سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در معرض نابودی/ وقتی متولی جنگل‌ها تبر به دست می‌شود

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در معرض نابودی/ وقتی متولی جنگل‌ها تبر به دست می‌شود

نابودی تدریجی محیط زیست و منابع طبیعی، تبر به دست شدن اداره‌کل منابع طبیعی برای قطع درختان و بی‌توجهی به نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در اجرای پروژه‌ها از مهم‌ترین مباحث نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد بود.

دبیر تشکل زیست‌محیطی نهضت سبز زاگرس در این نشست با بیان اینکه به عنوان یک تشکل فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی منتقد منابع طبیعی، محیط زیست و دولت هستیم، اظهار داشت: همه به معنای توسعه پایدار واقف هستیم اما متأسفانه در جلسات فقط حرف می‌زنیم و هیچ اتفاق خاصی هم در این زمینه رخ نمی‌دهد.

امید سجادیان افزود: امروز آخرین جلسه‌ای است که حضور پیدا می‌کنم و به جای شرکت در جلسات بی فایده دولت، ترجیح می‌دهم در عرصه‌های منابع طبیعی بلوط بکارم و در زمینه آموزش جوامع محلی کار کنم.

وی با بیان اینکه روز به روز عرصه‌ها و اراضی ما از بین می‌رود، گفت: جهاد کشاورزی توضیح دهد که تا الان چه مقدار در توسعه پایدار استان موفق بوده است؟ این سازمان مرتب از تولیدات گیاهان دارویی صحبت می‌کند و گونه‌هایی را به مردم پیشنهاد می‌دهند که مردم بعد از کاشت این گونه‌ها، حتی نمی‌توانند آنها را به فروش برسانند.

دبیر تشکل زیست محیطی نهضت سبز زاگرس با اشاره به اینکه ما محصولات باغی زیادی داریم اما از نبود کارخانه‌جات صنایع تبدیلی رنج می‌بریم، عنوان کرد: تمام فکر و ذکر بخش خصوصی و دولت صنایع آلاینده است به طوری که یک صنعت آلاینده مانند پتروشیمی حامیان زیادی دارد اما صنایع تبدیلی که با هزینه کمتر اشتغال‌زایی بیشتری را به همراه دارند، پیگیری نمی‌شوند.

سجادیان ابراز کرد: وقتی متولی جنگل‌ها تبر به دست خود مسئول قطع درختان می‌شود اسم آن توسعه نیست، در کجای دنیا متولی جنگل‌ها، متولی جاده‌ها و مسیر ارتباطی می‌شود و با کمال تعجب فعالان زیست محیطی را خائن خطاب می‌کند.

وی با بیان اینکه خائن کسانی هستند که به نام توسعه تیشه به ریشه جنگل می‌زنند، گفت: مدیرکل منابع طبیعی به جای اینکه مدافع درختان باشد، مزایده برگزار کرده و به جای اداره راه درختان را قطع کرده است.

دبیر تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را در گرو مشارکت مردم دانست و ادامه داد: در کجای دنیا سازمان مردم نهادی که صدای مردم است را در لیست سیاه می‌گذارند و وقتی پیگیری می‌کنیم، می‌گویند آقای مدیرکل با شما مشکل شخصی دارد.

سجادیان با بیان اینکه هجوم به عرصه‌های طبیعی ما بسیار زیاد است، ابراز کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت قاچاق چوب داریم و وقتی منابع طبیعی خود درختان را به مزایده می‌گذارد از مردمی که نیاز به معیشت دارند چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: کارخانه پتروشیمی چگونه در استان ما مجوز می‌گیرد و کارخانه‌جات شن و ماسه چگونه بدون نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی در عرصه‌های طبیعی ما به صورت بی‌رویه کار می‌کنند و هیچکس هم جلودار آنها نیست.

بی‌توجهی به نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در اجرای پروژه‌ها

نماینده سازمان‌های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد در استانداری هم در این نشست اظهار داشت: به نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در استان آنطور که باید و شاید بها داده نمی‌شود و در خیلی از پروژه‌ها فقط به عنوان یک پیوست به آنها نگاه می‌شود.

علی رکان افزود: نگاه به  نظرات کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی باید اینگونه باشد که پیشگیری بهتر از درمان است اما پروژه‌ها بدون توجه به نظرات کارشناسان انجام و راه و جاده ساخته می‌شود و بعد وقتی در جایی گیر می‌کنند به سراغ محیط زیست و منابع طبیعی می‌آیند در حالی که دیگر راهی وجود ندارد و نظرات احساسی یا اجباری لحاظ می‌شود.

دیگر فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه متولیان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از حداقل امکانات برخوردار هستند، گفت: نیروهایی که آتش خاموش می‌کنند و از منابع طبیعی و محیط زیست ما محافظت می‌کنند کفش، غذا و لباس ندارند و اگر مسئولان بر این باور هستند که منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات است باید به این حوزه کمک کنند.

حجت‌الله نیک‌اقبالی با بیان اینکه با اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان حوزه زاگرس و استان را نجات داد، افزود: لازم است متناسب به ارزش استان به آن اعتبارات کلان داده شود تا بتوان از محیط زیست و منابع طبیعی آن حفاظت کرد.

زباله‌ها طبیعت و سیمای استان را نازیبا کرده است

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید مقید به رعایت قوانین محیط زیست شوند، عنوان کرد: پراکنش زباله‌ها در استان مشکلات زیادی ایجاد کرده و طبیعت و سیمای استان ما را نازیبا کرده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از یک درصد وسعت و جمعیت کشور را دارد اما اعتبارات عمرانی آن 2.7 درصد اعتبارات عمرانی کشور است که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به استان‌های توسعه نیافته است.

شهابی با بیان اینکه استان ما پایتخت طبیعت ایران است و به همین علت در بحث اعتبارات به دو بخش محیط زیست و منابع طبیعی توجه ویژه می‌شود، ابراز کرد: اعتبارات تملک دارایی ما در حوزه محیط زیست یک میلیارد و 700 میلیون تومان است که یک میلیارد آن را تخصیص دادیم و این اعتبارات در حوزه منابع طبیعی استان حدود هفت میلیارد و 600 میلیون تومان است که از این میزان سه میلیارد تومان را تخصیص دادیم.

وی با بیان اینکه هشت میلیارد و 800 میلیون تومان به اداره‌کل حفاظت محیط زیست و  حدود 20 میلیارد تومان به اداره‌کل منابع طبیعی استان حقوق و مزایا داده می‌شود، گفت: در مجموع حدود 40 میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای و عمرانی برای بحث حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به این دو دستگاه داده می‌شود و این میزان اعتبار نشان می‌دهد که دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند اما خواسته‌ها نامحدود و اعتبارات محدود است.

40 تشکل مردم نهاد با اداره‌کل منابع طبیعی همکاری می‌کنند

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست در واکنش به صحبت دبیر تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس مبنی بر اینکه منابع طبیعی به عنوان متولی تبر به دست به دنبال قطع درختان است، گفت: در رابطه با پروژه‌ای که مجوز آن صادر شده و قطع درخت صورت می‌گیرد قانون به منابع طبیعی اجازه داده که مزایده برگزار کند و پول آن وارد خزانه دولت شود.

غلام‌حسین حکمتیان در رابطه با انتقاد دبیر تشکیل نهضت سبز زاگرس مبنی بر قرار گرفتن این تشکل در لیست سیاه منابع طبیعی، افزود: 40 تشکل مردم نهاد در سطح استان با اداره‌کل منابع طبیعی همکاری می‌کنند و هر زمانی که این تشکل نیز به اداره‌کل منابع طبیعی مراجعه کند با او همکاری می‌کنیم.

وی به فعالیت منابع طبیعی در حوزه گیاهان دارویی اشاره داشت و بیان کرد: امسال 18.5 تن شیرابه آنغوزه استحصال کردیم و سه هزار هکتار از اراضی استان نیز با مشارکت مردم زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این نشست اظهار داشت: تلاش ما این است که رویکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را به سمت گفتمان جدیدی ببریم به این صورت که ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و خلاقیت‌های استان را شناسایی کرده و بر اساس آنها جلسات اقتصادی استان را پیش ببریم.

جبار کیانی افزود: در شرایط سخت اقتصادی که داریم برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها باید از ظرفیت‌های خالی موجود استفاده کنیم، زیرا در صورت استفاده درست از منابع طبیعی، محیط زیست، کشاورزی و آب نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شاهکار کشتی‌گیران چاروسا از سکونت در پارک تا کسب عنوان قهرمانی!

کشتی گیران

مدیریت بحران به سبک آمریکا 20 روز آتش‌سوزی، 114 کشته و 850 مفقود

بایدن: گربه من هم در آتش‌سوزی مُرد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.