سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کلیپ‌های دیگران / غوغای سیاسی روی دیگرِ رد صلاحیت های اخلاقی و مالی

غوغای سیاسی روی دیگرِ رد صلاحیت های اخلاقی و مالی

اظهار نظر رئیس جمهور و رئیس مجلس تکمیل کننده پازل پروپاگاندای اصلاح‌طلبان و خوراک رسانه های ضد انقلاب شد.

جریان اصلاحات  در یک اقدام قبیله ای  از روزنامه‌ی مشرق و آفتاب یزد تا روزنامه اعتماد ملی هم صدا با رسانه های ضد انقلاب رد صلاحیت ها  را سیاسی خواندند.

دو هفته از اعلام نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان می گذرد. اینبار نیز همانند انتخابات های پیشین افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده، شورای نگهبان را متهم به برخورد جناحی می کنند. در حالی که بررسی ها نشان می‌دهد اظهارات این افراد و جریان ها غیر واقعی و مغرضانه می باشد.

کدخدایی: اغلب رد صلاحیت ها مربوط به سوء استفاده‌های اقتصادی است

سخنگوی شورای نگهبان پیرامون رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس با اشاره به مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات که به مباحث سوء استفاده‌های اقتصادی‏، مباحث اخلاقی و مباحث مقابله با حاکمیت نامزد‌ها اشاره دارد گفت: «علت ردصلاحیت نمایندگان فعلی مجلس از این ۳ طبقه بندی خارج نمی‌شود، اما اغلب این‌ها مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی است».

مواد 28 تا 30 قانون انتخابات به شرایط ایجابی و سلبی نامزدهای انتخابات اشاره می کند. ماده 28 در 8 بند، شرایطی که انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید داشته باشند را ذکر کرده است. شروطی که برخی از نمایندگان فعلی مجلس به خاطرشان رد شده است. به طور مثال بند نخست این ماده بیان میدارد که نامزدان انتخابات می بایست معتقد و ملتزم به اسلام باشند و بند دوم این ماده التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شروط ایجابی نامزدان انتخابات مجلس می داند. از سوی دیگر ماده 29، افراد محروم از ثبت نام در انتخابات به‌واسطۀ مقام و شغل خود را بیان می کند و در ماده 30 نیز افرادی که به خاطر ارتکاب جرایم از نامزد شدن محروم شده اند را بیان می کند.

طحان نظیف عضو حقوقی شورای نگهبان میگوید: «حدود ۹۰ درصد از نمایندگان رد صلاحیت شده به دلایل غیر سیاسی تأیید نشده‌اند و بارها گفته شده شورای نگهبان به دلایل قانونی از اعلام عمومی دلایل منع شده ولی هر داوطلبی که بخواهد می تواند مستندات و محتوای پرونده‌اش را با دیگران مطرح کند.»

خبرگزاری تسنیم نیز 20 دی ماه در تماس با بیست تن از نمایندگان فعلی مجلس که رد صلاحیت شده علت رد صلاحیت آن ها را پرسید. ده تن از نمایندگان حاضر به پاسخگویی نشدند و ده نفر دیگر علت رد صلاحیتشان را غیر سیاسی عنوان کردند.

تحقیقات نشان میدهد، از مجموع 92 نماینده فعلی که رد صلاحیت شده اند 61 نفر به استناد بند یک ماده 28، 27 نفر به استناد بند دو ماده 28 و دو نفر به استناد بند 6 ماده 28 ،  رد صلاحیت گردیده‌اند.

با این وجود شاید در نگاه نخست به نظر برسد، رد صلاحیت به خاطر بند اول ماده 28 یا بند 2 این ماده، چندان واضح نیست. چرا که معلوم نیست معنی التزام عملی به اسلام یا التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست و این موارد چه ارتباطی با مسائل مالی دارد. اما، به نظر می رسد دریافت وام های کلان بانکی، تاخیر در بازپرداخت و یا سوء استفاده از قدرت و رانت، می تواند مصدایقی از عدم پایبندی به اسلام یا قوانین جمهوری اسلامی باشد. 

پروپاگاندای رسانه های اصلاح‌طلب

با اعلام نتایج بررسی صلاحیت های نامزد های انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان اصلاح‌طلبان هجمه های خود را به شورای نگهبان آغاز کردند. در مدت این دو هفته آنان از هیچ توهینی به شورای نگهبان دریغ نکرده اند تا آنجا که فاطمه راکعی فعال سیاسی و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با ایلنا بعضی از رفتارهای شورای نگهبان را گناه کبیره دانست. روزنامه های اصلاح طلب با مظلوم نمایی انتخابات آینده مجلس را فاقد رقابت دانسته و خواهان بازنگری در صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده گردیدند. این ادعا ها از سوی اصلاح طلبان در حالی مطرح می شود که بررسی اسامی نامزد های تایید صلاحیت شده نشان می دهد تعداد زیادی از اصلاح طلبان صلاحیتشان تایید شده است. نکته قابل توجه آنکه از 90 نماینده رد صلاحیت شده بیش از نیمی از آنها مربوط به جناح اصلاح طلب هم نیست! با اینحال روزنامه های زنجیره ای اصلاح‌طلبان از جمله اعتماد برچسب درون حزبی به انتخابات امسال زدند. 

مایک پمپئو: حتی رئیس جمهوری ایران نیز می‌گوید که این انتخابات واقعی نیست

حسن روحانی ۲۵ دی ماه در واکنش به گزارش کدخدایی درباره‌ی میزان رقابت بر سر کرسی‌های مجلس، در جلسه هیات دولت، می‌گوید: به مردم نگویید برای هر صندلی چند نفر کاندیدا است، بلکه بگویید از هر جناح چند نفر کاندیدا برای کسب یک کرسی وجود دارد. مردم تنوع می‌خواهند. حضور کاندیدا از یک جناح به معنی انتخابات نیست؛ در میدان انتخابات بگذارید همه گروه‌ها شرکت کنند. ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد.

اما سخنگوی شورای نگهبان در توییتی این اظهارات حسن روحانی را ضدملی معرفی کرد و دلیل آن را ردصلاحیت داماد او دانست:

«جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناحهای دیگر است.»

صحبت های حسن روحانی باعث خوشحالی آمریکایی ها شد تا بتوانند به سیاه نمایی علیه ایران دست بزنند. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه امریکا، در اظهار نظری مداخله جویانه با استناد به صحبت های حسن روحانی  پیرامون رد صلاحیت ها گفت: «نظام ایران مانع از حضور هزاران نفر از نامزدها در انتخابات مجلس شده، انتخاباتی که علناً پر از تقلب است. حتی رئیس جمهوری ایران نیز می‌گوید که این انتخابات واقعی نیست.»

با این وجود علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس  به کمک حسن روحانی و نمایندگان رد صلاحیت شده با شائبه های مالی آمد: «از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان اینگونه بوده است».

این اقدام باعث شد تا کدخدایی قائم مقام شورای نگهبان در خصوص بی اطلاعی رئیس مجلس از مستندات شائبه های مالی نمایندگان توضیح دهد. او گفت: «هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت آنان تایید نشده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می کنند. اگر چه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است، لیکن مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می کردند».

رئیس دفتر رئیس‌جمهور که این روزها به سخنگوی نمایندگان رد صلاحیت شده تبدیل شده است گفت: اگر رد صلاحیت‌ها بر اساس قانون باشد و کسی که تخلف کرده است، رد صلاحیت شود، دولت به هیچ‌وجه نسبت به این رد صلاحیت‌ها مطلبی ندارد اما گزارش‌هایی که ما از نمایندگان مجلس و برخی نامزدها دریافت کرده‌ایم، این‌گونه نیست. به طور مثال، عده‌ای رفتند و با شورای نگهبان صحبت کرده‌اند و به آنها گفته شد که «شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اید».

کدخدایی در واکنش به صحبت های واعظی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می‌شد! 

شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.»

 

| دانلود فیلم 

رسانه های ضد انقلاب نیز با استناد به صحبت های مسئولان دولتی و رئیس مجلس ضمن مطرح کردن ادعاهای بی پایه و اساس خود مبنی بر مهندسی انتخابات سعی نمودند تا از صحبت های رئیس جمهور و رئیس مجلس به عنوانی تایید بر آن ادعاها استفاده کنند.

بنظر می رسد ادعاهایی که پیرامون برخورد جناحی شورای نگهبان و قلع و قمع نامزدهای اصلاح‌‌طلب مطرح می گردد کاسبی‌ای سیاسی بیش نبوده و این ادعاها با هدف فشار بر این نهاد انقلابی برای عقب نشینی و تایید نماینده ها و نامزد های مسئله دار می باشد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درس اخلاق تکان دهنده مرحوم حائری

صحبت های اخلاقی آیت الله حائری شیرازی

آنهائی که قبلا گفته بودند کسی را نداریم الان فهرست‌های متعدد ارائه می‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.