطینی و کشورهای دیگر اسلامی در ارتباط معاهدات اخیر چیست؟ و آینده‌ی این کشورها و گروه‌‎های مبارز فلسطینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیاری از کشورهای منطقه در برابر این موضوع واکنش منفی نشان دادند مانند ترکیه، ایران و قطر. در این میان به نظر من مهم ترین و محکم‌ترین موضع از طرف خود فلسطینی‌ها صادر شد. تمام گروه‌های فلسطینی این واقعه را محکوم کردند و حتی فلسطین سفیر خود را در ابوظبی فراخواند که این اتفاق کم‌نظیری است. در بستر این اتفاق گروه‌های فلسطینی وحدت قابل توجهی به دست آوردند و اقدامات جدی تری برای مصالحه کردند.

جلسه‌ی وحدت گروه‌های فلسطینی_بیروت

نکته‌ی قابل تحسین که لازم است به آن اشاره شود این است که گروه‌های فلسطینی با وجود وابستگی شدید آنها به کمک اقتصادی کشورهای ثروتمند عربی، در این واقعه مستقلا و با قدرت تمام در مقابل اسرائیل قد علم کردند و این نکته‌ی بسیار مثبتی است.

در ارتباط با مجموع کشورهای عربی باید گفت که آنهایی که به اخوانیون نزدیک تر بودند، مانند ترکیه، مراکش، تونس، قطر و کویت مواضع بهتری نسبت به سایر کشورها داشتند و درمیان‌ آنها کویت موضع منسجم تر و ثابت تری در رابطه با اتفاقات اخیر فلسطین داشته است.

در کل کشورهای عربی تحت فشار برای پیوستن به بحرین و امارات هستند. از طرف دیگر این اتفاقات می‌تواند دستاویز خوبی برای ترامپ در انتخابات پیش‌روی آمریکا باشد و به همین دلیل بر کشورهایی مانند عمان و سودان و عربستان فشار زیادی وارد می‌کند، ولی شخصا با توجه به این فشار ها فکر نمی کنم تا انتخابات ترامپ کشورهای دیگری به امارات و بحرین بپیوندند. اگر کشورها با عقلانیت پیش بروند و انتخابات نماینده‌ی دموکرات را در آمریکا ممکن بدانند، عقلانیت حکم می کند که فعلا  امتیازی به ترامپ ندهند چون  احتمال  رای آرودن بایدن وجود دارد و در این صورت ممکن است این امر نه‌تنها در آینده برایشان هیچ امتیازی نداشته باشد، حتی دموکرات ها را به دلیل امتیاری که به ترامپ داده‌اند، علیه‌شان تحریک کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نفوذ سرویس های جاسوسی بین هیئت ها

ويدئو/ محمدصادق آهنگران

پوستر/ نگذارید مسئله‌ی مسجدالاقصی به دست فراموشی سپرده شود

مسجدالاقصی قبله اول و قدس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.