سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / چرا شورای عالی امنیت ملی در مساله بنزین دست به دامن رهبرمعظم انقلاب شد؟

چرا شورای عالی امنیت ملی در مساله بنزین دست به دامن رهبرمعظم انقلاب شد؟

رهبرمعظم انقلاب درحالی با ورود خود به این مساله و پرداخت هزینه مانع از گستردگی این بحران شدند که حتی قدردانی برخی اصلاح‌طلبان از رهبرمعظم انقلاب را در پی داشت.

: صدای شکست راهبرد فشار حداکثری دونالد ترامپ حتی به گوش ساکنان کاخ سفید رسیده بود که یک جرقه در داخل نشان داد برخی برای به نتیجه رساندن این فشارها به کمک آمریکا رفته اند.

آتش اغتشاشات خاموش شده ولی هنوز حسن روحانی حاضر نشده در برنامه‌ای تلویزیونی به عذرخواهی از مردم یا حتی توضیح در خصوص این اقدام دولت بپردازد، حتی در اقدامی ضدمردمی مقامات دولتی از اینکه مخفیانه و شبانه به مردم پاتک زده اند ابراز موفقیت و خوشحالی می‌کنند. 

گذشت زمان نشان داده که پشت این اتفاقات توطئه ای عمیق و خطرناک وجود داشته است تا با قرار دادن نظام در فشار امنیتی، طراحی آمریکایی ها برای مجبور کردن ایران به امتیازدهی‌های یک طرفه را به ثمر برساند، رخدادی که صرفا با ورود مستقیم رهبرانقلاب به ماجرا قابل برطرف شدن بود. رهبرانقلاب با پذیرش برخی تبعات در دفاع از تصمیم پرحاشیه دولت، خطر امنیتی که می‌رفت تا با آدم‌کشی و ناامنی و اختلاف داخلی پروژه سوریه‌سازی ایران را پیاده کند دفع کردند.

درخواست برای ورود رهبرمعظم انقلاب

هفته نامه خط حزب الله با انتشار مطالبی نشان داده که فاجعه مدیریتی حسن روحانی در مساله بنزین کار را حتی از دست شورای عالی امنیت ملی خارج کرده بوده ، این درحالی است که بلندپایه ترین مقامات لشگری و کشوری در این شورا حضور دارند اما صحبت‌های فردی آنها و ورودشان به جدال با دولت در خصوص اجرای سهیه بندی بنزین می‌توانست بازی در پازل دشمنان و ایجاد تفرقه در کشور و افزایش آشوب ها را به ارمغان بیاورد.

«عصر روز شنبه، با گسترش آشوب‌ها در شهرهای مختلف، جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر وظائفی که در اصل 176 قانون اساسی برای آن در نظر گرفته شده است، جهت تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع برگزار شد. در جلسه‌ی شورا، همه‌ی اعضا متفق‌القول بر این نظر بودند حالا که این طرح کلید خورده، باید اجرا شود، وگرنه عقب‌نشینی از این موضع، شدیدتر شدن آشوب‌ها و ناامنی‌ها را به دنبال خواهد داشت. اما اقناع نمایندگان مجلس در این شرایط، فراتر از توان رئیس مجلس بود، برای همین، نظر اعضای شورای عالی امنیت ملی این بود که باید برای حل این موضوع، باید از رهبر انقلاب کمک گرفته شود.

صبح روز یکشنبه، جلسه‌ی غیرعلنی مجلس برای تصمیم‌گیری درباره‌ی طرح سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد. آقای لاریجانی، رئیس مجلس، در حالی به سمتِ بهارستان رفت که پیغامی کوتاه، از رهبرمعظم انقلاب برای نمایندگان دارد: «پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبه‌ی اخیر سران قوا، لازم است به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی درخصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد. توفیقات آنان را از خداوند متعال خواستارم.» وقتی پیام رهبر انقلاب در مجلس خوانده شد، مجلس آرام شد.»

بدین ترتیب اعضای شورای عالی امنیت ملی با در دست داشتن منابع خبری و اطلاعاتی خود به این نتیجه رسیده اند که آشوب‌ها با تذبذب رای مسئولین و عقب نشینی از این موضع خطرناک تر خواهد شد و نظام یا باید از بی تدبیری و اقدام بدهنگام دولت حمایت کند و یا تن به شورش‌هایی بدهد که به سرعت در حال رادیکال‌تر شدن است. 

درست فردای جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز قرار بود مجلسی که سال‌ها در مقابل عملکرد فاجعه بار دولت سکوت کرده و با وزرای ناکارآمدی چون بیژن زنگنه مماشات کرده‌اند در مقابل دولتمردان قرار بگیرد و درمیانه آشوب ها بر ساز تفرقه بنوازد. جلوگیری از این کش‌مکش سیاسی در کشور تقریبا از هیچ کس برنمی‌آمد جز رهبرانقلاب.

تقدیر اصلاح‌طلبان از رهبرمعظم انقلاب

رهبر انقلاب درحالی با ورود خود به این مساله و پرداخت هزینه مانع از گستردگی این بحران شدند که حتی قدردانی برخی اصلاح‌طلبان از رهبرانقلاب را در پی داشت. 

ترکان مشاور پیشین حسن روحانی این اقدام رهبرانقلاب را از فرازهای سی سال مدیریتی ایشان دانست که باعث شده ایران به سرنوشت لیبی و مصر دچار نشود. وی گفت: «روز بعد از اجرای اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین طرح‌های چند فوریتی به میان آمد و می‌خواستند جلوی این کار را بگیرند و شاید در قدم بعدی پای رئیس‌جمهور هم به میان می‌آمد. اگر این اتفاق می‌افتاد ما دچار اخلال مدیریتی می‌شدیم، همین موقع مقام معظم رهبری وارد شدند و تصمیم را اعلام کردند. ایشان برای این کار هزینه داد؛ معمول این است جامعه وقتی چیزی را می‌گوید ، یک فرد روحانی مانند مقام معظم رهبری نمی‌گوید که من از این دفاع می‌کنم و بار را بر دوش می‌گیرد ولی این اقدام رهبر انقلاب یکی از فرازهای ۳۰ساله ایشان بود و کشور آرام شد و اوضاع مدیریت شد و کارها به روال عقلایی افتاد و حالا می‌شود اصلاح و اقدام کرد و این اقدام مقام معظم رهبری نباید از حافظه‌ها برود.»

عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفت: «در چنین شرایطی چنانچه رهبری در روز یکشنبه به ماجرا ورود نمی‌کرد هیچ چیز باقی نمی‌ماند.» وی سیاست های دولت روحانی را سیاست های نئولیبرال خواند و گفت: «واقعیت این است که سیاست نئولیبرالی خیلی اعتقادی به افکار عمومی ندارد.»

حالا باید دولت پاسخگو باشد که چرا با وجود هشدارهای بسیاری از مسئولان اعم از مقامات قضایی، نظامی و امنیتی این طرح را به بدترین شیوه ممکن اجرا کرده و حاضر به گفت و گو با مردم در این خصوص هم نیست؟ چه کسانی شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که آمریکایی‌ها را امیدوار به جواب دادن سیاست فشار حداکثری کردند؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

استقبال هنرمندان از غزل رهبر معظم انقلاب

هنرمندان و شاعران کشور تازه‌ترین آثار خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام مرتضی اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند

کتاب چالش‌های تاریخی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.