سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب آفتاب در مصاف؛ درس‌های عاشورا

کتاب آفتاب در مصاف؛ درس‌های عاشورا

گزیده‌ای از بیانات مقام معظّم رهبری

درباره کتاب

مجموعه حاضر، رهنمودهای ارزشمند رهبر معظّم انقلاب(مدّظلّه‌العالی) در موضوع درسهای عاشورا است كه به دور از هرگونه دخل و تصرّف در كلام معظّمٌ‌له و تنها با نمايه‌زنی و تيتربندی مطالب در اختيار خوانندگان محترم قرار می‌گيرد.
لازم به توضيح است که اين اثر، يکي از آثار موضوعي است که از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» استخراج گرديده است. اين اثر مرجع؛ مشتمل بر تمامي بيانات رهبري از سال 1357 تا سال 1390 در مورد سرور و سالار شهيدان، امام حسين(ع) است.

صفحاتی از کتاب

درسهای عاشورا؛ يکي از سه بحث عمده در عاشوراپژوهی


در مباحث مربوط به عاشورا، سه بحثِ عمده وجود دارد:
يکي بحث علل و انگيزه‌‏های قيام امام حسين(ع) است، که چرا امام حسين(ع) قيام کرد؛ يعني تحليل ديني و علمی و سياسي اين قيام. در اين زمينه، ما قبلاً تفصيلاً عرايضي عرض کرده‏‌ايم؛ فضلا و بزرگان هم ‎بحثهای خوبی کرده‏‌اند. امروز وارد آن بحث نمی‌شويم.
بحث دوم، بحث درسهای عاشوراست که يک بحث زنده و جاودانه و هميشگي است و مخصوص زمان معيّني نيست. درس عاشورا، درس فداکاري و دين‌داری و شجاعت و مواسات و درس قيامِ لله و درس محبّت و عشق است. يکي از درسهای عاشورا، همين انقلاب عظيم و کبيری است که شما ملّت ايران پشت سر حسين زمان و فرزند ابي‏‌عبدالله ‌الحسين انجام داديد. خود اين، يکي از درسهای عاشورا بود.
بحث سوم، درباره‏‌ی عبرتهای عاشوراست که چند سال قبل از اين، ما اين مسئله را مطرح کرديم که عاشورا غير از درسها، عبرت‌هايی هم دارد. بحث عبرتهای عاشورا مخصوص زماني است که اسلام حاکميت داشته باشد. حداقل اين است که بگوييم عمده‌‌ی اين بحث، مخصوص به اين زمان است؛ يعني زمان ما و کشور ما، که عبرت بگيريم.

قيام برای رفع خطر از دين


چيزى كه حسين‏‌بن‏ علي را به اين جهاد دشوار وادار می‌کرد، اين بود كه احساس می‌کرد دين در خطر است. هر وقتى كه انسان احساس كند دين به او احتياج دارد، به جانش، به مالش، به نيروهايش، به زبانش، به احساساتش؛ بايستى آن را تقديم كند و خرج كند.

موضوعات مهم

درسهای عاشورا؛ یکی از سه بحث عمده در عاشوراپژوهی/ عاشورا؛ سرمشق در همه صحنه‌ها/جهان‌شمولی درسهای امام حسین(ع)/وجوب قیام برای حفظ اسلام، انجام به موقع تکلیف و امر به معروف و نهی از منکر/روح قیام عاشورا

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب سربلند میدان ..را بخوانید

سرگذشت و زندگی سردار شهید سیدمحمد حجازی

استقبال از کتابی که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند

مجموعه ۱۵ جلدی "سرگذشت استعمار"

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.