سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب انتخابات لیلة‌القدر نظام اسلامی

کتاب انتخابات لیلة‌القدر نظام اسلامی

آرا و نظرات مقام معظّم رهبری درباره انتخابات در نظام مردم‌سالاری

درباره کتاب

برپایی نظام جمهوری اسلامی و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصورات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید.
آنچه بعضاً قبله‌ ی آمال دمکراسی‌‌های حقیقی است، در تکوّن سه دهه از نظام جمهوری اسلامی ظهور و بروز یافته است. انتخابات‌‌های پی‌‌در‌پی و سالانه، مشارکت‌ مردمی فعّال و با حدّ نصاب بالا و چشمگیر و اعتماد رو به تزاید مردم و مسئولان و حضور فعّال سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی در جمع برگزیدگان از نکات برجسته و قابل تأمّل در این موضوع است.
انتخابات را مجموعه عملیاتی دانسته‌‌اند که جهت گزینش حاکمان یا تعیین ناظرانی برای تدبیر و مهار قدرت انجام می‌گردد، همچنین انتخابات را ابزاری گفته‌‌اند که شهروندان می‌توانند به‌وسیله‌‌ی آن در شکل‌‌دهی و عینیّت‌‌بخشی نهادهای حکومتی و تعیین متصدّیان اعمال اقتدار مداخله نمایند
در دوران معاصر با عمومیّت‌یافتن حقّ رأی به همه‌‌ی اقشار مردم، انتخابات به یکی از مهمترین جلوه‌های زندگی سیاسی تبدیل شده است. تجربه‌‌ی این نظام نوین نشان داد که استفاده‌‌ی حداکثری از مشارکت مردمی، رعایت اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، رعایت حق اساسی انتخاب شدن و انتخاب نمودن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان‌‌پذیر است و تعالی‌‌بخش خواهد بود.
در ایران به‌طور میانگین در هر سال، یک انتخابات پرشور و حماسی برگزار شده است و هر رأیی که در صندوق‌‌های آراء از سوی این ملّت قهرمان ریخته شده است، پیش از هر چیز، رأی به نظام اسلامی و قانون اساسی و بیعت با رهبری بوده است. کتاب پیش رو، گردآوری بخش مبسوطی از بیانات و نظرات مقام معظّم رهبری، حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای است که مطالعه‌‌ی آن خصوصاً به اهالی سیاست و نخبگان جامعه، بسیار توصیه می‌شود.

صفحاتی از کتاب

انتخابات، صحنه مشارکت عمومی


آنچه امروز در سطح كشور در زمینه انتخابات جریان دارد، همان چیزى است كه براى ملت ایران و براى سرنوشت این كشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همه ‏جا را فراگرفته است و همه احساس مى‏كنند كه در این امر بزرگ، سهیم و شریكند. ملت احساس مى‏كند كه آینده امور اجرایى كشور در دستان اوست؛ زیرا یك نفر را در رأس قوه مجریه مى‏فرستد. آینده سازندگى كشور، اداره كشور، روابط كشور، فرهنگ كشور، اقتصاد كشور، مسائل اجتماعى، مسائل انسانى، همه و همه از همین ‏جا آغاز مى‌شود. یك دوره دیگر به دنبال دوره‏هاى گذشته – كه بحمدالله با موفّقیت همراه بوده است – در پیش است. مردم احساس مى‏كنند كه در این قضایا سهیمند. این، درست همان چیزى است كه ما آن را از خداى متعال مى‏‌خواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مى‏خواست این‏گونه نباشد. دشمن مى‏ خواست كه انتخابات در ایران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عكس آنچه كه دشمن مى‏ خواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه‌‏اند. همه منتظرند كه بتوانند به آن كسى كه مورد علاقه‏‌شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأى بدهند. این، چیز خیلى خوب و برجسته‌‏اى است.

موضوعات مهم

اهمیّت مشارکت و حضور مردم/مردم؛ انتخابگر همه‌ی ارکان نظام اسلامی/محوریت قانون در انتخابات/دو رویکرد تبلیغاتی در دموکراسی حقیقی و تقلّبی/فتنه‌گری اشخاص و دشمنان/انتخابات نماد مردم‌سالاری اسلامی مظهر اقتدار ملّی /بشریت؛ محتاج تشنه‌ی مردم‌سالاری دینی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

سلمی نمین در مراسم رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی

نامه‌هایی به خدا کتاب شد

کتاب خدای مهربانم سلام ،کودکان گروه سنی ب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.