سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اظهارات کاظمی در‌باره نیاز عراق به آمریکا! آیا نخست‌وزیر عراق ماندنی است؟

اظهارات کاظمی در‌باره نیاز عراق به آمریکا! آیا نخست‌وزیر عراق ماندنی است؟

نخست‌وزیر عراق با نادیده گرفتن مصوبه پارلمان و احساسات ضدآمریکایی مردم کشورش، مدعی شد که عراق به آمریکا نیاز دارد! این اظهارات برای عراقی‌ها به قدری شوکه آور

بود که نمایندگان پارلمان در مورد برکناری «مصطفی کاظمی» از قدرت حرف می‌زنند.

کاظمی که هم اکنون در واشنگتن به سر می‌برد و قرار است امروز با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ سفید دیدار و گفت‌و‌گو کند، قبل از اینکه از بغداد روانه آمریکا بشود، به خبرنگار آسوشیتد پرس چیزی را گفت که درست نقطه مقابل مطالبات مردم و نهادهای رسمی عراق است؛ وی ادعا کرد: عراق به آمریکا برای مبارزه با داعش نیاز دارد!

این اظهارات،که در واقع برای اولین بار گرایشات واقعی کاظمی را برای همه برملا کرده است، باعث شد که عصر سه شنبه و از همان لحظه پرواز نخست وزیر عراق به سمت واشنگتن، صحبت از برکناری او بشود؛ «عبدالامیر تعیبان» نماینده پارلمان عراق و عضو فراکسیون «الصادقون»، سه شنبه از گروه‌ها و فراکسیون‌های پارلمان خواست تا کاظمی را از نخست‌وزیری برکنار و فرد دیگر را به دور از منافع آمریکا، جایگزین او بکنند.

دیروز نیز «جواد العطار» عضو سابق پارلمان عراق، طی یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار‌داد، با اشاره به سفر نخست‌وزیر به واشنگتن، تاکید کرد که این سفر نتیجه مثبتی برای عراق و مردم آن نخواهد داشت. وی این سؤال را مطرح کرد که چرا کاظمی در شرایطی که کشورش با بحران سخت بهداشتی و اقتصادی روبه‌رو است، به واشنگتن می‌رود؟

العطار افزود، از شخص کاظمی که وزیر خارجه‌اش را جلوتر از خود و در راس هیئت بزرگی برای آماده کردن موضوعات مورد بحث در مذاکرات اعزام کرده… این سؤال مطرح است که عراق از واشنگتن چه می‌خواهد؟

 وی تاکید کرد، فرزندان عراق خودشان فتوای جهاد کفایی را لبیک گفتند و در مبارزه با تروریسم، جانفشانی‌های زیادی کردند. چیزی که ما می‌خواهیم قدرت تصمیم گیری آزاد و دموکراسی شفاف و حاکمیت واقعی زندگی شرافتمندانه برای همه فرزندان این کشور است، چیزی که کاظمی آن را در واشنگتن نخواهد یافت.

کاظمی باید برکنار شود

بر اساس آخرین خبرها از عراق، عصر دیروز «عبدالهادی السعداوی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «دولت قانون» به ریاست «نوری مالکی»، علیه اظهارات کاظمی درخصوص ابقای نیروهای خارجی در عراق، موضع گرفت و تصریح کرد: نخست‌وزیر عراق ملزم به اجرای مصوبه پارلمان درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور است. نیروهای ائتلاف بین‌المللی باید از عراق خارج و پایگاه‌های نظامی آمریکا باید تخلیه شوند.

وی افزود: در صورت موافقت دولت عراق با تداوم حضور آمریکایی‌ها با تمامی تسلیحات و تجهیزاتشان، پارلمان باید نخست‌وزیر را برکنار کند.

نزدیک به 100 روز از تشکیل دولت جدید عراق می‌گذرد و دولت در برابر حضور نیروهای خارجی در این کشور، کاملا منفعل بوده و مصوبه روز 15 دی پارلمان مبنی بر اخراج همه نیروهای خارجی از عراق، کاری انجام نداده است.

روزنامه قطری « العربی الجدید» نیز به نقل از منابع مطلع اعلام کرد، ترامپ به کاظمی در واشنگتن، پیشنهاد حمایت گسترده را خواهد داد و در مقابل، از او می‌خواهد که از تهران دور شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

از شعار زن، زندگی، آزادی در اروپا و آمریکا چه خبر؟!‌

سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا

شگفتی دیگر از سوی جبهه مقاومت

مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار از خاک عراق یک مرکز حیاتی در تل آویو را هدف قرار داده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.