سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وحشت در سرزمین آنگلوساکسون‌ها

وحشت در سرزمین آنگلوساکسون‌ها

تمدن آنگلوساکسون ریشه در خاکی دارد که به خون افراد بیگناه زیادی آبیاری شده و نوادگان جانیانی که در قرن هفدهم زندگی می کردند، حاکمان ترقی‌خواه این روزها شده اند.

بعد از اینکه بررسی‌ها نشان داد آمار مبتلایان به کرونا در میان سیاه‌پوستان آمریکایی به طرز فاحشی با شهروندان سفیدپوست فاصله گرفته، موضوع نابرابری سیتماتیک نژادی مورد توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفت. ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی سیاهپوستان از تلفات کرونا در شیکاگو به نقل از لوری لایت‌فوت، شهردار شیکاگو، گزارش‌ها را درباره اینکه سیاهپوستان 70 درصد قربانیان کرونا را در این شهر تشکیل می‌دهند هولناک خواند. وی افزود: تعداد سیاهپوستان مبتلا به این ویروس 7 برابر بیشتر از هر گروه دیگری در جمعیت شهر است.

زمان زیادی ازتوجه جهانیان به بالا بودن آمار کرونا میان سیاهپوستان آمریکایی نگذشت  که فیلم منتشر شده از شیوه ی مرگ جرج فلوید توجه رسانه‌های دنیا را  دوباره به واقعیات زندگی سیاهپوستان آمریکایی جلب کرد. واقعیاتی که سطح حقیقی زندگی یک سیاه پوست امریکایی را پایین تر از یک شهروند درجه دوم روایت می کند.

گویا همانقدر که مردم هلند قایق سواری را تفریح می دانند و مردم ایتالیا از آشپزی لذت می برند، نژادپرستان سفیدپوست آمریکایی از گرفتن جان کاکاسیاه‌ها احساس سرخوشی می کنند!

بی شک نسل کشی گسترده ی بومیان سرخپوست آمریکایی از حافظه ی تاریخ پاک نخواهد شد و صدای هق‌هق مادرانی که در جزیره‌ی گوره [جزیره ای در سنگال که مرکز تجمیع بردگان آفریقایی و انتقال آنها به غرب بوده] برای استیلای تمدن غرب بارور می شدند در دل تاریخ خواهد ماند.

تمدن آنگلوساکسون ریشه در خاکی دارد که به خون افراد بیگناه زیادی آبیاری شده و نوادگان جانیانی که در قرن هفدهم زندگی می کردند، حاکمان ترقی‌خواه این روزها شده‌اند.

در آمریکا چند آفریقایی تبار به دست پلیس کشته شده؟

اعضای گروه نقشه پلیس خشونت پلیس (Mapping Police Violence) که سال هاست در امریکا فعالیت می کنند، مدعی هستند که از سال 2013 تاکنون 346 سیاهپوست توسط پلیس آمریکا کشته شده اند. این آمار یعنی بیشتر از پنجاه درصد از کسانی که به دست پلیس کشته شده‌اند سیاه پوستند، در حالی است که حدود ۱۲٫۹ از جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهند.

وب‌سایت «رویارویی‌های مرگبار» از سال 2000 تا 23 ژوئن 2016 در مجموع 14 هزار و 42 مرگ به دست نیروهای پلیس آمریکا را ثبت کرده است. در حدود2600 نفر از این افراد سیاهپوست بوده و 4600 نفر نیز به عنوان «نژاد نامعلوم» مشخص گشته‌اند.

داده‌های رسمی مرگ و میر در آمریکا نشان می‌دهند از هر65 آفریقایی-آمریکایی جهان که می‌میرد، یک نفر توسط پلیس کشته شده است و بسیاری از فعالین حقوق بشر در امریکا ادعا می کنند که حداقل هر 30 ساعت یک سیاه پوست توسط پلیس کشته می شود که در بسیاری از موارد کمترین ادله ای برای اثبات جرم فرد مقتول نیست.

 بررسی نمونه هایی از  کشتار سیاهپوستان آمریکایی

اندرنیت مایر

اندریت مایر، جوان هجده ساله‌ی سیاهپوست که برای تهیه‌ی یک ساندویج از خانه‌ی خود خارج شده بود، هیچ زمان به خانه برنگشت. برای کسانی که در امریکا زندگی می کنند، خبر گشته شدن یک جوان سیاهپوست اتفاق جدیدی نبود.

دوربین های مدار بسته‌ی محل تصویر پسر جوان را در حالی ضبط کرده اند که در حال خریدن ساندویج بدونه هیچ مورد مشکوکی است، حاضران در محل ادعای پلیس مبنی بر حمل سلاح توسط اندریت را رد می کنند. نهایتا ضارب جوان اندریت تبرئه شد.

مصاحبه‌ی مرضیه هاشمی با خانواده‌ی مقتول و صحبت های وکیل پرونده | دانلود فیلم 

مایک برون

این واقعه در ۹ اوت ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن اتفاق افتاد. براون ۱۸ ساله پس از آنکه حداقل شش مرتبه هدف شلیک دارن ویلسون، افسر پلیس ۲۸ سالهٔ شهر فرگوسن، قرار گرفت جان باخت. بنا بر اظهارات ادارهٔ پلیس شهر فرگوسن، برون مظنون به دست داشتن در سرقتی بود که چند دقیقه پیش از تیراندازی رخ داده بود.  ادارهٔ پلیس شهر چندین بار روایتش از ماجرا را تغییر داده‌است. بعد از  این واقعه  ویلسون چهار سال در ادارهٔ پلیس شهر فرگوسن و دو سال در ادارهٔ پلیس دیگری خدمت کرده‌است.

جالب‌تر اینکه دارن ویلسون قاتل مایک، بعد از این واقعه نه تنها از قتل تبرئه شد بلکه به واسطه‌ی حمایت سفیدپوستان نژاد پرست چند میلیون دلار پول هم به جیب زده است.

وزارت دادگستری آمریکا بعد از مرگ مایک طی بیانیه‌ای اعلام کرد «هیچ گونه مدرکی دال بر باطل کردن اقدام ویلسون در دفاع از خود به دلیل ترس از دست دادن جان وجود ندارد» بعد از این بیانیه وزارت دادگستری خشم عمومی نسبت به این موضوع به گونه ای برافروخته شد که سه دوره چند روزه شهر فرگوسن محل اعتراض و تنش گسترده‌ای شد. اعتراضاتی که از اوت 2014 تا اوت 2015 ادامه داشت. لس‌آنجلس تایم در چند گزارش به آنچه که بعد از  مرگ مایک گذشت پرداخت.

شورش لس آنجلس

سال  1992میلادی درپی انتشار یک نوار ویدیویی از حمله وحشیانه به سیاهپوستی به رادنی کینگ، مردم لس آنجلس یکی از خونبار ترین شورش های تاریخ آمریکا را رقم زدند.

فیلمی که از حمله‌ی پلیس به رادنی کینگ منتشر شد | دانلود فیلم 

اعتراضاتی که از روز 29 آوریل 1992 آغاز شد و تا 4 می همان سال ادامه داشت و هر دور طرف متحمل تعداد زیادی کشته و زخمی به واسطه‌ی این واقعه شدند.

 

کشتار در کلیسای عمانوئیل

۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵ در کلیسای آفریقایی عمانوئیل واقع در چارلستون کارولینای جنوبی اتفاق افتاد. این کلیسای متعلق به فرقه مسیحیان متدیست که در سال ۱۸۲۲ بنیان‌گذار این کلیسا به خاطر کوشش جهت سازماندهی شورش بردگان سیاه به دار آویخته شد و ملاکان سفیدپوست کلیسا را به آتش کشیدند. پیروان این مکان مذهبی تا زمان جنگ داخلی آمریکا مخفیانه دور هم گرد آمده و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کردند.

روف جوان سفید پوست نژاد پرست در روز مذکور به بهانه‌ی خواندن دعا همراه با اسلحه وارد کلیسا شد و بعد از ورود به سمت حاضران شلیک می کند. در این واقعه ی تلخ ۹ تن کشته شدند. روف به مرگ محکوم شد اما شاید اگر او نیز مانند بسیاری از همکیشانش مامور پلیس بود، به راحتی از جنایت تبرئه می‌شد.

فیلم دوربین مداربسته کلیسا از چند دقیقه قبل از ورود  روف | دانلود فیلم 

در تصویر فوق پرچم کنفدراسیون در دست روف است. این پرچم ریشه در جنگ های داخلی آمریکا دارد و توسط ایالات جنوبی این کشور که مخالف لغو برده‌داری بودند استفاده می شده. حالا این پرچم نماد اصلی‌ نژادپرستان سفید پوست امریکایی شده.

دیوانه‌ای در ایالت ویرجینیا

فیلمی که از این اتفاق در رسانه ها منتشر شد، خود گویای همه‌چیز در رابطه با این  اقدام نژاد پرستانه است. جوانی به نام جیمز الکس فیلدز با ماشین خود به دل جمعیت مخالفان نژادپرستی زد و بعد از این اتفاق شهردار شارلوتزویل از زخمی شدن دست کم ۱۹ نفر در جریان این درگیری‌ها خبر داده و  کمی بعد خبر مرگ یک زن 32 ساله در نیز تایید شد.

مقتول این پرونده درحالی مرتکب آدم کشی شد که بیست سال داشت. جیمز چند ماه بعد به علت مرگ طبیعی از دنیا رفت. 

تجمع نژاد پرستان متمایل به نازی و مخالفان نژادپرستی که با درگیری همراه شد | دانلود فیلم 

موارد فوق قطره‌ای از دریای جنایات نجات پرستانه‌ای است که در امریکا رخ داده. تحقیر نژادی جزوی از روزمرگی بخشی از جامعه‌ی آمریکاست. تحقیری که بارها آتش خشم را در دل جامعه‌ی آمریکا روشن کرده و بر مشکلات داخلی امریکا افزوده است.

قسمتی از سخنرانی معروف رون جرمیا رایت، کشیش محبوب  آمریکایی در رابطه با وضعیت حکومت آمریکا | دانلود فیلم 

این پرونده با بررسی اتفاقات مشابه‌ ادامه خواهد داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سکانس کشتار روحانیت در سرزمین مادری

بخش هایی از قسمت دهم فصل دوم سریال سرزمین مادری را مشاهده می نمایید. این قسمت از سریال به جنایات پهلوی در مدرسه فیضیه می پردازد.

سکانس دیدنی سخنرانی امام در سرزمین مادری

بخش هایی از قسمت دهم فصل دوم سریال سرزمین مادری را مشاهده می نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.