سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پس‌زدگی فاضلاب زندگی اهوازی‌ها را مختل کرد

پس‌زدگی فاضلاب زندگی اهوازی‌ها را مختل کرد

باری دیگر در چند ماه اخیر خبری تقریبا تکراری از اهواز مخابره شد؛ آبگرفتگی معابر و سرازیر شدن گل و لای و فاضلاب به خانه های مردم. اتفاقی که از دهه هفتاد و از زمان دولت سازندگی قرار است از وقوع آن جلوگیری شود.

: باری دیگر در چند ماه اخیر خبری تقریبا تکراری از اهواز مخابره شد؛ آبگرفتگی معابر و سرازیر شدن گل و لای و فاضلاب به خانه های مردم. اتفاقی که از دهه هفتاد و از زمان دولت سازندگی قرار است از وقوع آن جلوگیری شود.

وزیر نیرو به دنبال این اتفاق در مصاحبه ای به صحبت از بدیهیات ضعف شبکه فاضلاب اهواز پرداخت اما عنوان نکرد که تا چه زمانی باید مردم شریف اهواز تاوان کم کاری های دولت را بدهند:

رضا اردکانیان در حاشیه جشنواره پژوهش و فناوری صنعت آب و برق کشور در خصوص مشکلات فاضلاب اهواز گفت: برای حل مشکل فاضلاب اهواز به‌صورت کوتاه مدت و میان‌مدت در حال برنامه ریزی هستیم و در تلاش هستیم با استفاده از منابع عمومی، کمک دولت و استفاده از صندوق توسعه ملی این پروژه را هر چه زودتر به نقطه اطمینان بخشی برسانیم.

طبق گفته ی وزیر نیرو مشخص است که دولت برای اصلاح شبکه ی فاضلاب اهواز مشکل مالی ندارد و تنها مشکل آن ها بحران مدیریت آنهاست.

اردکانیان ادامه داد: طرح جامعی برای حل مشکل فاضلاب اهواز آماده شده و منابع مالی آن مشخص است پس برای حل این مشکل با مشارکت دستگاه‌های دیگر و حمایت دولت، طبق برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته در کوتاه‌ترین زمان، اقدام اساسی انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که دلیل به جود آمدن این مشکل چیست اظهار داشت:ریشه مشکل فاضلاب اهواز مهیا نبودن سیستم‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی است و این موضوع مستلزم این بوده که در سال‌های گذشته اقداماتی در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط مدیریت شهری صورت می‌گرفته، اما اکنون زمان پرداختن به حل مشکل آن هم با سرعت و البته به شکل همه‌جانبه است.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز نیز در اظهار نظری عجیب بیان کرد که مشکلات ورود فاضلاب به سیلاب های ناشی از باران به این شرکت ربطی ندارد!

مشخص نیست اگر این اتفاق تلخ به شرکت آبفای اهواز ربطی ندارد او به چه دلیل از مردم اهواز عذرخواهی کرده است!

مریدی، مدیرعامل شرکت آبفا اهواز در این باره می گوید: «هیچ شکی نیست که اهواز با مشکل فاضلاب مواجه است اما آبگرفتگی‌های پس از باران به شرکت آبفا باز نمی‌گردد.

وی با بیان اینکه قصد فرار از مسؤولیت را ندارم و باید مشکلات مردم را حل کرد، افزود: برای جبران خسارات سیل به شبکه آب و فاضلاب، 460 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این مبلغ تنها 57 میلیارد اوراق با کاهش نرخ 15 درصد یعنی حدود 30 میلیارد تومان به ما پرداخت شد.

مریدی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که 10 میلیمتر بارندگی هم سبب پس‌زدگی شبکه فاضلاب می شود، گفت: شبکه فاضلاب اهواز مجزا پیش بینی شده و اعتباری که دولت می دهد فقط برای فاضلاب است.

وی افزود: اگر مشکل تمام شبکه فاضلاب اهواز رفع شود باز هم در زمان بارندگی مشکل داریم چرا که اهواز شبکه دفع آبهای سطحی ندارند.

مریدی عنوان کرد: اهواز 2هزار و 400 کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که یک هزارو 100 کیلیومتر آن  فرسوده و متعلق به 40 سال پیش است و جنس آن‌ها از بتن و خورده شده اند.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز گفت: باید از مردم عذرخواهی کرد چرا که آب وارد برخی خانه‌ها شده و شرایط آن‌ها بسیار سخت شده است.

اما نکته ی دردآور ماجرا جایی است که ساخت شبکه ی فاضلاب اهواز ناقص مانده است و به همین دلیل باران های چند میلیمتری هم شهر را با بحران روبه رو می کند: 

معاون وزیر نیرو با بیان این که برای جمع آوری آب‌های سطحی اهواز کاری نشده است گفت: در سال ۷۳ شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شد اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تاکنون تمام نشده است.

در سال 73 شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شد و قرار بود تسهیلات بانکی به این طرح اختصاص یابد، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تاکنون تمام نشده است.

تقی زاده گفت: اجرای طرح جامع جمع آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها و وزارت کشور است.

تقی زاده با بیان اینکه در اهواز 90 میلی متر یعنی نصف میانگین بارندگی کل کشور در یک روز باران آمد، در پاسخ به اظهارات استاندار خوزستان مبنی بر حل شدن 70 درصد مسأله آب‌های سطحی اهواز با بهره برداری از شبکه فاضلاب این شهر گفت: شبکه فاضلاب اهواز در این حد مشکل آب‌های سطحی این شهر را حل نمی‌کند.

وی افزود: طراحی فاضلاب شهر اهواز برای جمع آوری آب‌های سطحی نبوده است و این شبکه ظرفیت جمع آوری این آب‌ها را ندارد.

صادق حقیقی پور مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب خوزستان در تاریخ 26/5/98 از دستورمستقیم رهبر معظم انقلاب برای حل این مشکل با برداشت سرمایه از صندوق ذخیره ملی خبر داد.

به گفته مسوولان خوزستان فرسودگی شبکه آب و فاضلاب اهواز بزرگترین مشکل زیرساختی این کلانشهر است و برای تکمیل طرح جامع آن به 4500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جالب است بدانید که در سال 83،  279ميليون دلار توسط بانك جهاني به ايران به منظور توسعه شبكه فاضلاب شهري شهرهاي اهواز و شيراز پرداخت شده است اما هم چنان شهر اهواز با مشکل شبکه فاضلاب رو به رو است.

چیزی که مشخص است این است که دستور رهبر معظم انقلاب برای دریافت هزینه از صندوق توسعه ملی و وام دریافتی از بانک جهانی بسیار بیشتر از هزینه مورد نیاز برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز است اما عزمی برای خدمت به مردم اهواز وجود ندارد؛ مردمی که روزی صدام زندگی‌شان را مختل می کند و روزی مدیران غربگرا!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

معجزه قرآن _ صلاح الدین سواری

ويدئو/

صلاح الدین سواری، نوجوانی که داوران محفل را حیرت زده کرد

تلاوت فوق العاده حافظ کل قرآن صلاح الدین سواری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.