سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / علی مطهری اگر جرأت دارد علت ردصلاحیت خود را بیان کند

علی مطهری اگر جرأت دارد علت ردصلاحیت خود را بیان کند

روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان منتشر کرده که نکات مهمی در آن دیده می‌شود. کدخدایی در بخش ابتدایی مصاحبه می‌گوید: «اجازه دهید آمار را اصلاح کنم. تعجب می‌کنم از نمایندگان مجلس، چون در متنی که منتشر شد اعلام کردم. از شما هم توقع داشتم عدد را صحیح بفرمایید. تعداد نمایندگانی که ردصلاحیت شدند ۷۵ نفر بود [نه بیش از 90نفر]. درمرحله ابتدایی احراز صلاحیت‌ها ممکن است آمار بیشتر از این باشد، چون هیئت‌های نظارت و مرکزی هستند، اما ماحصل چیزی که شورای نگهبان به عنوان مرجع نهایی تأیید کرد ۷۵ نفر بود. نمی‌دانم با مجلس ششم مقایسه می‌کنید یا هر مجلس دیگری، اما فکر نمی‌کنم تعداد زیاد باشد. چون تعداد بیشتری از کسانی که ما تأیید کردیم مردم رأی ندادند. مردم به ۱۱۷ نفر از نمایندگان مجلس فعلی رأی ندادند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «حرفمان این بود که در این سه محور اقتصادی، اخلاقی و حاکمیتی مسائلمان را بیان کنیم. بیشتر نمایندگان مجلس دهم بودند که این مسئله برایشان سنگین بود تا افرادی که ناشناس بودند. تمام نمایندگانی که صلاحیتشان تأیید نشد و حتی برخی از آن‌هایی که صلاحیتشان تأیید شد برای شنیدن توضیحات و بیان دلایل ردصلاحیت دعوت شدند. حتی آقای مطهری وقتی آمد گفت من اصلا درخواست نکرده بودم، اما اعضا گفتند تمام افرادی که صلاحیتشان تأیید نمی‌شود حتما دعوت شوند و توضیح داده شود.»

کدخدایی گفته است: «پس کسی از نمایندگان نبوده که دلایل ردصلاحیتش را از ما نشنیده باشد. در حوزه‌های اخلاقی و اقتصادی گاهی اوقات بیانش به افراد سخت است و برای ما هم سخت بود که به فرد بگوییم چنین مسائلی نسبت به شما هست. همان مراجع رسمی که در قانون آمده و گفته شورای نگهبان باید استعلام کند گفته فلان فرد مسائل اخلاقی یا اقتصادی دارد. حالا فرد یا توجیه می‌کند یا می‌گوید آن مسائل مربوط به گذشته بوده. یکی دو مورد هم بودند که به طور کلی اتهامات را تکذیب می‌کردند، اما ما سندهای خیلی روشنی داشتیم و بقیه تقریبا پذیرفتند.»

سخنگوی شورای نگهبان افزوده است: «در حوزه سیاسی هم صرف اظهارنظر در مجلس یا جایی دیگر، دلیل بر رد صلاحیت نبوده و نیست، از همین طیف که اسم بردید خیلی‌های دیگر بودند که تأیید شدند. الان بعضی رأی آورده‌اند، خیلی‌هایشان هم رأی نیاورده‌اند. اگر قرار بود صرف اظهارنظر ردصلاحیت کنیم آنها را هم باید ردصلاحیت می‌کردیم پس مسائل دیگری هم داشته‌اند. اصلا نطق در مجلس ملاک ما نبوده است؛ مسائلی خارج از مجلس داشتند و موارد دیگری نیز در پرونده ایشان هست.»

شرق پرسیده: «یعنی به‌جز مواردی که برای نمونه آقای مطهری به‌عنوان دلیل رد صلاحیتشان مطرح کردند، موارد دیگری هم در پرونده ایشان بوده است؟» و کدخدایی در پاسخ گفته است: «بله»

سپس شرق این سؤال را مطرح کرده که «پس آنچه ایشان در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، همه موارد نبوده است؟» و کدخدایی در پاسخ گفته: «خیر، نبوده. کارشناسان مواردی را که در پرونده است مطرح می‌کنند. برخی آقایان مواردی را که ما به آنها استناد نکرده‌ایم، ولی در پرونده بوده به‌عنوان دلیل رد صلاحیت می‌گویند که درست نیست. در شورای نگهبان اعضا خیلی از مواردی را که در پرونده ذکر شده، قبول نمی‌کنند. ممکن است یکی، دو مورد که قطعی شده باشد به استناد آن بحث صلاحیت را مطرح کنند. ایشان با یکی از همکاران ما صحبت کرده و در آن فرصت برخی مطالب مطرح و بحث شده است. همان روز که تشریف آوردند، خبرنگاران هم در شورا حضور داشتند، می‌توانستند از خبرنگاران نیز برای حضور در آن جلسه دعوت کنند تا همه موارد را بشنوند و به بیرون منعکس کنند. چرا از این کار خودداری کردند؟ حتی آن روز حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نیز نشدند. ما در بیان مسائل افراد ممنوعیت قانونی داریم، وگرنه تمام مطالب را با مصداق می‌گفتیم. قانون بیان دلیل رد صلاحیت افراد را منع کرده و گفته فقط باید محرمانه به فرد گفته شود.»

وی در ادمه افزوده است: «حتی با نماینده‌ای که طراح مصوبه تغییر قانون انتخابات است هم در دو، سه نوبت صحبت کردیم، مطمئنا راضی نخواهد بود که مستندات پرونده را منتشر کنیم. خودش بگوید شورای نگهبان این موارد را به من گفته و من قبول نکرده‌ام. خودش مواردی را که در جلسه چهارساعته مطرح کرده‌ایم، منتشر کند. »

اذعان به بی‌عملی مدعیان اصلاحات در کمک به نیازمندان

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«به‌نظر مي‌رسد که اصلاح‌طلبان بايد از انزواي کرونا بيرون بيايند، در فضاي مجازي فعال شوند، کمک‌هايي به مردم کنند و در عين حال همبستگي خود را نيز گسترش دهند. اصلاح‌طلبان براي بازيابي سرمايه اجتماعي خود بايد از اين فضا استفاده کنند و نيروهاي خود را بسيج کنند و به طور عيني و عملي در کمک‌رساني به مردم نيازمند فعال شوند، رويکرد جامعه را نسبت به خود و عملکردهايشان تغيير دهند و تابلوي جريان خود را بالا ببرند تا جامعه بداند کدام جريان مطالباتشان را پيگيري مي‌کند. اصلاح‌طلبان نبايد اجازه دهند کساني که با پول مردم به مردم کمک مي‌کنند و اين عمل را به نام خود ثبت مي‌کنند، انحصار صحنه را به‌دست بگيرند».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«شرايط جامعه به نحوي است که فضايي جهت بازبيني در رفتار خود و وارد شدن به فازي جديد براي همه جريانات و گروه‌ها فراهم آمده است. از اين جهت اصلاح‌طلبان نيز بايد از اين فرصت استفاده کرده و تغييراتي در ساختارها، رفتارها و ايدئولوژي‌هاي خود ايجاد کنند و زمينه‌هاي کمک به مردم را پشتوانه عمل خود قرار دهند تا بتوانند گسترش و توسعه پيدا کنند».

همزمان با ماه مبارک رمضان، مردم عزیز ایران در جای جای کشور در لبیک به فراخوان رهبر حکیم انقلاب در حال کمک‌رسانی به اقشار ضعیف و تأمین اقلام ضروری برای آنها هستند. پیش از آن نیز در هفته‌های آغازین شیوع کرونا، شاهد چنین حرکت جمعی تحسین برانگیزی بودیم، پیشتر نیز در مقطع وقوع سیل و زلزله نیز مردم کشورمان صحنه‌های زیبا و افتخارآمیزی ثبت کردند.

از سوی دیگر سپاه، ارتش، بسیج و طلاب و روحانیون نیز در هفته‌های اخیر اقدامات متعددی در تأمین اقلام ضروری برای خانواده‌های نیازمند انجام داده‌اند.

اما مدعیان اصلاحات در مواقع اینچنینی نه تنها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند بلکه به سیاه‌نمایی و بزک کشورهای غربی مشغول می‌شوند.

سرمایه اجتماعی طیف مدعی اصلاحات روز به روز در حال کاهش است و همین مسئله، فعالین و رسانه‌های این طیف را پریشان و آشفته کرده است.

بانیان وضع موجود ضامن بقای جمهوری اسلامی‌اند؟!

روزنامه اعتماد روز گذشته با انتشار نقل قولی از یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نوشت : «بي‌ترديد بقاي جمهوري اسلامي به اصلاح‌طلبي است. جريان و كساني كه امروز فكر مي‌كنند اصلاحات از نيرو و سرمايه خالي شده و اصلاح‌طلبي عرصه را واگذار كرده و در سپهر سياسي ايران به حاشيه مي‌رود. اگر جريان اصلاح‌طلبي به حاشيه برود، ترديد نكنيد كه فرهنگ حاشيه‌نشيني و لمپني به آن حاكم مي‌شود.»

این روزنامه به نقل از این نماینده اصلاح‌طلب نوشت : «2 لبه قيچي در جمهوري اسلامي همواره انحصار‌زا بوده است.يك لبه قيچي تلاش كرد همه ارزش‌ها را به نفع خود مصادره كند و ارزش‌ها را به گروگان گرفته و در انتخابات مختلف به فضاي پيروزي خود بدل كرده و آن را تبديل به نردباني براي حضور در قدرت كرده است. با شهدا، دفاع مقدس، مقابله با استكبار و مسئله مستضعفان نسبتي ندارد اما همه ‌چيز را مصادره كرده است..لبه ديگر قيچي كه تلاش مي‌كند اصلاحات را به گروگان بگيرد، از آن طرفِ بام افتاده و تلاش مي‌كند گفتمان اصلاح‌طلبي را به نام خود حك كند.»

گفتنی است تئوریسین‌های روشنفکرنمای اصلاح‌طلب نمی‌خواهند باور کنند و به روی مبارکشان بیاورند که ساز ناکوک اصلاح‌طلبان از صدا افتاده و مردمِ به ستوه آمده از دولت تدبیر و امید، دست رد به سینه آنها زده و منتظر برآمدن خورشید انقلابی‌گری و کنار رفتن آفتاب‌پرست‌های سیاسی و اختاپوس‌های اقتصادی هستند که بر سپهر این مرز و بوم سایه انداخته‌اند. متاسفانه ما با جریانی طرف هستیم که زمانی که به قدرت می‌رسند چون کمترین کارآمدی و کوچک‌ترین برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، با تفکری وابسته و خود حقیر پندار سرمایه‌ها و دستاوردهای کشور و زندگی مردم را به نابودی می‌کشانند. به فساد اقتصادی و دست‌درازی به بیت‌المال آلوده می‌شوند، به جای وکیل ملت بودن، وکیل‌الدوله می‌شوند، با تصویب و حمایت از توافقی فاجعه‌آمیز دستاوردهای هسته‌ای کشور را نابود و به جای لغو تحریم‌های گذشته ده‌ها و صدها تحریم دیگر به کشور اضافه می‌کنند، به جای رسیدگی به تنگی معیشت مردم به منفعت‌طلبی شخصی و زدوبندبازی سیاسی سرگرم می‌شوند و به جای چاره‌اندیشی برای حل مشکل انبوه بیکاران به‌دنبال مقرر کردن حقوق‌های نجومی و مادام‌العمر برای خود می‌روند، با عملکرد خود کارخانه‌ها و مراکز تولید کشور را به تعطیلی می‌کشانند، ارزش پول ملی کشور را نابود می‌کنند. اما به جای‌اشتباه و عذرخواهی عملکرد فاجعه بار خود را به نظام نسبت می‌دهند و با فرافکنی دیگران را مقصر بلایی که بر سر کشور آورده‌اند معرفی می‌کنند و همچنان خود را ناجیان کشور و ملت می‌دانند.

سال 90 با ۱۰ میلیارد تومان ۱۰۰ واحد ساخته می‌شد،

الان ۲۰ واحد هم نمی‌شود

روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی نوشت: «مسکن بخش پویا و پیشران در اقتصاد کشور است. فعالان ساخت مسکن انتظار حمایت مالی بیشتری برای تولید مسکن دارند. برنامه‌ریزی‌های ۱۰ سال گذشته اعم از قوانین و دستورالعمل‌های حوزه مسکن، مشکلات بخش خصوصی را حل نکرده است. قوانین مختلفی برای ساخت مسکن تصویب شده است اما این قوانین منجر به تولیدی شده است که نیاز مسکن بخش بزرگی از متقاضیان در بازار را پاسخ نداده است. مشکل مسکن با تولید مسکن‌های بزرگ در مناطق گرانقیمت شهرها حل نمی‌شود. باید سیاست ورزی در بخش تولید مسکن به نحوی باشد که هزینه تولید مسکن را کاهش دهد. رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار بهترین راهکار برای تولید مسکن ارزان قیمت است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «در این راستا تامین بیمه اجتماعی کارگران ساختمان، قانون پیش فروش، قانون مالیات‌های مستقیم، مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌ای در تولید ساختمان است. این مسائل در کنار کمک شبکه بانکی اگر حل شود تولید مسکن رونق می‌گیرد. به یاد داشته باشیم که در سال ۹۰ با هزینه‌ای معادل ۱۰ میلیارد تومان ۱۰۰ واحد ساخته می‌شد اما با این مبلغ در حال حاضر نمی‌توان ۲۰ واحد را ساخت. بنابراین تامین نقدینگی برای تولید و عرضه مسکن نیاز ضروری است.»

با مردم عهد بسته بودیم که تطمیع نشویم و نشدیم!

روزنامه ابتکار در شماره دیروز خود، آخرین نطق محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس (و البته صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه زنجیره ای) را منتشر کرد.

محمد علی وکیلی در آخرین نطق میان دستور خود در مجلس دهم با بیان اینکه بقای هر حکومتی به اصلاحات است، گفت: بی‌تردید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است. اگر اصلاح‌طلبی به حاشیه برود فرهنگ حاشیه‌نشینی و لمپنی بر آن حاکم می‌شود.

وی گفت:«با زبان روزه به مردم تهران می‌گویم که بر عهدی که با آنها بسته بودیم باقی مانده‌ایم. با مردم عهد بسته بودیم که تطمیع نشویم و نشدیم. عهد بسته بودیم که تحت تهدید از رسالت نمایندگی خارج نشویم، خوشبختانه سرم بالاست که می‌گویم تهدید پذیر نبودیم. به رغم آنکه گفتمان حاکم بر راهروهای مجلس نه خدا ترسی است و نه مردم باوری بلکه شورای نگهبان ترسی است اما تلاش کردیم در ظرف سهم خویش نسبت به رسالت خود این عهد را با مردم پاس داشته و این رسالت را در مسیر منافع مردم ادامه دهیم».

لازم به یادآوری است که بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، صلاحیت ۷۵ نفر از نمایندگان کنونی مجلس دهم که می‌خواستند برای انتخابات اخیر ثبت‌نام کنند، به دلایلی نظیر فساد مالی و بعضاً مسائل اخلاقی تایید نشد. از سویی آقای وکیلی که بر «اصلاحات» تأکید می‌کند با چه جرأتی می‌گوید بقای جمهوری اسلامی به اصلاح‌طلبی است؟ در حالی‌که ماحصل دولت اصلاح‌طلبان و نمایندگانی که وکیل‌الدوله بودند ، چیزی جز به تاراج رفتن بیت‌المال (اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه فقط یک نمونه آن است) و تورم‌های کمرشکن و تضعیف استقلال کشور و صدها مورد آسیب جدی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نبوده است. گرچه کیهان بارها به انتشار گزارش‌هایی در این خصوص پرداخته است اما خود مدعیان اصلاحات ده‌ها بار از بی‌عملی، ناکارآمدی، تطمیع و منفعت جویی بسیاری از اعضای فراکسیون امید شکوه کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در انتخابات خبرگان هم حساب‌شده من را رد کردند

ردصلاحیت حسن کلید غربگدا

واکنش‌ها به اعترافات حسن روحانی پس از ۵ سال

مدیریت به سبک مدعیان تدبیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.