سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / فریاد خشم بر سر تمدن غربی در آمریکا

فریاد خشم بر سر تمدن غربی در آمریکا

گزارش| فریاد خشم بر سر تمدن غربی در آمریکا

عصاره آنچه این روزها در آمریکا می گذرد، خشم مردم از سیستم لیبرال دموکراسی و در ابعاد وسیع تر تمدن غرب است که در این سالها و روزها نتوانست از آزمون های خود سربلند بیرون بیاید.

حدود 244 سال پیش در چنین روزی آمریکا اعلام استقلال کرد تا به ایوتوپیای رویایی برای مهاجران تبدیل شود. اما سنگ بنای ایالات متحده از همان ابتدا کج گذاشته شد. کشوری که قرار بود با اعلام استقلال از زیر یوغ استعمار بریتانیا رها شود، به سیستمی برای استعمار و استثمار نوین تبدیل شد.

حال عمو سام این روزها هم چندان خوب نیست و مبتلا به ویروس عالم گیر کرونا شده است. کرونا بیش از 43 میلیون را در این کشور را از کار بیکار کرده و آنها را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است. اما بیشتر از کرونا، سیستم لیبرال دموکراسی حاکم بر ایالات مردم، جیب مردم را خالی کرده است. اعتراضات در همه 50 ایالت آمریکا و پایتخت سیاسی آن واشنگتن که با جرقه قتل جورج فلوید توسط پلیس شعله ور شد، یادآور زخمی قدیمی است که مردم آمریکا را به سطوح و حتی به خیابان ها آورد.

در این اعتراضات که کم و بیش هم ادامه دارد پلیس آمریکا با مشت آهنین به سرکوب معترضان پرداخت؛ معترضانی که این بار با صدای بلندتر و مشت هایی گره کرده به خیابان ها آمده بودند.  اعتراضات ابتدا در اعتراض به قتل جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس آغاز شد. اما به مرور اقشار مختلف مردم به تظاهرات پیوسته و علیه تبعیض و نابرابری سیستماتیک در آمریکا شعار برآوردند.

آمریکا جمعیتی حدود 328 میلیون نفر دارد که بیش از 56 میلیون نفر آنها لاتینو تبار، بیش از 40 میلیون نفر سیاهپوست، بیش از 17 میلیون نفر آسیایی تبار، بیش از 3 میلیون نفر سرخپوست یا بومیان، حدود 2 و نیم میلیون ایرانی و میلیون ها عرب هستند. با فرض اینکه هیچکدام از سفیدپوستان به نابرابری اقتصادی و نوع رفتار سفیدپوستان با نژادهای و ملیت های دیگر اعتراض نداشته باشند، دست کم بیش از 120 میلیون نفر از مردم آمریکا دل خوشی از وضعیت جاری و نابرابری ندارند. هر چند که بسیاری از سفید پوستان هم از مشکلات اقتصادی رنج می برند و به سیاست های اقتصادی حکومت آمریکا معترض هستند. مصدر اعتراضات در آمریکا در حقیقت تبعیض سیستماتیک نژادی و اقتصادی در این کشور است که با کاتالیزوری به نام مرگ فلوید به واکنش مردمی منجر شد.

کرونا و اعتراضات 2020 لرزه بر اندام لیبرال دموکراسی در آمریکا انداخت، اما این سیستم زمانی بیشتر به خود می لرزد که می داند به مرور ترکیب جمعیتی به ضرر سفیدپوستان در حال تغییر خواهد بود. بر اساس آمار و تخمین های موجود، جمعیت سفیدپوستان در آمریکا که در سال 2016 حدود 61 درصد بود، در سال 2060 به 44 درصد خواهد رسید. این موضوع زمانی که با چاشنی اعتراضات در اذهان هیات حاکمه آمریکا آمیخته می شود، آنها را به شدت نگران می کند. چرا که به مرور صدای معترضان بلندتر خواهد شد و آنها را در جایگاه بالاتر قرار خواهد داد

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت و عرضه سوخت با نرخ سوم در دستور کار دولت قرار ندارد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

فوت ۸ نفر و شناسایی ۳۵۴ بیمار جدید کرونایی کشور در هفته گذشته

وزارت بهداشت آخرین وضعیت کرونا در طول هفته گذشته را اعلام کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.