سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بیل کلینتون به دنبال دلجویی از قصابان سربرنیتسا بود!

بیل کلینتون به دنبال دلجویی از قصابان سربرنیتسا بود!

بر اساس اسناد جدیدی که از حالت طبقه بندی شده خارج شده، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۵ و پس از آنکه صرب‌ها هزاران مسلمان را در «سربرنیتسا» قصابی کرده‌اند، از دولت مسلمان بوسنی خواسته بود به صرب‌های قاتل امتیاز بدهد!
جنایات گسترده و مسلمان کشی در جنگ داخلی بوسنی‌، که در میانه دهه 1990 رخ داده، روندی است که همه کشورهای غربی مسئول آن بوده‌اند؛ آنها با تقسیم کار میان خود و حتی از طریق سازمان ملل، به شکل کاملا حساب شده و سیستمی، این فاجعه ضد بشری را رقم زده‌اند. هر چند ابعاد این جنایات، بسیار گسترده است و حتی اسناد جدید هم نمی‌تواند آن را بر ملا کند، ولی بخش‌هایی از این جنایات طی گذر زمان رو شده، که نمونه زیر، یکی از این موارد است.
روزنامه انگلیسی «گاردین» فاش کرد، زمانی که ۲۵ سال پیش سربرنیتسا به دست جدایی‌طلبان صرب افتاد، دولت تحت رهبری مسلمانان در بوسنی با کشتار گسترده‌ای مواجه شد که در آن منطقه کوچک در حال وقوع بود. بنابراین، مقامات بوسنیایی زمانی که واشنگتن به دنبال قانع کردن آنها برای دادن امتیازاتی جدید از جمله موافقت با تجزیه این کشور بر اساس خطوط قومیتی بود، تعجب کردند!
جدایی‌طلبان صرب تحت نظارت نیروهای سازمان ملل، بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان را در سربرنیتسا قتل عام کرده‌اند. طبق اسناد جدید، بیل کلینتون تقصیر این کشتار را به گردن دولت مسلمان بوسنی‌انداخته و مدعی شده بود که ارتش بوسنی نتوانسته است از سربرنیتسا دفاع کند!
آمریکا در آن زمان مرتبا از مقامات بوسنی می‌خواست به صرب‌ها امتیازات بیشتر بدهند و حتی از تمامیت ارضی بوسنی چشم پوشی کنند!
در هر حال، پس از وقوع قتل عام سربرنیتسا‌، خبرگزاری‌های آمریکایی و غربی مرتبا اعلام می‌کرده‌اند که آمریکا برای دفاع از مردم بوسنی، مواضع صرب‌ها را بمباران کرده است. اما، همان طور که رسانه‌های مستقل می‌گفته‌اند و این سند نیز نشان می‌دهد، آمریکا هم مثل کشورهای اروپایی، جانب صرب‌ها را گرفته و در جنایات آنها علیه مردم بوسنی شریک بوده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درسی برای همه باشد

نسل‌کشی سربرنیتسا

اروپا کشتار سربرنیتسا

بررسی نقش اروپا در کشتار سربرنیتسا قاصر یا مقصر؟

جنگ بوسنی همان سال با پیمان صلح «دیتون» به پایان رسید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.