سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / موسوی گزینه اصلاح‌طلبان نبود!

موسوی گزینه اصلاح‌طلبان نبود!

عطریانفر در بخشی از گفتگوی خود ضمن اعلام اینکه اعتقادی به تقلب در انتخابات سال 88 ندارد، گفته است: بنده شخصاً جزو پذیرندگان نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هستم با اینکه قائل به تخلف غیرمؤثر در انتخابات هستم.

این روزها مقارن شده است با یازدهمین سالروز انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و حوادثی که به‌خاطر عدم پذیریش نتیجه از سوی میرحسین موسوی در کشور به وقوع پیوست. از همین‌رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای با محمد عطریانفر از چهره‌های شاخص اصلاحات، پیش‌زمینه ها و پیامدهای فتنه88 را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه قسمت‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید.

عطریانفر در بخشی از گفتگوی خود ضمن اعلام اینکه اعتقادی به تقلب در انتخابات سال 88 ندارد، گفته است: بنده شخصاً جزو پذیرندگان نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هستم با اینکه قائل به تخلف غیرمؤثر در انتخابات هستم.

وی طی اظهاراتی با هدف تبرئه اصلاح‌طلبان در فتنه88، به نوعی اصلاحات را هیچ کاره دانسته و اعلام کرده است: اگر شما فکر می‌کنید که اصلاح طلبان اتاق فکری داشتند و آقای میرحسین موسوی هم تابع تصمیمات این اتاق فکر بوده به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد. به این علت این نکته را تاکید می‌کنم که دوست عزیز ما جناب آقای ابطحی در آن گفتگوهای سال 88 در جلسات دادگاه یک سری صحبت‌هایی کرده که اینها را باید از خود ایشان راستی‌آزمایی کرد. به صرف اینکه چهار نفر در ستاد فرعی و در یک اتاقی یک حرفی زدند را نمی‌توان به تمام اصلاحات و آقای خاتمی تعمیم داد و بگوییم کل اصلاحات اینگونه فکر می‌کرده است. من خودم با توجه به شناختی که دارم و حضور حداقلی که در انتخابات داشتم نمی‌توانم این را تأیید کنم که چنین اتاق فکری وجود داشته و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. صرف گفتگوی چند نفر باهم در یک جا را نمی‌توان اتاق فکر قلمداد کرد.

عطریانفر در همین رابطه با اعلام اینکه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان موسوی نبود، ادامه می‌دهد: قعیت این است که جریان اصلاحات هدف‌گیری کرده بود برای رقابت با آقای احمدی‌نژاد با یک شخصیت مؤثر قرین به توفیق همچون آقای سید محمد خاتمی؛ می‌توان به پیروزی رسید. به این معنا که گزینه نخست اصلاحات جناب آقای میرحسین موسوی نبود. اگر چه از باب حرمت‌گذاری به آقای موسوی قبل از خاتمی و حتی در دوره‌های قبلی هم پیشنهاد شده بود؛ ولی ایشان امتناع می‌ورزید و حضور پیدا نمی‌کرد. درست در این مرحله هم بعد از 20 سال که از مسئولیت دور بودند به ایشان مراجعه شد و بازهم قبول نکردند، لذا جریان اصلاحات برای این رقابت شخصیتی را مناسب‌تر از سید محمد خاتمی سراغ نداشت، گرچه اگر داشتند مصلحتشان این بود که غیر از آقای خاتمی را معرفی می‌کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در قسمتی دیگر از گفتگوی خود به کنفرانس خبری موسوی که پیش از اتمام رای گیری در ستاد قیطریه برگزار شد اشاره کرده و در این رابطه گفت: این حرکت مهندس موسوی ریشه در مقدمات نظرسنجی‌های انتخاباتی داشت که ایشان را بیش از واقعیت امیدوار کرد. دلیل دیگر اتفاقاتی بود که در حاشیه زندگی ستادی ایشان می‌افتاد. همسر ایشان سرکار خانم رهنورد به دلیل اینکه از لحاظ تبار زاگرس‌نشین بود و اصالت لرستانی داشت، نوعی تبلیغات می‌کرد که لرستان به داماد خود رأی می‌دهد و یا اینکه چون شخص آقای مهندس موسوی آذری‌زبان است و ما هم 5 استان آذری زبان داریم، تمامی این استان‌ها به ایشان رأی می‌دهند. یا اینکه بخش زیادی از ساکنین تهران آذری‌زبان هستند و اینها به آقای مهندس موسوی رأی می‌دهند واین تلقی که مردم به روش قومی و طایفه‌ای رأی خود را به صندوق می‌اندازند نوعی کج‌فهمی بود که ستاد مهندس به آن دچار شده بود و ذهنیت را برای ایشان ساخت. علاوه بر این یک سری حاشیه‌هایی هم وجود دارد که یک روزی باید برای جامعه نخبگان سیاسی و عموم مردم مشخص شود.

عطریانفر به پیام تبریک علی لاریجانی به موسوی نیز اینگونه اشاره کرد: برخی از شخصیت‌های سیاسی ظاهرا آقای مهندس موسوی را به پیروزی سیاسی تشویق کرده بودند. ایشان را مطلع کرده بودند که پیروزی از آن شماست. گفته می‌شود که از ستاد انتخابات کشور به ایشان مطالبی انتقال داده شده بود. می‌گفتند جناب آقای علی لاریجانی با ایشان تماس گرفته و پیروزی ایشان را تبریک گفته است. یک سری اتفاقات این‌جوری را مطرح کرده که ذهنیتی را برای جناب مهندس موسوی ساخته تا در مقابل دوربین‌ها حاضر شود و خود را پیروز انتخابات معرفی کند.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به اظهاراتش در دادگاه و اذعان به اینکه در انتخابات تقلبی صورت نگرفته پرداخته و گفت:  بعد از دادگاه، آقای هاشمی رفسنجانی بنده را دعوت کردند و تکریم نمودند. ایشان به من گفتند تمامی حرف‌هایت در دادگاه را به جز یک مورد قبول دارم. گفتم کدام مورد؟ گفتند بحث تقلب. اینکه گفتی تقلب نشده است را من قبول ندارم. گفتم بر چه اساسی شما این حرف را می‌زنید؟ گفتند: فلانی و فلانی به من گفتند که تقلب شده است. طبق حرف‌های ایشان، برخی مقامات این مطلب را به آقای هاشمی گفته بودند. به ایشان عرض کردم اصلا چنین چیزی امکان ندارد. من کارشناس مسائل انتخابات هستم و چنین چیزی که به شما گفته‌اند صحت ندارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در محضر مولانا امیرالمومنین علیه السلام _ وطن دوستی

سه خصلت از بزرگوارى انسان

چرا شهید موسوی هیچ‌وقت به حرم امام حسین(ع) نرفت؟

همسر شهید موسوی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.