سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / حزب توده هویتی جز وابستگی و وطن‌فروشی نداشت

حزب توده هویتی جز وابستگی و وطن‌فروشی نداشت

حزب توده بر اساس اندیشه های ناسیونالیستی حزب کمونیست شوروی ایجاد شد. بر اساس تفکر لنین بنا بود تا چنین حزبی در سایر کشورها ایجاد شود تا بتواند از منافع شوروی دفاع کند و به جایی برسد که بتواند در آن کشورها به حاکمیت برسد.

: حسین شریعتمداری مدیر مسئول موسسه کیهان با حضور در برنامه این هفته سرچشمه به توضحیاتی درباره حزب توده و فعالیت‌‌های این حزب بعد از پیروزی انقلاب پرداخت.

شریعتمداری در ابتدای برنامه طی سخنانی اظهار داشت: اساسا حزب توده هویتی جز وابستگی نداشت. این هویت هویت ثبت شده و باور شدتع از طرف خود حزب بود. یعنی آنها به عناون شاخه ای از مدافعان منافع شوروی در ایران بودند.

او ادامه داد: این حزب در سال 1316 ضربه ای می خورد و در سال 1317 محاکمه می شوند. همان موقع هم یکی از عناوین مجرمانه آنها خدمت به شوروی بود. در سال 1320 بعد از پایان جنگ جهانی دوم بخشی از ایران تحت اشغال شوروی است و قرار می شود حزبی شکل بگیرد. 

مدیر مسئول موسسه کیهان تصریح کرد: حزب توده بر اساس اندیشه های ناسیونالیستی حزب کمونیست شوروی ایجاد شد. بر اساس تفکر لنین بنا بود تا چنین حزبی در سایر کشور ها ایجاد شود تا بتواند از منافع شوروی دفاع کند و به جایی برسد که بتواند در آن کشور ها به حاکمیت برسد. در این دیدگاه روش لنین فعالیت مخفی با چهره علنی بود. آقای احسان طبری هم اذعان می کند که همین روش موجب بدبختی آنها شده است.

وی افزود: آقای حیدر علی اف که ان موقع مامور کا گ ب و عضو سفارت شوروی در تهران بود و تقریبا همتراز سفیر شوروی در تهران بود. وی تصمیم می گیرد که حزب توده در ایران تشکیل بدهد اما بنا می شود که حزب چهره کمونیسیتی نداشته باشد. علت اصلی این کار هم این بود که علی اف معتقد بود مردم ایران از کمونیست ها دل خوشی ندارند، لذا باید مانند بقیه کشورها نباید واژه مارکسیست در نام حزب نباشد تا هم مردم آن را بپذیرند و نیروهای سرمایه دار “رَم” نکنند.

شریعتمداری اظهار داشت:‌اساسا حزب توده هویتی جز وابستگی و وطن فروشی ندارد. وقتی که حزب در خانه سلیمان میرزا تشکیل می شود وی نماز می خوانده و روزه می گرفته است و حتی حاضر نشد خانم ها در حزب وارد شوند. بعد از مرگ وی کم کم چهره کمونیستی پررنگ می شود چون معتقد بودند نتوانستند چهره های ملی را جذب کنند.

مدیر مسئول موسسه کیهان ادامه داد: فردی مانند محمد علی عمویی سعی می کند حزب توده را حزب مردمی جا بزند اما واقعا این طور نیست. برای نمونه ماجرای میرزا کوچک خان را ببینید. آنها وارد نهضت میرزا کوچک خان شدند. در آن زمان وزارت خارجه شوروی در نامه ای به سفارت شوروی در تهران می گوید که رضا خان هرچند بورژوا است اما یک فئودال مدرن است. حرفی که شوروی در ماجرای 15 خرداد 42 هم به نفع رژیم پهلوی می زد. از آن به بعد است که حزب توده علیه قیام میرزا وارد عمل می شود.

وی با اشاره به فعالیت ضد جاسوسی اطلاعات نخست وزیری در ماجرای حزب توده گفت: خود آنها هم باورشان نمی شد که در ایران کشف شوند. مثلا ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ما در زمان جنگ بود اما در حقیقت جاسوس شوروی بود. وی حتی نماز شب هم می خواند. بعدا که ناخا افضلی دستگیر شد آقای شجونی از وی درباره نماز شب خواندنش پرسید که او گفته بود این جزو ماموریت من بود و من از عمد شما را بیدار کردم که ببینید نماز شب می خوانم.

شریعتمداری درباره علت بریدن احسان طبری از حزب توده عنوان کرد: بازگشت مرحوم طبری به ما ربطی نداشت و لطف خدای متعال بود. ما با هم بحث می کردیم و این بحث ها تاثیر هم داشت اما واقعا خدا به او لطف کرد. طبری خیلی از کارهایی که کرد را می توانست نکند مثلا وی تمام کتابهای خود را مخدوش اعلام کرد. اصرار داشت که چرا مطالب من در این باره منتشر نمی شود. خوب آدمی که می خواهد فیلم بازی کند نیازی به این کارها نداشت. 

وی ادامه داد: طبری همراهی خیلی خوبی با ما داشت. برخی اوقات به ما تذکر می داد که چرا از سال 57 تا سال 61 کتابهای آیت الله مطهری را منتشر کردید اما در سال 61 گفتید که گرایش به کتابهای ایشان کم شده است در صورتیکه جامعه از این کتابها اشباع شده بود.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به خاطراتی از احسان طبری خاطر نشان کرد: همراه آقای شمخانی به ایشان گفتیم که شما آزاد هستید و می توانید بروید. اما گفت که من را می کشند چون هم کا گ ب و هم سی آی ای دنبال آن بودند تا طبری را ترور کنند.

مدیر مسئول موسسه کیهان ادامه داد: طبری همزمان با نفی مارکسیست نفی امپریالیسم را هم شروع کرد. بعد غربی ها گفتند که ایران آمپولی دارد که بعد از تزریق آن به افراد هرچه می خواهند وی می گوید. خود طبری در یک مصاحبه گفت که این چه آمپولی است که ایران که شما ها اینقدر می گویید عقب افتاده است آن را دارد و شما ندارید. ضمن اینکه اگر هم فرض کنیم اینها به من آمپول زده‌اند شما دلایلی که من بر نفی مارکسیست و امپریالیسم دارم را جواب بدهید.

او گفت: طبری همچنین می گفت ما از استاد مطهری در حزب توده بسیار استفاده می کردیم. وی هر چیزی را نقد می کرد آن را همانطور که بود مطرح می کرد و بعد نقد می کرد. وقتی مطهری مارکسیست را نقد می کرد ابتدا همان دلایلی که ما برای اثبات مارکسیست می آوردیم را ذکر می کرد و بعد هم چند دلیل از خودش مطرح می کرد سپس مارکسیست را نقد می کرد. ما به آن دلایلی که استاد مطهری مطرح می کرد نیاز داشتیم چون روی آنها کار می کردیم.

شریعتمداری درباره نحوه ضربه وارد کردن به حزب توده در ایران تصریح کرد: برای غربی ها خوب نبود که ما با حزب توده برخورد کنیم چون این حزب در مقابل نظام بود و القائات ایدئولوژیک می کرد. وقتی هم حزب   ضربه خورد خط رسانه ای به عهده غربی ها بود. در موضوع اشغال لانه جاسوسی هم مطرح کردند که این کار شوروری است چون باید طوری القا می کردند که این کار، کار اسلام نیست و برخواسته از بلوک شرق است.

وی افزود: برخی اینطور مطرح می کردند که برخورد با حزب توده موجب شد تا شوروی در جنگ به عراق کمک کند. درصورتی که اینطور نبود و ساختار ارتش عراق یک ساختار شرقی بود. کشورهای اروپایی به عراق برای افزایش برد، موشک های اسکاد کمک کردند. در دور دوم موشک باران شهرهای ما زمان شلیک موشک را می فهمیدیم و لذا در شهرها آژیر می کشیدیم.

مدیر مسئول کیهان بیان کرد: بعد که عراقی ها این را فهمیدند و روش خود را عوض کردند اما وقتی قرار بود عراق تهران را با موشک بزند در سفارت شوروی در تهران آژیر می کشیدند. بچه های ما به طریقی توانسته بودند این صدای آژیر را به صدا و سیما منتقل کنند. بعد از مدتها از موضوع با خبر شدند و وقتی قرار بر موشک باران بود کادر سفارت به اقامتگاه خود در آبعلی می بردند که البته یکبار هم موشک اشتباها به آن سمت رفت. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وطن دوستی را از این کودک بیاموزیم

ويدئو/ کودکان غزه

نماهنگ «مبارزه هویتی انقلاب»

رهبر انقلاب: انواع شهدایی که در انقلاب اسلامی شهید شدند، جزو برترین‌ها هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.