سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تناقض بی‌بی‌سی در پوشش اخبار اعتراضات ایران و آمریکا

تناقض بی‌بی‌سی در پوشش اخبار اعتراضات ایران و آمریکا

حادثه‌ای که هم‌اکنون در ایالات متحده درجریان است، بیش از اینکه رسواگر غرب باشد، چهره از نقاب رسانه‌هایی بر می‌دارد که سر در آخور کشورهای استعمارگر دارند و با ژست بی‌طرفی برای مردم ایران نسخه می‌پیچند.

چند روزی می‌شود که ایالات متحده در پی کشته شدن یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس این کشور، صحنه اعتراضات مردم خشمگین شده است.

یک طرف ماجرا مردمی هستند که از کشته شدن جرج فلوید به خشم آمده و برای رساندن صدایشان به ترامپ خیابان‌ها را قرق کرده‌اند. طرف دیگر ماجرا اما نیروهای پلیس مینیاپولیس هستند که به طرز وحشیانه‌ای معترضین را سرکوب می‌کنند.

گرچه برخورد خشونت‌آمیز پلیس با مردم کاملاً مشهود بوده و بر کسی پوشیده نیست، اما برخی رسانه‌های فارسی زبان که ادعای پوشش بی‌طرفانه اخبار را یدک می‌کشند، به‌طور مذبوحانه‌ای سعی در کتمان حقیقت دارند.

بی‌بی‌سی فارسی از جمله این رسانه‌ها است. این شبکه خارج‌نشین که در مواقع بروز اعتراض در ایران، حق را به آشوب‌طلبانِ سوءاستفاده‌گر از موقعیت داده و پلیس و نیروهای انتظامی کشور را به سرکوب مردم متهم می‌کند، با روش پوشش اعتراضات آمریکا، بار دیگر نشان داد نه تنها بی‌طرف نیست که تأمین منافع دولت‌های استعماری را وظیفه خود می‌داند.

بی‌بی‌سی بدون اشاره به خشونت‌های نامتعارف پلیس آمریکا، با خبری تحت عنوان: معترضان در شهرهای مختلف با پلیس درگیر شدند، اینطور به مخاطبین القا می‌کند که مردم معترض مقصر درگیری های رخ داده هستند.

این رسانه در متن خبر خود نیز استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور را در واکنش به سنگ پرانی مردم معترض دانسته است: در دالاس، به سوی ماموران پلیس سنگ پرتاب شد و در مقابل این نیروها به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.(عکس) تناقض رفتاری بی‌بی‌سی آنجایی معلوم می‌شود که بدانیم این رسانه هفته گذشته پلیس هنگ کنگ را سرکوب‌گر مردم این کشور خواند. بی‌بی‌سی نوشته بود: پلیس در هنگ کنگ برای مقابله با هزاران تظاهرکننده که یکشنبه علیه طرح چین برای اعمال قوانین امنیتی جدید در این منطقه خودمختار دست به تظاهرات زده بودند، از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرده است.

این رسانه که اکنون در لفافه به دفاع از اقدامات پلیس آمریکا می‌پردازد، آبان ماه سال گذشته که برخی‌ها به بهانه اعتراض مردم به افزایش ناگهانی بنزین آشوب به راه انداختند، نیروهای انتظامی کشور را به‌خاطر برخورد با آشوب‌طلبان محکوم می‌کرد.

البته در میان رسانه‌های فارسی زبان خارج نشین، فقط بی‌بی‌سی بود که برخورد پلیس با معترضین را پوشش داد. سایر این رسانه‌ها ترجیح دادند که در سکوت خبری از کنار درگیری‌های آمریکا بگذرند.

ایران‌اینترنشنال(رسانه وابسته به عربستان سعودی) و صدای آمریکا از جمله شبکه‌های خبری بودند که صرفاً به اعلام نا آرام شدن آمریکا بسنده کرده و اشاره‌ای به سرکوب معترضین توسط نیروهای پلیس ایالات متحده نکردند.

این امتناع رسانه‌ای درحالی است که ایران‌اینترنشنال و امثالهم برای جزئی‌ترین اتفاقاتی که در کشورمان رخ می‌دهد، پرونده ویژه تشکیل داده و ساعت‌ها برنامه خبری برایش اختصاص می‌دهند.

غرض‌ورزی چنین رسانه‌های علیه مردم ایران و سایر کشورهایی که در تضاد با غرب حرکت می‌کنند، امری اثبات شده است.

حادثه‌ای که هم‌اکنون در ایالات متحده درجریان است، بیش از اینکه رسواگر غرب باشد، چهره از نقاب رسانه‌هایی بر می‌دارد که سر در آخور کشورهای استعمارگر دارند و با ژست بی‌طرفی برای مردم ایران نسخه می‌پیچند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟

پلیس وحشی آمریکا و 3000 استاد و دانشجوی معترض

سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

پرچم فلسطین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.