سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / با ستاد انتخاباتی جوبایدن در ایران آشنا شوید/ ماموریت جدید حامیان ایرانی دموکرات‌ها در کشور چیست؟

با ستاد انتخاباتی جوبایدن در ایران آشنا شوید/ ماموریت جدید حامیان ایرانی دموکرات‌ها در کشور چیست؟

سند هشتاد صفحه‌ای دموکرات‌ها در مورد ایران چه می‌گوید؟
در این سند تاکید شده است که باید علیرغم دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، برجام های بعدی به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم داده شود.
 ارگان‌های رسانه‌ای جریان اصلاحات با وجود شکست برجام و مشخص شدن تبعات اعتماد به آمریکا راهبرد قدیمی بزک کردن دموکرات‌ها در ایالات متحده را در پیش گرفته‌اند و همچون ستادهای انتخاباتی جوبایدن در ایران به ارائه تصویری فانتزی از نامزد حزب دموکرات می‌پردازند.
روز گذشته پیش‌نویس برنامه پیشنهادی حزب دموکرات آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ منتشر شده که بخشی از آن به راهبرد برخورد آمریکا با ایران در صورت پیروزی این حزب برمی‌گردد. پیش نویسی که البته با استقبال و تحریف جریان غرب‌گرا روبه رو شد.
این سند نخست در واشنگتن‌پست گزارش شد و پس از آن دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز از آن خبر دادند.
بی‌بی‌سی فارسی به سرعت با انتخاب تیتر «برنامه دموکرات‌های آمریکا بازگشت به برجام و رد هدف تغییر رژیم در ایران است» اینگونه وانمود کرد که رژیم آمریکا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران پشیمان است و با پیروزی جو بایدن درصدد جبران این رخداد است. البته در متن منتشر شده توسط حزب دموکرات آمریکا که بخش‌هایی از آن را بی‌بی‌سی فارسی منتشر کرد خبری از این اتفاق نیست.
رسانه‌های دیگر وابسته به دشمن نیز که احتمال قدرت گرفتن جوبایدن و شکست دونالد ترامپ را را می‌دهند همین خط خبری را دنبال می‌کنند.
دقیقا همین خط خبری توسط رسانه‌ حزب کارگزاران سازندگی با تصویری بزک شده از جو بایدن به تیتر یک اصلاح طلبان تبدیل شد. روزنامه سازندگی با تیتر مشابه پروپاگانداهای بیگانگان به استقبال جو بایدن رفت و تیتر «بازگشت به برجام، عبور از براندازی» را انتخاب کرد.
این رسانه بارها خود را در نقش حامیان آمریکایی‌ها و لیبرال‌ها نشان داده و سعی داشته تا با بزک کردن یک جریان در آمریکا به خلق دوگانه‌ی آمریکای خوب و آمریکای بد بپردازد تا همیشه ایران در مسیر سازش با این قدرت استکباری و عقب نشینی های غیرمنطقی از مولفه های قدرت ساز خود گام بردارد.
اما متن منتشر شده توسط دموکرات‌ها چه میگوید؟
سند ۸۰ صفحه‌ای منتشر شده در حزب دموکرات‌ها به برنامه های این حزب در مسائل داخلی و خارجی ایالات متحده می‌پردازد. از جمله این مسائل موضوعات اقتصادی آمریکا و همچنین برنامه های این کشور در روابط خارجی با کشورهای دنیاست که یکی از قسمت‌های آن به راهبرد ایالات متحده در دوره حاکمیت احتمالی جوبایدن می‌پردازد.
به رغم تبلیغات داخل ایران برنامه این حزب نشان میدهد دموکرات ها دقیقا همان راهبرد و سیاستی را در سر دارد که رقیب آنها یعنی ترامپ. هر دو به دنبال گسترش توافق هسته ای در مقیاس منطقه ای و موشکی و هر دو به دنبال فریزکردن ایران و مادام العمر کردن محدودیت‌ها هستند.
در بخشی از این سند هشتاد صفحه‌ای آمده است: «توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند»
در این سند تاکید شده است که باید علیرغم دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، برجام های بعدی به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تعمیم داده شود.
به گفته بی‌بی‌سی فارسی در برنامه دموکرات‌ها مسائل داخلی ایران و قدرت دفاعی کشورمان از دغدغه های جدی سیاست خارجی دولت جو بایدن خواهد بود: «برنامه دموکرات‌ها همچنین به دنبال مذاکراتی برای حل به گفته آنها “اقدامات تهدیدآمیز” ایران است، اقداماتی نظیر “سرکوب داخلی”، “تجاوزهای خارجی” و برنامه موشکی»
این ادبیات حزب دموکرات آمریکا نشان‌دهنده این است که جوبایدن همان مسیر مرد مونارنجی آمریکا را ادامه خواهد داد. چرا که قدرت دفاعی ایران و مبارزه با تروریسم در منطقه را که همگی در خدمت صلح و امنیت ایران و منطقه است به عنوان اقدامات تهدید آمیز معرفی کرده و با بهانه سرکوب داخلی مردم ایران درصدد است تا باز هم در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند.
این درحالی است که بردلی بلیکمن، مشاور جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه با العربیه گفته بود: تغییر دولت در انتخابات پیش رو در آمریکا بر سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
علاوه‌بر این، آنتونی بلیکمن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن نیز پیش از این گفته بود: در صورتی که بایدن در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد.
دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا نباید به دنبال برگشتن به تعهدات خود در برجام باشد بلکه باید از مسئله بازگشت به برجام به عنوان اهرم فشاری برای مجاب کردن ایران به قبول «توافقی قوی‌تر» برای آمریکا استفاده کند.
توافق «قوی‌تر»، «طولانی مدت»، «توسعه توافق به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر» همگی از خواسته‌های اصلی جمهوری‌خواهان و ترامپ در مواجه با برجام و ایران بود. اساسا ترامپ در زمان خروج از برجام اعلام کرد به دنبال توافقی قوی تر، گسترده‌تر و طولانی‌تر با ایران است و راهبرد فشارحداکثری را پیگیری می‌کند تا ایران به پای میزمذاکره بیاید برای برجامی جدید اما برجامی قوی‌تر.
اما نظر بایدن در مورد برجام چیست؟ 
جوبایدن نامزد انتخاباتی آمریکا و جدی ترین رقیب رئیس جمهور کنونی آمریکا چندین بار نظر خود در مورد برجام را به صراحت اعلام کرده است. در حالی وی خواهان محدودیت‌های شدید و مادام‌العمر و پیوست برجام های دیگر در حوزه موشکی و منطقه ای و خالی کردن دست ایران از مولفه های قدرت ساز است که غرب گرایان ایرانی تحلیل‌های دیگری را به وی نسبت می‌دهند.
جوبایدن؛ قدم در مسیر ترامپ
برخی اختلاف سلیقه‌ها در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشهود است اما مواضع آمریکایی‌ها در قبال ایران و برجام تا حد بالایی به یکدیگر نزدیکی دارد و فقط در نوع بیان و لحن و استفاده از برخی واژه‌ها اختلاف نظر وجود دارد.
در مساله برجام نیز بایدن صرفا از «بازگشت مشروط ایالات متحده به برجام» در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفته است. اما نگاهی به معنا و مقصود این جملات نامزد انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که منظور وی از «مشروط بودن بازگشت» همان خواسته‌های دونالد ترامپ در کارزار فشار حداکثری است.
بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده بدون آنکه از پایبندی آمریکا به آن سخن بگوید. وی همچنین از دیگر شرایط بازگشت آمریکا به برجام را «تقویت» و «گسترش برجام» عنوان کرده است.
جوبایدن اما در توضیح «تقویت و گسترش برجام» به شروط بعدی خود برای بازگشت به برجام که امتیاز دادن های منطقه ای و امنیتی است اشاره میکند و منظور خود از گسترش برجام را شفاف میکند. در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تاکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود.
بایدن چند روز بعد در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داد، گفت در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی برتمدید برخی مفاد همان بند موسوم به غروب برجام است که فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را تا سال 2025 محدود می‌کند و به نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است.
بازگشت دموکرات‌ها به برجام  یک خیال خام
در حالی اصلاح طلبان به بازگشت دموکرات ها به برجام امیدوارند که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، سخت‌‌‌‌‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال شد. متعاقب امضای توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5، دولت اوباما پروسه نقض و ابترسازی برجام را به صورت جدی آغاز و از خلأهای حقوقی داخل متن توافق هسته‌ای نیز در این مسیر به صورت جامع استفاده کرد.
همچنین در نخستین روز اجرای برجام دی ماه ۹۴ و در مقطعی که همین اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان تأکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و…ادامه یافت.
فراتر از آنچه ذکر شد، نباید فراموش کرد خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر ریل‌‌گذاری سیاسی و حقوقی‌‌ای بود که دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور بعدی خود به یادگار گذاشتند. ترامپ تا قبل از خروج از برجام، به صورت جدی به مکانیسم ماشه که توسط دموکرات‌ها در برجام گنجانده شده بود استناد می‌کرد.
از سوی دیگر، امضا و تایید تعلیق تحریم‌های ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا در بازه‌‌های زمانی 120 روزه، سنتی بود که دموکرات‌ها آن را بنا کردند و عملا حیات توافق هسته‌ای با ایران را منوط به امضای شخص اول سیاسی و اجرایی آمریکا کردند. بنابراین، دموکرات‌ها در کنار دولت ترامپ، متهمان اصلی خروج واشنگتن از برجام محسوب می‌شوند.
اما متاسفانه خلق دوگانه دموکرات- جمهوری‌خواه در سیاست خارجی کشورمان، به‌ویژه طی 7سال اخیر انرژی زیادی را از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی تلف کرد و خسارات محاسباتی زیادی را نیز به ما تحمیل کرد. با این حال استقبال رسانه‌‌های اصلاح‌طلب از دموکرات‌ها نشان می‌دهد این دوگانه‌‌سازی همچنان در دستور کار این جریانات قرار دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۲ جریان رقیب آخرالزمانی در هالیوود و علت حمایت هر دو از اسرائیل + ویدئو

شیطان‌پرستان و فراماسونرها به ستاره‌ای عقیده دارند به نام رگولوس

راستی‌آزمایی ادعای شبکه ان‌بی‌سی؛ «طرح ب» و جنگ روانی جدید آمریکا

/ چرا کسی رجزخوانی واشنگتن برای کاهش فروش نفت ایران را جدی نمی‌گیرد؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.