سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ملت زنده

ملت زنده

یادداشت

ملت زنده

دوشنبه شب ۱۸ فروردین در برنامه ” شب صحبتشبکه یک ، سریال پر مخاطب پایتخت شش با حضور آقای سیروس مقدم کارگردان با تجربه ، در فضایی آرام مورد نقد و بررسی قرار گرفت و ظاهرا قرار شد شب بعد هم ادامه یابد . نفس برگزاری فوری این برنامه در فضای انتقادات بالا گرفته نسبت به این سریال و به سکوت نگذراندن واقعیات موجود در جامعه ، جای امیدواری دارد .
در این برنامه آقای سیروس مقدم رفتارهای منفی قسمت های اول را به منزله چالش و کاشت مطرح می کند و می گوید ؛ قرار بوده نتیجه در قسمت های آخر ، برداشت شود ولی به علت شرایط کرونایی ساخت آن به تعویق افتاده است و مشابهت برخی صحنه ها با برخی فیلم ها ، امری معمول و یک نوع شوخی تلقی می شود که به معنای تایید آن فیلم ها نمی باشد . وی همچنین از هجمه و تهدید مخالفان خارج از کشور برای ساخت این سریال و هم نوایی منتقدین داخلی با آنها اظهار تعجب می کند و اینکه تلویزیون باید مجموع سلایق را در خود جای دهد .
منتقدین هم ضمن ارج نهادن به کارهای پر مخاطب ایشان ، اشکالات موجود را ناشی از تغییر نویسنده و نگاه خاص وی دانسته و اینکه پایتخت شش نسبت به پایتخت های قبلی یک افتی را نشان می دهد . و اینکه نگاه منتقدین داخلی ، انتقاد درون خانوادگی است و ارتباطی با نگاه معاندین نظام ندارد .
البته انتقادهای قابل تامل دیگری نیز وجود دارد که احتمالا فرصت مطرح شدن آنها وجود نداشت .
مثلا اینکه وقتی یک سریال با شرایط بحرانی مواجه می شود و دست اندرکاران آن نمی توانند آن را به اتمام برسانند ، لااقل می توانند از حجم رفتارهای منفی آن بکاهند یا قسمت آخر آن را با کاهش پیامهای منفی و رویکرد مثبت ، بهتر به پایان رسانند .
به عنوان نمونه رها کردن اختلافات شخصی و تمجید از جهاد خدمات پزشکی و تلاش برای مشارکت در این امر که ما به اذای اجتماعی هم دارد ، یا اشاره به آشفته بازار کدخدا که مضحکه خاص و عام شده است و دهها مورد دیگر .
اما نه تنها تلاشی در این راستا دیده نمی شود ، بلکه با شبیه سازی سکانس فیلم غیر اخلاقی قبل از انقلاب ، در پایان آخرین قسمت ، پیامی کاملا منفی تر در ذهن مخاطب می نشانند . به صرف اینکه سازنده آن را شوخی تلقی کند ، آیا مخاطب هم همان برداشت را می کند ؟ پس مرگ مولف چه تفسیری دارد ؟
یا این شعر مولوی که ؛
هر کسی از ظن خویش شد یار من از درون من نجست اسرار من
همیشه مخاطب برداشت خود را می کند ، کاری به نیت کسی ندارد . بنا نیست فیلم های گیشه ایی جایگزین سریال های تلویزیونی شود . مخاطب عام و خانواده ها با اطمینان و اعتماد به محتوای سریال های تلویزیونی ، به تماشای اینگونه سریالها می نشینند . اگر بنا باشد هر شوخی زشتی هر جایی مطرح شود ، اینکه دیگر هنر نیست .
مخاطب با زحمت ارزش دارد نه مخاطب به هرقیمت .
به هر حال فارغ از آنکه این برنامه نقد تا چه حد توانست یا در ادامه خواهد توانست منتقدان خود را به اندازه لازم اقناع کند ، باید منتظر بود و ادامه بحث را در شبهای بعد دید .
اما نکته مهمتر که شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد و اتفاقا بسیار ارزشمند است ، واکنش مردم نسبت به مسائل فرهنگی خود حتی در سخت ترین شرایط کشور است . کشوری که چندین سال در شدید ترین تحریم های ظالمانه جهانی قرار داشته است و اکنون با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند ، حتی در شرایطی که قرار بوده با سریال های طنز و سرگرمی از زیر فشار روانی این حادثه بیرون بیایند ، وقتی احساس می کند ، بیش از حد مولفه های فرهنگی اشان مورد هجمه یا تحقیر قرار گرفته ، بدون واهمه یا ناسپاسی ، از خود واکنش نشان می دهند و این یعنی ” ملت زنده است ” و در هر شرایطی از کیان فرهنگی خود دفاع می کند و اصحاب هنر باید از داشتن چنین ملتی به خود ببالند و از این ظرفیت که در دسترس آنهاست به بهترین نحو در ساخت سریال های ارزشمند بهره ببرند ، نه آنکه آزرده خاطر شوند و تصور کنند ، منتقدین قصد تخریب آنها را دارند .
اتفاقا همین واکنش های فعال در شرایط بحرانی است که دستگاه محاسباتی دشمن را به هم می ریزد . دشمنی که به زعم خویش کار این انقلاب را تمام شده می دید و برخی ساده لوحان داخلی را هم با خود همراه کرده بود که مثلا جشنواره فجر یا رسانه ملی را تحریم کنند . اکنون در اوج بحران های موجود می بیند که این ملت واکنش هوشمندانه نشان می دهد و به خوبی مراقب اوضاع می باشد .
کدخدا هم نه تنها به آرزوی خود نرسیده ، بلکه در چنان گردابی گرفتار شده که حیثیت و آبرویی برایش باقی نمانده و رفتارهایی از خود نشان می دهد که حتی در عقب افتاده ترین جوامع بشری هم مشاهده نمی شود .
اینها همه دستمایه واقعی طنز و ساخت سریال های جذاب است و حتی نیاز به زحمت چندانی برای پیدا کردن سوژه های غیر واقعی و پیش پا افتاده نیست . کافیست از حصارهای خود و دیگر ساخته بیرون بیاییم و ده ها موضوع جذاب و ارزشمند برای تولید را بیابیم .
در هر صورت امیدواریم دست اندرکاران با استفاده از این ظرفیت ها ، روند امور را اصلاح و تکامل ببخشند . و این قبیل برنامه های نقد و بررسی ، نتایج خوبی برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با زاویه دید دست اندرکاران ساخت سریال و همچنین توجه هر چه بیشتر آنها به نقطه نظرات سازنده مطرح در جامعه داشته باشد .

۱۹ فروردین ۹۹
خوشدل
کارشناس رسانه

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش شهید علی صیاد شیرازی نسبت به کاری که پنهانی انجام شد

امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی

علیرضا پناهیان در تلویزیون عذرخواهی کرد

استغفار می‌کنم اگر به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علیه السّلام جسارتی شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.