سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تظاهرات سودانی‌ها علیه سفر پمپئو با شعارهای ضد اماراتی

تظاهرات سودانی‌ها علیه سفر پمپئو با شعارهای ضد اماراتی

تظاهرات سودانی‌ها علیه سفر پمپئو با شعارهای ضد اماراتی

مردم سودان همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور با برپایی تظاهراتی در برابر سفارت امارات در خارطوم عادی ‌‌سازی روابط بین امارات و رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.
دولت سودان نیز با یک «نه» بزرگ به عادی ‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، سیلی محکمی به وزیر خارجه آمریکا زد.
تظاهرات مردم سودان علیه توافق عادی سازی مقابل سفارت امارات در خارطوم+تصاویر- اخبار اروپا - اخبار بین الملل تسنیم - Tasnim
رژیم صهیونیستی با عادی ‌‌سازی روابط با امارات به دنبال آن است تا این مدل را به بقیه کشورهای عربی و آفریقایی نیز تسری دهد. سودان از جمله کشورهایی است که در روزهای گذشته رسانه‌ها به عنوان گزینه محتمل برای عادی ‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی معرفی کردند. در همین راستا روز سه شنبه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با استفاده از نخستین پرواز مستقیم بین تل‌آویو و خارطوم به سودان سفر کرد. این مسئله با واکنش قاطع مردم سودان مواجه شد.
در همین ارتباط، خبرگزاری تسنیم دیروز نوشت، سودانی‌ها دیروز در اعتراض به توافق عادی ‌‌سازی روابط بین امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی، در برابر سفارت امارات در خارطوم پایتخت سودان تظاهرات کردند. معترضان تصاویری را در دست داشتند که در آن توافق عادی ‌‌سازی را خنجری بر پشت امت اسلام دانسته و آن را به شدت محکوم کردند. در این تصاویر «نه به صلح با اسرائیل، نه به گفت‌وگو و نه به عادی ‌‌سازی» نوشته شده بود. این تظاهرات همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به این کشور و چند روز پس از توافق عادی ‌‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی برگزار شده است.
دولت سودان نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان با مایک پمپئو پس از ورود به خارطوم که نخستین سفر یک وزیر خارجه آمریکا در ۲۴ سال گذشته به حساب می‌آید، دیدار و دو طرف درخصوص اوضاع سودان و روند عملیات انتقالی و نیز روابط دوجانبه میان دو کشور و تلاش‌ها برای برداشته شدن نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم بحث و گفت وگو کردند». حمدوک درخصوص درخواست واشنگتن برای عادی ‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز، خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: «مرحله انتقالی را در سودان، ائتلافی بزرگ با دستورکاری مشخص به منظور تکمیل روند انتقال و تحقق صلح و ثبات در کشور در دست دارد تا به انتخاباتی آزاد ختم شود. دولت انتقالی اختیاری برای عبور از این وظایف برای عادی ‌‌سازی روابط با اسرائیل ندارد». این یعنی، «نه» به عادی ‌‌سازی روابط با رژیم جعلی «اسرائیل»!
«ریاض المالکی»، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز از موضع جمهوری سودان در نپذیرفتن عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم اشغالگر استقبال کرد. او موضع‌گیری عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در دیدار با وزیر خارجه آمریکا را ستود: «این موضع نسبت به مواضع برادرانه، تاریخی و صادقانه سودان در پایبندی به مسائل جهان اسلام و در رأس آن مسئله فلسطین که اولین مسئله عرب‌ها و مسلمانان است، موضعگیری ناآشنایی نیست». این مقام فلسطینی همچنین از مردم سودان برای مخالفت با هر گونه عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت مطلق از حق مردم فلسطین تشکر کرد.
سیلی سودان به آمریکا
در همین ارتباط، روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود نوشت: «اگر گزارش‌هایی که فاش می‌کند عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، با درخواست یا درست‌تر بگوییم با فشار‌های مایک پمپئو، در سفر به خارطوم برای عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل مخالفت کرده است، صحت داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این گزارش‌ها به یقین نزدیکتر است در آن صورت دولت سودان با این گام خود سیلی محکمی به دولت آمریکا زد و ضربه سختی به سفر کنونی پمپئو که هدف آن پیوستن شمار جدیدی از کشور‌های عربی به امارات و امضای توافقنامه صلح با تل‌آویو است، وارد کرده است».
مخالفت‌ها علیه توافق ننگین
تونس نیز از جمله کشورهایی است که بارها علیه توافق عادی ‌‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات موضع گرفته است. در ادامه این واکنش‌ها، «المصنف المرزوقی» رئیس‌جمهور اسبق تونس، در یکی از جلسات حزب عدالت و توسعه مغرب از سیاست کشورهای عربی در عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، او گفت: «از موج عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تعجب نمی‌کنم زیرا لایه‌های کوه یخ در حال نمایان شدن است. تمام رژیم‌هایی که با اسرائیل روابط خود را عادی‌‌‌سازی می‌کنند بخشی از این سیستم فساد هستند». المصنف المرزوقی در ادامه گفت: «اماراتی که روابطش را با اسرائیل عادی‌‌‌سازی کرده است، نماینده‌ای است که به نابود‌‌سازی امت و رویاهای آن مأمور شده است…ما موافق صلح هستیم نه تسلیم شدن. آرمان فلسطین بخشی از آزادی عرب‌هاست. انتفاضه‌های مبارک فلسطینینان و پایداری مردم غزه بود که انقلاب‌های عربی را بنا نهاد». المرزوقی همچنین تأکید کرد تحرک‌های صورت گرفته علیه انقلاب‌های عربی از میان خواهد رفت همانگونه که استعمار در این کشورها رخت بربست.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فهرست برخی از دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تحصن و تظاهرات دانشجوئی

سرکوب شدید پلیس آمریکا

ابراز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش در لندن

فریاد انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.