سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ارتباطات کرونایی

ارتباطات کرونایی

 

با بروز پدیده کرونا ، محدودیت های جدی در برقراری ارتباطات میان فردی بوجود آمده و زندگی طبیعی دچار چالش شده است . چنانچه درمان یا واکسن این بیماری پیدا نشود ، وضعیت زندگی غیر عادی ادامه پیدا خواهد کرد . زدن ماسک ، پوشیدن دستکش و فاصله گیری اجتماعی ، یعنی نگرانی از یکدیگر در برقراری ارتباط و از بین رفتن مزایای زندگی طبیعی که در یک ارتباط واقعی مورد نیاز است .

به همین دلیل تا اطلاع ثانوی ارتباطات از نوع فضای مجازی ، پر رنگتر از گذشته می شود . فضایی که طی چند دهه گذشته در چالش رجحان بین زندگی اجتماعی و زندگی فردگرایانه به سر می برد و با خلا نبود ارتباط طبیعی همراه بود ، به ناچار تنها راه ایمن ارتباط بدون ماسک و دستکش شده است .

البته امید می رود ، نگاه به فضای مجازی به عنوان رسانه تعاملی که در عمل برای اکثر افراد به دلیل مشغله و نبود امکان راستی آزمایی ، یکسوتر از هر رسانه جمعی سنتی شده است ، به دلیل فرصت تفکر ناشی از خلوت بوجود آمده ، به نسبت گذشته به رویکردی فعالتر تبدیل شود .

در ارتباط مجازی فرد کاملا مختار است ، فردگرایانه رفتار کند و سراغ هر چه دوست دارد برود و یا هر گروهی را که خوشش نیاید ، ترک کند . به عبارتی هر کس در جستجوی فضای مجازی مطلوب خود می باشد . در حالیکه زندگی واقعی خاموش – روشنی یا ترک – افزودنی نیست . چه بسا افراد با ۱۸۰ درجه تفاوت نظر و دیدگاه کنار هم زندگی می کنند ، دور یک سفره می نشینند و در غم و شادی یکدیگر شریک می شوند . بردباری افراد با درک زندگی واقعی و الزامات آن تقویت می شود . لذتی هم که از فعالیت مشترک ، تفریح و کنار هم بودن برده می شود ، طبعا در فضای مجازی وجود ندارد .

به همین دلیل ارتباطات میان فردی چیزی نیست که به همین راحتی بتوان از آن چشم پوشی کرد . افراد با توجه به فطرت جمع گرایانه خود ، به دنبال پر کردن خلا پیش آمده با هر امکان جمعی در دسترس می باشند . در اینجاست که نهاد خانواده به عنوان اولین واحد اجتماعی و ملجا همیشگی ، بهترین جایگزین ممکن مورد توجه و تمرکز قرار می گیرد . نهادی که به علل مختلف از جمله فضای مجازی ، در معرض آسیب جدی قرار گرفته است .

بنابراین با توجه به مشکلات اقتصادی و واقعیتهای موجود و نیاز به بازسازی روابط خانوادگی ، از منظر ارتباطی چه وضعیتی برای تعاملات خانوادگی ، مفروض و قابل پیش بینی است ؟

سرگرمیهای ساده و کم هزینه خانوادگی مانند پانتومیم ، اسم و فامیل ، یک قل دو قل ، گل یا پوچ ، دوز بازی ، منچ ، شطرنج و غیره که برخی فراموش شده بود ، به شکل گذشته یا با خلاقیتهای جدید ، ممکن است دوباره رونق بگیرد .
معما ، طنز و شوخیهای خانوادگی مورد توجه بیشتر قرار گیرد .
مشاعره با ظرفیت های عظیم شعر و ادب پارسی که در گذشته بیشتر مورد توجه بود ، مجددا مورد توجه قرار بگیرد .
برنامه های تلویزیونی در صورت تنوع و کیفیت ، بویژه اخبار بیشتر مورد توجه قرار گیرد .
داستان گویی بزرگترها که به دلیل مشغله های اجتماعی فراموش شده بود ، مجددا رونق یابد .
فعالیت هنری توسعه یابد .
مطالعه هدفمند و مستمر ، رونق تازه ایی گرفته و سرانه مطالعه افزایش یابد .
نویسندگی مورد توجه قرار گیرد .
اندیشه ورزی و فهم عمومی با پشتوانه تحولات و ناکامیهای گذشته و درک شرایط جدید افزایش یابد .
بنابراین عرصه های مورد اشاره ، فرصتی است برای فعالان حوزه های مذکور که به طور جدی وارد میدان شده و با تامین مناسب نیازها ، تهدید بوجود آمده را به فرصت تبدیل کنند .
از طرف دیگر نقش خانواده به عنوان اصیل ترین و مطمئن ترین واحد اجتماعی ، مورد توجه جدی قرار گیرد و عمق فهم بشر نیز نسبت به تحولات پیش رو افزایش یابد .

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واقعاً ۷۰ درصد مردم ایران بی دین شدن؟!!

ويدئو/ واقعاً ۷۰ درصد مردم ایران بی دین شدن؟!!

فضای مجازی قتلگاه جوانان

ويدئو/ فضای مجازی قتلگاه جوانان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.