سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / گسترش تظاهرات ضد نتانیاهو از قدس و تل‌آویو به سانفرانسیسکو و نیویورک

گسترش تظاهرات ضد نتانیاهو از قدس و تل‌آویو به سانفرانسیسکو و نیویورک

پس از تشدید اعتراضات علیه نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و برگزاری تجمعی اعتراضی در سانفرانسیسکو، صهیونیست‌های ساکن نیویورک آمریکا نیز در حمایت از اعتراض‌های چند هفته اخیر در سرزمین‌های اشغالی، تظاهرات کردند.

برگزاری تظاهرات ضد نتانیاهو در نیویورک

اعتراض‌ها علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز به روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. روز شنبه بزرگترین تظاهرات یک دهه اخیر در سرزمین‌های اشغالی و در شهر قدس برگزار شد و معترضان خواستار برکناری نتانیاهو شدند. در تل‌آویو و نقاط دیگر این سرزمین اشغال شده نیز تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد. این اعتراض‌ها به تدریج به خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده شده و پس از شهر سانفرانسیسکو در آمریکا این بار در نیویورک نیز تجمعی اعتراضی علیه نتانیاهو برگزار شد. تظاهرکنندگان به عملکرد افتضاح نتانیاهو در مدیریت کرونا، تبعات سنگین اقتصادی حاصل از این ویروس و پرونده‌های فساد او معترضند. اعتراض‌ها به فساد مالی نتانیاهو و بحران اقتصادیِ تشدید شده در دوران همه‌گیری ویروس کرونا چند هفته‌ای است که آغاز شده و پس از حمایت از سوی ساکنان سانفرانسیسکو، این بار صهیونیست‌های ساکن نیویورک از این اعتراضات حمایت کرده‌اند. در تمامی این اعتراض‌ها بیشتر افراد نوشته‌هایی مانند جرم وزیر (crime minister) به جای کلمه نخست‌وزیر(prime minister) در دست دارند که نشانه‌ای از فساد مالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در سانفرانسیسکو در نزدیکی پل «گلدن گیت» برگزار شد. در این اعتراضات، بقای بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر مغایر دموکراسی خوانده شد. شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی موجب بیکاری شمار زیادی از صهیونیست‌ها شده و اوضاع اقتصادی را برای آنها شدیدا وخیم کرده است. سوءمدیریت نتانیاهو در مبارزه با ویروس کرونا و همچنین پرونده قطور فساد اقتصادی او، به اعتراضات اخیر دامن زده است.

معترضان که طی 2 هفته اخیر در برابر محل اقامت نتانیاهو تجمع کرده‌اند خواستار استعفای فوری او شده‌اند. جالب اینکه، حزب آبی‌وسفید که با حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو ائتلاف تشکیل داده است، از اعتراضات اخیر حمایت کرده و آن را بخشی از دموکراسی در اراضی اشغالی خوانده است. بنی‌گانتس، رهبر حزب آبی‌وسفید امید دارد که شدت اعتراضات موجب استعفای نتانیاهو و باز شدن فضای بیشتر سیاسی برای وی و حزبش شود.

احتمال فروپاشی کابینه

در همین حال خبر رسیده احتمال فروپاشی کابینه ائتلافی در رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد. بعد از گزارش‌ها مبنی بر تلاش «بنیامین نتانیاهو» برای دور زدن حزب آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتس» و کنار گذاشتن او از توافق کابینه چرخشی، اکنون گفته می‌شود که حزب لیکود در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات زودهنگام است. نشریه عبری‌زبان «معاریو» به نقل از مقام‌های حزب لیکود به ریاست نتانیاهو، نوشته از آنجایی که به نظر می‌رسد نتانیاهو به‌شکل فزاینده‌ای آماده باطل کردن توافق کابینه ائتلافی با حزب گانتس است، لیکود نیز خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده می‌کند.

بر این اساس، تداوم اختلاف نظر حزب آبی‌وسفید با حزب لیکود بر سر لایحه بودجه، باعث شده نتانیاهو جداََ به فکر منحل کردن کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام بیفتد. حزب لیکود بودجه‌ای یک ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده‌اما حزب آبی‌وسفید تاکید می‌کند لایحه بودجه باید دو ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود. مهلت نهایی برای تصویب طرح بودجه،‌پانزدهم اوت (25 مرداد) است.

به نوشته «عاروتص شوع» بیشتر اعضای حزب لیکود اما مخالف برگزاری چهارمین انتخابات سراسری در عرض یک سال و نیم هستند اما از طرفی هم نمی‌توانند با نتانیاهو به عنوان رئیس‌حزب مخالفت کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چند دلیل وحشت صهیونیست‌ها از خیزش دانشجویان آمریکا

انقلاب دانشجویی در آمریکا سیطره صهیونیسم بر رسانه جهانی را از بین برده

شرکت در اعتراضات هزینه بسیار بالایی برای دانشجویان و اساتید آمریکایی دارد

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل آمریکا،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.